Tech21 VT Bass Deluxe utbytes-pot

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Peet
Medlem+
Inlägg: 681
Blev medlem: fre 07 okt 2011, 15:20
Ort: Uppsala

Tech21 VT Bass Deluxe utbytes-pot

Inlägg av Peet »

Jag har en sådan pedal med en avslagen pot som behöver bytas. Det är en linjär 100K så jag satte i en generisk sådan som jag hade till hands, men kontrollen gör nu ingenting.

Är det någon som vad om det är något speciellt med denna pot utifrån märkningen? Jag har mailat Tech21, men ett sådant svar kan ta lite tid.


Bild
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Tech21 VT Bass Deluxe utbytes-pot

Inlägg av inber »

En linjär pot på 100Kohm är en standardkomponent. Det är som att köpa en M3-skruv ungefär. Eller en spik.

Som med allt man köper så finns det olika kvalitet, men med linjära potar finns det liksom inget som kan avvika.

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar att du satte i en generisk sådan. Menar du att du bytt potten, men nu funkar det inte trots bytet och så drar du slutsatsen att Tech 21 har någon hemlig specialpotentiometer som du nu måste försöka få tag i?

Knappast, säger jag.

I så fall är det troligare att du slarvat med lödningen och inte kopplat in alla tre benen eller att något annat än potentiometern har pajat när du slog av axeln. Det låter som att det krävs ganska extremt våld för att slå av en kvarttums axel och då vete sjutton om allt är helt inuti.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Peet
Medlem+
Inlägg: 681
Blev medlem: fre 07 okt 2011, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Tech21 VT Bass Deluxe utbytes-pot

Inlägg av Peet »

inber skrev: sön 21 nov 2021, 19:18 En linjär pot på 100Kohm är en standardkomponent. Det är som att köpa en M3-skruv ungefär. Eller en spik.

Som med allt man köper så finns det olika kvalitet, men med linjära potar finns det liksom inget som kan avvika.

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar att du satte i en generisk sådan. Menar du att du bytt potten, men nu funkar det inte trots bytet och så drar du slutsatsen att Tech 21 har någon hemlig specialpotentiometer som du nu måste försöka få tag i?

Knappast, säger jag.

I så fall är det troligare att du slarvat med lödningen och inte kopplat in alla tre benen eller att något annat än potentiometern har pajat när du slog av axeln. Det låter som att det krävs ganska extremt våld för att slå av en kvarttums axel och då vete sjutton om allt är helt inuti.
Du har en ganska otrevlig ton i svaret, men jag kanske bara är känslig? Jag är ingen expert, men på hobbynivå ganska luttrad inom elektronik. I detta fall blev jag däremot osäker på om ”2” i början av potens märkning betydde att den avvek från en vanlig linjär 100K-pot på något sätt. Jag vet nämligen inte om Tech21 har något speciellt i görningen med sina programmerbara pedaler och det tror jag inte att du heller vet.

Nu var det så att jag mycket riktigt hade varit för stressad vid reparationen och orsakat en kallödning. Pedalen fungerar bra igen och för din information så var det Postnord som slog sönder poten vid frakt till mig så jag vet inte hur mycket våld som krävdes för att orsaka det.

Vi gör så här att jag tackar för ditt rätt otrevliga svar och sedan kanske du skulle kunna jobba lite på tonen i fortsättningen? Du har ingen aning om vad jag vet och hur mina slutsatser dras och jag skulle uppskatta om forumet hålls fritt från spydiga kommentarer av folk som inte har något bättre för sig.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Tech21 VT Bass Deluxe utbytes-pot

Inlägg av Rut66 »

Tänk så olika man kan uppfatta skriven text. Jag läste din fråga och Inbers svar och blev "fullt upplyst" även om det inte var svar riktat specifikt till mig. Kanske lite "kärvt" men spot on avseende eventuell orsak till fel.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Tech21 VT Bass Deluxe utbytes-pot

Inlägg av inber »

Jisses. Otrevlig ton? :shock:

Lite kul ändå att bli skriven på näsan att man inte (heller) har koll. Jag har i och för sig rätt många års erfarenhet av att bygga och konstruera elektronik och datorhårdvara, inklusive några mer teoretiska studieår på KTH. (Och jag har för övrigt samma Tech 21-pedal själv.) Men jag kanske ändå har missat. Något Viktigt.

Visste inte att snowflake-generationen hittat hit till PrataBas. Men som du själv skriver så är det en nyttig påminnelse om att det finns annat i livet än att hjälpa folk som inte har vett att uppskatta att man lagt tio minuter på att försöka hjälpa till.

Hoppas du får bättre svar av de andra på forumet på dina eventuella kommande frågor.

Och med trevlig ton.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Tech21 VT Bass Deluxe utbytes-pot

Inlägg av mrbaloo »

Jag tycker inte heller att Inbers svar var speciellt kärvt, bara bra och upplysande. Men ibland är man kanske trött och mottaglig för minsta lilla.

Det är dock kul och bra att du hittade lösningen. Toppen!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar