Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av Drumblast »

Hejsan :)

Jag ska köpa en ny basförstärkare (Gallien Krueger MB 115-II).

Sedan är min nuvarande telekabel på tok för lång så tänkte köpa en ny.
Tänkte köpa den här: https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas ... -meter/TUU

Är det någon annan kabel ni rekommenderar? Är ute efter ett så klart ljud som möjligt. Eller har det egentligen ingen större betydelse om man köper en kabel för 200kr eller 600kr?

Mvh Drumblast
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av fieldflower »

Allra billigaste kablarna är dåliga, såpass att det hörs skillnad (iaf med passiv bas).
Vi körde en Mythbuster ett GH, och tror alla blev överraskade att man hörde skillnad.
Gäller även billighetsvarianten av kända märken - bland de sämre i testet var den Fender-märkta billighetsvarianten.
Dessutom brukar de billigaste gå sönder fortare.

Om man undviker billighetsvarianten av normala märken spelar det nog mindre roll.
Har ingen personlig erfarenhet av den du länkade.
Medlem i PB50+
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av KNA »

Tycker Whirlwind har levererat bäst av de jag testat. Tillräckligt bra kvalitet för att slippa oljud och de håller extremt bra. Har haft några kablar i över tjugo år på massvis med turnéer och de pallar med det mesta.
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av Drumblast »

KNA skrev: fre 25 jun 2021, 13:32 Tycker Whirlwind har levererat bäst av de jag testat. Tillräckligt bra kvalitet för att slippa oljud och de håller extremt bra. Har haft några kablar i över tjugo år på massvis med turnéer och de pallar med det mesta.
Ja den såg ju lovande ut, den lär ju hålla för evigt. Tack för tipset. :tummenupp:
fieldflower skrev: fre 25 jun 2021, 09:13 Allra billigaste kablarna är dåliga, såpass att det hörs skillnad (iaf med passiv bas).
Vi körde en Mythbuster ett GH, och tror alla blev överraskade att man hörde skillnad.
Gäller även billighetsvarianten av kända märken - bland de sämre i testet var den Fender-märkta billighetsvarianten.
Dessutom brukar de billigaste gå sönder fortare.

Om man undviker billighetsvarianten av normala märken spelar det nog mindre roll.
Har ingen personlig erfarenhet av den du länkade.
Okej, ja då håller jag mig borta från billiga fender. :) . Jo hållbarheten är såklart viktig del när man väljer kabel. Jag förstod inte riktigt vad du menar med texten: "Vi körde en Mythbuster ett GH, och tror alla blev överraskade att man hörde skillnad.". Vad menar du med GH?
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av norton »

Glanshammar......det hölls bas träffar där på stenåldern
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av fieldflower »

Precis - 50-60 basister som tar med alla prylar de har, sover på golvet, testar grejer, föreläsningar, etc.
Hölls i Glanshammar utanför Örebro.
Fantastiskt roligt var det! :D

En av grejerna på agendan var just test av kablar.
Samma basist, samma bas, samma stärkare, ett par personer som bytte kabel i A/B/C/etc-test.
Hade allt emellan Rusta-kablar upp till nån kabel som kostade ungefär som en nybörjarbas.
Det var lite skillnad mellan de flesta kablar som jag minns det, men ofta inte bättre eller sämre utan bara olika.
Utom på en del av de billigaste som skar så mycket frekvenser att det lät sämre.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av Drumblast »

fieldflower skrev: lör 26 jun 2021, 11:58 Precis - 50-60 basister som tar med alla prylar de har, sover på golvet, testar grejer, föreläsningar, etc.
Hölls i Glanshammar utanför Örebro.
Fantastiskt roligt var det! :D

En av grejerna på agendan var just test av kablar.
Samma basist, samma bas, samma stärkare, ett par personer som bytte kabel i A/B/C/etc-test.
Hade allt emellan Rusta-kablar upp till nån kabel som kostade ungefär som en nybörjarbas.
Det var lite skillnad mellan de flesta kablar som jag minns det, men ofta inte bättre eller sämre utan bara olika.
Utom på en del av de billigaste som skar så mycket frekvenser att det lät sämre.
Ja då förstår jag. Ja då gäller det nog bara att hålla sig borta från de billigaste och vill man har riktigt hållbara så kan man lägga några hundralappar extra.

Det lät ju minst sagt som en rolig grej. Man borde lärt sig massor. En sådan där träff skulle ju behövas. Jag tycker det är så svårt att välja förstärkare med bara youtube och thomann. Man vill ju testa grejerna själv. Känns ibland som man får chansa lite när man lägger beställningar från nätet eftersom jag inte riktigt litar på att bara lyssna på ljudklipp och videor från internet.
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av fieldflower »

Drumblast skrev: lör 26 jun 2021, 12:19 Det lät ju minst sagt som en rolig grej. Man borde lärt sig massor. En sådan där träff skulle ju behövas. Jag tycker det är så svårt att välja förstärkare med bara youtube och thomann. Man vill ju testa grejerna själv. Känns ibland som man får chansa lite när man lägger beställningar från nätet eftersom jag inte riktigt litar på att bara lyssna på ljudklipp och videor från internet.
Jo, det var årets höjdpunkt.
ALLT fanns att testa. 30-talet fullvuxna förstärkare, 100-150 basar, pedaler, etc.
Men framför allt att träffa alla personer man bara lärt känna som forum-nick - det var den största behållningen för mig.

Vi var dock färre och färre som dök upp, så det rann ut i sanden efter ett tag.
Skulle vara så himla kul om det blev av igen, men Facebook har tagit över en hel del av farten härifrån, och på Facebook känner man kanske inte varann på det viset att träff funkar. Kanske..?

Sök på "Glanshammar 2008" upp till "Glanshammar 2016" här på forumet så har du lite rolig läsning. :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av Drumblast »

KNA skrev: fre 25 jun 2021, 13:32 Tycker Whirlwind har levererat bäst av de jag testat. Tillräckligt bra kvalitet för att slippa oljud och de håller extremt bra. Har haft några kablar i över tjugo år på massvis med turnéer och de pallar med det mesta.
Har köpt den. Trodde den skulle vara tjock och lite osmidig men det var den inte. Mycket bra kabel, tack för tipset.
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av KNA »

Gött, bra att du blev nöjd!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Om ni har någon telekabel att rekomendera. Vilken är det?

Inlägg av blackparkas »

Ja, det är nog inte så många av oss som hör skillnad på så många olika kablar, den stora skillnaden är hållbarheten och olika preferenser när det gäller hur man vill att telepluggen ska se ut.

Jag är extremt allergisk mot den stora Neutrik-pluggen t.ex. och Rean:s kopior på den...

Nu har du ju redan handlat, men Adam Halls K5-kabel är väldigt prisvärd.
Ligger väl på runt 250-300 spänn beroende på längd och finns med vinklad plugg i ena änden.
Neutrikpluggar.

Köpte en Cordial med samma Neutrikpluggar och den kabeln är fantastisk.... Stora skillnaden som jag upplever mellan dessa två bra kablar är att Coridalen är enklare att linda ihop...
Men Cordialkabeln listar runt 600 spänn tror jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar