Magneter vs mickar?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Magneter vs mickar?

Inlägg av bt »

Jag har tänkt att modifiera en av basarna så att man kan flytta mickarna till olika positioner. Lösningarna till detta har visat sig inte helt enkla. Nu fick jag en idé om att skruva fast en metallplatta i botten och tillverka slädar med magneter så man enkelt kan flytta mickarna men ändå få dem att sitta still när man lirar.
Men så var det det här med magneter och mickar... Dödar man mickarna om de kommer för nära, t.ex., såna "neodym" magneter som finns i en affär nära mig? Kan man bygga släden som mickarna ska sitta i med ett skyddande material?
Tacksam för svar.

bas
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av BBQV »

Starka magneter kan påverka polariteten på mikarna, inte bra. Jag vet inte om det finns nåt material som kan skärma av magnetism, det känns lite sci-fi.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av bt »

BBQV skrev: lör 11 sep 2021, 10:43 Starka magneter kan påverka polariteten på mikarna, inte bra. Jag vet inte om det finns nåt material som kan skärma av magnetism, det känns lite sci-fi.
Ok. Ja, jag läste på lite om nåt som ska kallas "Mu-metall" och lite om faradays bur, men det blir uppenbarligen krångligare än att försöka tråckla ihop nåt av skenor.
Tack.


bas
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av basmartin »

Järnplatta i botten, funkar inte det?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av saft »

Dubbelhäftande tejp!:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av Håcke »

Kardborreband från Biltema!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av saft »

Tuggumi!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av bt »

:D
Många kreativa svar. Tackar.
Att använda mickarnas magneter på en bottenplatta skulle ju vara flexibelt, men det faller på vissa mickars konstruktion och att höjdjustering fortfarande blir en nöt att knäcka. Kardborre skulle nog bli lite drygt förflyttningsvis :)
Men kom gärna med fler förslag, jag har själv inte kommit fram till nåt bättre än aluminiumprofiler och slädar.


bas
Användarvisningsbild
Nils Henriksson
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 28 jan 2023, 07:27

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av Nils Henriksson »

Jämförelsen mellan magneter och mikrofoner är inte enkel, eftersom de tjänar olika syften.

Magneter används i många applikationer, inklusive i elmotorer, generatorer, transformatorer och högtalare. I högtalare används magneter för att generera ett magnetfält som interagerar med en trådspole för att producera ljud.

Mikrofoner, å andra sidan, är enheter som omvandlar ljudvågor till elektriska signaler. De fungerar genom att använda ett diafragma som vibrerar som svar på ljudvågor och skapar en motsvarande elektrisk signal.

Sammanfattningsvis har magneter och mikrofoner olika funktioner och är inte utbytbara. Magneter används i högtalare för att producera ljud, medan mikrofoner används för att fånga ljud och omvandla det till en elektrisk signal.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av saft »

Nils Henriksson skrev: lör 04 feb 2023, 06:55 Jämförelsen mellan magneter och mikrofoner är inte enkel, eftersom de tjänar olika syften.

Magneter används i många applikationer, inklusive i elmotorer, generatorer, transformatorer och högtalare. I högtalare används magneter för att generera ett magnetfält som interagerar med en trådspole för att producera ljud.

Mikrofoner, å andra sidan, är enheter som omvandlar ljudvågor till elektriska signaler. De fungerar genom att använda ett diafragma som vibrerar som svar på ljudvågor och skapar en motsvarande elektrisk signal.

Sammanfattningsvis har magneter och mikrofoner olika funktioner och är inte utbytbara. Magneter används i högtalare för att producera ljud, medan mikrofoner används för att fånga ljud och omvandla det till en elektrisk signal.
Ok…. 8-)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av bjelkeman »

Det var som att läsa ett ChatGPT inlägg…
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 874
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Magneter vs mickar?

Inlägg av Denada »

Hmmm jag har en westone the rail.
Det är förvisso bara en puppa men flyttbar är den :lol:

Men kul om du löser två. :D
Skriv svar