Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av Stempa »

Mors. Min Washburn Status 1000 fick sin havererade preamp bortoperead för ett par år sedan. Mickarna funkade som passiv också men med betydligt lägre utsignal. Nu är jag trött på de gamla dåliga pottarna och dåligt kräm så nu ska det in en Artec SE2-A preamp.

Allt gammalt är bortlött. Upptäcker att det finns ett par ledningar, tidigare lödda till till jord, som jag inte kan hitta funktionen för. De ska till jord men vad är det de jordar? Har mätt med multimetern på alla sladdar och metalldelar men dessa två går inte att kortsluta, hm. Någon som kan ha en idé?

Bild
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av Musikanten »

Kan det hänga ihop med preampens on-off-funktion?
Fram med multimetern igen...
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av Stempa »

Musikanten skrev: sön 13 dec 2020, 00:28 Kan det hänga ihop med preampens on-off-funktion?
Fram med multimetern igen...
Möjligen den gamla. Artec preamp'en har då ingen plats för två vilsna jordar. Ut jacket har tip - ring - sleeve så det var nog där gamla preampen hade sin on-off funktion.

Kan det vara jord till mickarna på något sett? Någon metall runt-i-under som dämpar störningar. Gissningar, men det är två ledningar och två puppor av JazzBass modell. Väldigt låg ohmiga och diskantiga som tusan. Det skulle låta så när basen var ny. Mark King stuk liksom.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av inber »

Nu är jag ganska sen på bollen, men jag tittade på din ritning. Det står Bridge Ground och Cavity Ground på två stycken svarta sladdar -det är väl dessa du avser?

Min gissning (utifrån det lilla jag vet) är:
  • att Cavity Ground är fastskruvad eller lödd i ena änden vid metallfolien som sitter i utrymmet där pottarna och elektroniken bor. Metallfolien runt elektroniken gör låg nytta om den inte är ansluten till jord. Den lösa änden ska därför anslutas till den gemensamma jordpunkten i din nya elektronik.
  • att Bridge Ground borde gått till stallet men har hoppat ur borta vid stallet, eller gått av när du rivit runt i elektroniken. Oftast måste man skruva av stallet för att se felet. När multimetern visar att sladden fått kontakt med stallet igen så ansluter du den andra änden till den gemensamma jordpunkten i din nya elektronik.
Allt det här är gissningar utifrån din bild, men jag brukar gissa ganska bra. :D

I båda fallen gäller att du väljer en (1) jordpunkt och ansluter alla jordsladdar dit. Det brukar ju vara baksidan av någon potentiometer, eftersom det finns en stor metallyta där att löda på. Huvudsaken är att alla jordsladdar går till ett och samma ställe, annars finns risken att det blir jordslingor och brum.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av Stempa »

Om du kikar igen så ser du två trådar märkta med " ? ". Dessa var tidigare lödda till jord. Det är dessa jag menar. Kan inte lista ut vad de jordar. Allt annat är kristallklart.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av inber »

Stempa skrev: ons 23 dec 2020, 22:46 Om du kikar igen så ser du två trådar märkta med " ? ". Dessa var tidigare lödda till jord. Det är dessa jag menar. Kan inte lista ut vad de jordar. Allt annat är kristallklart.
Aha. I så fall har jag ingen jäkla aning. Så många saker finns inte på en bas som man kan jorda. Allt annat verkar ju ha jordsladd, så det är ingen uppenbar sladd som fattas.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av Danne »

Å andra sidan spelar det ingen roll vad de tåtarna gjorde förut. Huvusaken är att du kan koppla den nya preampen ihop med dina mickar och potar så den blir nöjd. När du gjort det är det bara att klippa bort överflödiga tåtar.
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av Stempa »

Danne skrev: tor 24 dec 2020, 02:01 Å andra sidan spelar det ingen roll vad de tåtarna gjorde förut. Huvusaken är att du kan koppla den nya preampen ihop med dina mickar och potar så den blir nöjd. När du gjort det är det bara att klippa bort överflödiga tåtar.
Frågan är om de är överflödiga eller faktiskt gör nytta genom att jorda något som annars kan orsaka brum i en preamp krets. Tror själv de jordar någon metall under mickarna. Orkar inte lyfta på en mick och kolla.

Tyvärr har Washburn's gitarr forum lagt ned så jag kan inte fråga där. Ska se om de har någon info på Status basarnas forum. Min är exakt samma bas minus grafit halsen.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av Danne »

Ja, det är ju möjligt att de skärmar mickarna. I så fall kan du ansluta dem till jord antingen direkt vid installation preamp, alternativt om du får brumproblem.
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av Stempa »

Danne skrev: fre 25 dec 2020, 11:50 Ja, det är ju möjligt att de skärmar mickarna. I så fall kan du ansluta dem till jord antingen direkt vid installation preamp, alternativt om du får brumproblem.
Skulle helst skippa de två oidentifierade jordledningarna om det går. Just nu är mitt största problem att hitta ett gemensamt lödställe för FEM jordledningar. Artec pottarna är redan "upptagna" med lödställen och det finns ingen yta som kan fungera som kontaktyta för fem jordanslutningar. Måste hitta ett bra alternativ. Tips mottages tacksamt. Klä insidan med koppartejp och jorda allt där? Kanske dra i en skruv (material ?) och använda den som gemensam jordpunkt?
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av inber »

Stempa skrev: fre 25 dec 2020, 16:42 Just nu är mitt största problem att hitta ett gemensamt lödställe för FEM jordledningar. Artec pottarna är redan "upptagna" med lödställen och det finns ingen yta som kan fungera som kontaktyta för fem jordanslutningar. Måste hitta ett bra alternativ. Tips mottages tacksamt. Klä insidan med koppartejp och jorda allt där? Kanske dra i en skruv (material ?) och använda den som gemensam jordpunkt?
Problemet med att dra alla sladdar till potentiometerns baksida är det är en rejäl yta att värma upp. Det finns risk att potentiometern går sönder av värmen, att det blir kallödningar för att du har för liten lödkolv, eller att du har för få armar för att kunna hålla i alla sladdar på en gång.

Jag skulle nog överväga köpa ett gäng ringkabelskor (alltså med hål, se länken) på närmaste bensinmack, löda på en kabelsko i varje sladd eller så många som blir lagom, dra en rejäl träskruv i trät och sätta in alla kabelskorna på samma ställe.

https://nyband.se/surpluskomponenter/bu ... lingsstod/

Det finns lödtorn, kopplingsstöd och liknande, men de brukar vara ganska stora och det är inte så mycket plats inne i en bas. Kabelskor tar i princip ingen plats alls. Det kanske inte blir lika snyggt som när basen var ny, men det kommer att funka.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Passiv till aktiv. Oidentifierade tåtar...

Inlägg av Stempa »

inber skrev: fre 25 dec 2020, 18:55
Stempa skrev: fre 25 dec 2020, 16:42 Just nu är mitt största problem att hitta ett gemensamt lödställe för FEM jordledningar. Artec pottarna är redan "upptagna" med lödställen och det finns ingen yta som kan fungera som kontaktyta för fem jordanslutningar. Måste hitta ett bra alternativ. Tips mottages tacksamt. Klä insidan med koppartejp och jorda allt där? Kanske dra i en skruv (material ?) och använda den som gemensam jordpunkt?
Problemet med att dra alla sladdar till potentiometerns baksida är det är en rejäl yta att värma upp. Det finns risk att potentiometern går sönder av värmen, att det blir kallödningar för att du har för liten lödkolv, eller att du har för få armar för att kunna hålla i alla sladdar på en gång.

Jag skulle nog överväga köpa ett gäng ringkabelskor (alltså med hål, se länken) på närmaste bensinmack, löda på en kabelsko i varje sladd eller så många som blir lagom, dra en rejäl träskruv i trät och sätta in alla kabelskorna på samma ställe.

https://nyband.se/surpluskomponenter/bu ... lingsstod/

Det finns lödtorn, kopplingsstöd och liknande, men de brukar vara ganska stora och det är inte så mycket plats inne i en bas. Kabelskor tar i princip ingen plats alls. Det kanske inte blir lika snyggt som när basen var ny, men det kommer att funka.
En ringkabelsko är fan lysande. Blir prefekt. Korkade jag som inte tänkte på det. Tack.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar