Nytt från Dimarzio!

Prata om mickar och elektronik
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Nytt från Dimarzio!

Inlägg av Markooo »

Ful och välvd!

Sheehans nya P-mick som jag vill minnas att jag sett en svart version av från NAMM eller liknande. Låter säkert jättetrevligt men visuellt var den inte min kopp öl.

https://www.dimarzio.com/pickups/standa ... ess-middle

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nytt från Dimarzio!

Inlägg av blackparkas »

Ja, såg den där när jag snurrade runt efter P-mick på Craftons hemsida...
Frågan är hur den låter...

Jag gillar inte heller utseendet direkt iofs så den går ändå bort... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Nytt från Dimarzio!

Inlägg av mrbaloo »

Jag kan nog tycka att mickens utseende är ok och modern. Men jag kan inte stå ut med herr Sheeans sound. Undrar hur denna mick låter med mina preampinställningar?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Nytt från Dimarzio!

Inlägg av Hånken »

Jag kan nog tycka att de kunde ändra på specs. Enligt dom är pickuperna "compound radius" utan att förklara närmare. Normalt när man benämner greppbrädan på en bas eller gitarr är den radius, flat eller compound radius. Om det finns eller varför det skulle behövas på en bas förstår jag inte. Strängarna går ändå i en rak linje, och har en radius. Varför pickuper skulle tvingas följa en compound radius greppbräda förstår jag inte. Och om de kommer med något om "närmare strängarna närmast stallet" eller liknande, så är det lätt fixat med att skruva till det, eller lägga skumbit under...

För övrig har jag svårt med pickuper ö h t tex med blades/rails som följer någon sorts radius på strängar. De behöver kalibreras individuellt för varje sträng, speciellt på gitarrer men även bas. Jag har aldrig sett eller hört att "radiused" rails skulle förbättra tonen. Enligt mig funkar det enbart om basen har 4 st g-strängar på sig och uppstämda i G. Vad nu det skulle vara bra för...
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Nytt från Dimarzio!

Inlägg av Markooo »

mrbaloo skrev: fre 18 sep 2020, 09:25 Jag kan nog tycka att mickens utseende är ok och modern. Men jag kan inte stå ut med herr Sheeans sound. Undrar hur denna mick låter med mina preampinställningar?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Den låter nog P-bas om inget annat i alla fall. Troligtvis är den väl rätt middig som hans förra WillPower eller vad den hette som de tagit bort.

Kul dock hur han inte använder sin Model One-mick alls längre.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Nytt från Dimarzio!

Inlägg av gthyni »

Enligt specarna liknar den model P med mer tryck i botten. Jag blev sugen direkt
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar