EMG Geezer?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

EMG Geezer?

Inlägg av BBQV »

Många verkar nöjda med EMGs Geezermikar men jag har aldrig testat dem. Visst, det finns ljudklipp på nätet, men det är så många faktorer som påverkar ljudet så jag får ingen kläm på hur de faktiskt låter.

Ni som har testat, hur låter de jämfört med andra P-mikar?
Är det DiMarzio eller Duncan QP som ligger närmast?
Eller är de mera vintage?
Middigare?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: EMG Geezer?

Inlägg av Håcke »

Jag hade en Lakland Geezer Butler och P-micken lät svinbra.
Inte alls vintage tycker jag utan fett, med bra tryck och mycket definition/tydlighet.
Jag har nog inte haft en P-mick som låtit bättre. Den basen lät grymt med P-micken på fullt och J-micken helt av.
J-micken vid stallet kom jag inte alls överens med dock, tyckte den var brusig och sämre än en Fender original.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: EMG Geezer?

Inlägg av N Röding »

Jag håller med Håcke om att p-miken låter kanonbra. Upplever dock att den är hyfsat låg i output, mycket svagare än tex DiMarzio Model P, men det är ju i sig inget problem - bara att vrida upp förstärkaren lite.
Däremot är den väldigt fast i hullet. Det går att gasa på mycket bas utan att det blir flabbigt och boomigt. Den översta diskanten är lite dämpad, vilket jag gillar, medan övre mellanregistret är aningen betonat, strax under gränsen till nasal. Ett ljud som kanske inte låter jättekul när man spelar ensam i sovrummet men låter bra och tydligt i mixen med andra instrument.
Ljudet känns dynamiskt och svarar bra på anslag. Bästa P-miken jag provat hittills.
Skriv svar