Trådlösa system

Prata om mickar och elektronik
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Trådlösa system

Inlägg av beto »

Hej hopp alla , Beto här :)
det där med spela utan sladd...

Speciella förstärkare?
speciell bas?
Ljudpåverkan?
Batteri eller ej?
Fördelar vs nackdelar?
Säkert glömt nåt, försökt läsa lite om det men får inget grepp om det.
Mvh// Beto :vinkar:
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trådlösa system

Inlägg av saft »

Inte säker på om jag förstår alla frågorna. Men prova att fråga igen om jag ger oförståeliga svar!:)

Speciella förstärkare?
Nej
speciell bas?
Nej
Ljudpåverkan?
Ja, olika, beror på system. Men alla påverkar ljudet. Precis som med olika kablar och längd på kablar. Sen är det olika om och hur mycket det märks.
Batteri eller ej?
Ja. Annars så är det svårt att få Till just den trådlösa biten, om det ska drivas med strömsladd:).
Fördelar vs nackdelar?
+Du slipper snubbla på sladden.
-Du behöver byta/ladda batterier.
-Lite extra saker att släpa med och koppla in.
-bra är oftast inte billigt.
-du måste ändå ha meden backupsladd.

Säkert glömt nåt, försökt läsa lite om det men får inget grepp om det.
Frekvenser! Finns olika sorters system med olika typer av radiosignaler. Old School analoga radiovågor på olika band. Vissa band är bättre, andra är mer ockuperade och kan ha störningar osv. Några är förbjudna och några kräver licens. Detta ändras över tiden. Så värt att läsa på vilka som e ok och hur länge till osv.
Oftast används pilotton och squelch för att få syörningsfri signal. Pilotton är en ohörbar ton som säger åt mottagaren att släppa igenom ljud. Squelch är en typ av gate fast för radio, radiosignaler svagare än tröskelvärdet släpps inte igenom.
Många modernare system kör digitala(tror jag) signaler över wififrekvenser som 2,4ghz eller 5ghz.
Båda har olika för och nackdelar.


Jag körde Line 6 G50 under massa år. Funkade och lät super. Den är digital och kör på 2,4ghz. Störde ut lokala Wi-Fi och kassasystem på vissa klubbar. Men påverkade aldrig mej…. Förutom när ljudteknikern mixade med iPad via 2,4ghz wifi….
Signalen blir buffrad och vissa pedaler låter lite annorlunda efter buffern, många fuzzar blir obrukbara.

Till saxen har jag ett Sennheiser EW100 G4. Analog radiosignal. Funkar super. Dock på ett band som kräver licens.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trådlösa system

Inlägg av bjelkeman »

Att kunna spela utan att trassla med kabel är helt suveränt. Jag gillar att hoppa runt och fåna mig. ;)

Använder en Line6 G10S som är ok. Men har inte jättebra räckvidd.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: Trådlösa system

Inlägg av Roborock »

Jag kör med Shure GLDX16, smidigt, mottagaren sitter på pedalbordet och har inbyggd stämapparat, färgar inte särskilt mycket
Uppladdningsbart batteri som räcker 15 timmar typ ....kan jag varmt rekommendera
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trådlösa system

Inlägg av blackparkas »

Använder nästan aldrig mina trådlösa, har G50 och G70.

Självklart är det smidigt om man är på större scener osv.
Men nästan ännu skönare på små¨där det är trångt och lättare för sångare och gitarrister att trampa på din kabel...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Trådlösa system

Inlägg av Aslan »

Jag har två olika pedalbord och har en Line6 G70 på varje:)
Jag tycker det är väldigt smidigt! Både utan kabel för att slippa sno in sig i andra om man rör på sig mycket, och även om man använder flera instrument så blir den som en AB-box med fler sändare.
Ger ingen direkt ljudpåverkan. Jämför jag med någon kabel så låter det liiite annorlunda men inget som är bättre eller sämre. Samma om man jämför olika kablar:) Sändarna till G70 håller i ca 7-8h med två AA.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Trådlösa system

Inlägg av beto »

Tack för alla svar :-)
kollar vidare om detta, mer tips önskas :-)
Mvh beto

PS: Vad duger för hemmabruk ?????
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trådlösa system

Inlägg av saft »

beto skrev: tor 18 nov 2021, 20:33 PS: Vad duger för hemmabruk ?????
Vad som helst!
Eller sladd…:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Trådlösa system

Inlägg av beto »

saft skrev: fre 26 nov 2021, 01:03
beto skrev: tor 18 nov 2021, 20:33 PS: Vad duger för hemmabruk ?????
Vad som helst!
Eller sladd…:P

jahaaaa :D
Skriv svar