Bästa micken Jazzbas

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Bästa micken Jazzbas

Inlägg av LasseBas »

Jag har en aktiv Jazzbas som jag ska göra om till en passiv, dvs riva ut mickarna och all elektronik och sätta in nya passiva mickar. Vilken mik ska jag välja? Lindy Fralin får bra omdömen, Di Marzio DP123, Seymor Duncan Quarter Pounder, någon mik av Aquilar osv.
Jag vill ha maximalt output i mickarna, starkare output än Fender orginal, men fortfarande ha kvar diskant i mickarna, har någon nåt bra tips?
Senast redigerad av LasseBas den mån 01 feb 2021, 23:16, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av hitman »

De mickar du nämner har ju rätt olika karaktär. Lindy Fralin och Aguilar är (tror jag) singel-coil mera åt vintage-ljud, QP är singelcoil med högre utsignal (vilket i teorin ska ge lite mer mellanregister och lite mindre diskant). DiMarzio är humbuckers där spolarna ligger sida vid sida, kan liknas vid en P-mick i jazz-skal.

Jag skulle prova DiMarzio, humbucker gör att du kan köra mer av den ena eller andra micken utan att få brum, och jag tycker de har fin diskant. Aguilar och Lindy är säkert väldigt bra, men de har nog utsignal som Fenders original?

EDIT: sedan får du ju inte glömma Lundgren, alla jag hört som köpt mickar av honom, vare sig det är bas eller o-bas, har varit från jättenöjda till saliga! Där kan du beställa det ljud du är på jakt efter och så lindar han det åt dig.

viewtopic.php?f=3&t=91659
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av LasseBas »

Tack för svar. Idag fick jag hem min DiMarzio DP123, ska bli kul att testa. Återkommer med rapport.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 827
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av caulev »

Tjena! Jag gör exakt samma sak idag... har helt nya Dimarzio liggande, ska få bort de mickar samt John East preampen och vill köra den passiv som du nämnder.
De jag ville kolla med dig är vad kör du för pottar?
Jag tänkte ha en volym, mickväljare samt tone. är jag på rätt spår?
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av LasseBas »

Hej, jag har standardkonfigureringen vad gäller volym- och tonkontroller. Dvs två volymkontroller och en gemensam tonkontroll. har alltid använt standardpottar, det är tre av samma sort, bara att det sitter ett motstånd på tonkontrollen. Det finns andra som är bättre på det tekniska än jag, men har aldrig märkt någon skillnad på olika pottar.

Kopplas så här:

Bild
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 827
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av caulev »

Tusen tack...
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av JohannesH »

Såg tråden nu och jag måste bara skriva att jag gjorde samma för flera år sedan. Jag rev ur den aktiva elektroniken och fenders noiseless och slängde in Aguilars HC-mickar och vanlig TTVkontroll. HC-mickarna är split coil (som p-bas) i jazzformat. Min bas låter fantastiskt!
Funderar dock på att fräsa P-mick i den nu när jag har en deluxefemma. I så fall går mickarna till den bandlösa.

(Deluxefemman ska jag nog också ge en liknande behandling. :D )
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av LasseBas »

Jag har en Jazzbas där jag satt på Nordstrand-mickar, de låter grymt bra, lite råa i tonen och bra diskant och output.
Inte säker med trot amerikanska mickar, de är köpta på eBay.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av JohannesH »

Härligt!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av maxoges »

LasseBas skrev: sön 10 maj 2020, 16:35 Jag har en aktiv Jazzbas som jag ska göra om till en passiv, dvs riva ut mickarna och all elektronik och sätta in nya passiva mickar. Vilken mik ska jag välja? Lindy Fralin får bra omdömen, Di Marzio DP123, Seymor Duncan Quarter Pounder, någon mik av Aquilar osv.
Jag vill ha maximalt output i mickarna, starkare output än Fender orginal, men fortfarande ha kvar diskant i mickarna, har någon nåt bra tips?
Vad är det för mickar du ska riva ut? Vilken preamp?
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av maxoges »

caulev skrev: sön 31 jan 2021, 20:04 Tjena! Jag gör exakt samma sak idag... har helt nya Dimarzio liggande, ska få bort de mickar samt John East preampen och vill köra den passiv som du nämnder.
De jag ville kolla med dig är vad kör du för pottar?
Jag tänkte ha en volym, mickväljare samt tone. är jag på rätt spår?
Säljer du preampen? Vilken version är det?
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av LasseBas »

har inte kvar den preampen, vill bara ha passiva mickar. Provat de flesta märken, men Fender Custom Shop 70 är bra, samt DiMarzio, Lundgren, Linda Fralin...
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Bästa micken Jazzbas

Inlägg av 200071 »

Urban Pickups!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar