Under sadel mick: E&A sträng låter inte

Prata om mickar och elektronik
Mumrikan
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 21 nov 2021, 11:33

Under sadel mick: E&A sträng låter inte

Inlägg av Mumrikan »

Hej! Min halvakustiska bas, med under sadel mick, låter väldigt ojämnt i volym när den är inkopplad i förstärkare. E och A strängen hörs knappt, kanske inte alls, i förstärkaren. De andra strängarna låter kanonbra. Vad är det för fel? Är det något som en någorlunda händig person kan ge sig på att fixa? Eller är det bara att lämna in på verkstan?🤔💸
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Under sadel mick: E&A sträng låter inte

Inlägg av Fibbel »

Det där kan vara väldigt besvärligt att få rätt på.
Se till att stallbenet är helt plant under och att det "ligger" som det ska.

När man byter strängar så ska man ta en i taget, plocka inte av alla strängar på en gång för då kan strippen flytta på sig.
Jag har fyra akustiska där jag haft samma problem på alla, nu kör jag med dessa istället, https://www.thomann.de/se/journey_instr ... _piezo.htm
Pluggar det rätt in i preampen på basen och det funkar perfekt hela tiden.
Mumrikan
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 21 nov 2021, 11:33

Re: Under sadel mick: E&A sträng låter inte

Inlägg av Mumrikan »

Tack för tipset! :-)
Lossade E-strängen och lade den i ett annat läge, det verkar ha avhjälpt problemet en del, i alla fall. Men A-strängen låter fortfarande lågt... Jag har inte bytt strängar, det är föregående ägare som har gjort det och jag vet inte om han lossade alla strängar samtidigt.
Hur ser det ut när stallbenet ligger rätt?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Under sadel mick: E&A sträng låter inte

Inlägg av Fibbel »

Mumrikan skrev: mån 22 nov 2021, 16:49 Tack för tipset! :-)
Lossade E-strängen och lade den i ett annat läge, det verkar ha avhjälpt problemet en del, i alla fall. Men A-strängen låter fortfarande lågt... Jag har inte bytt strängar, det är föregående ägare som har gjort det och jag vet inte om han lossade alla strängar samtidigt.
Hur ser det ut när stallbenet ligger rätt?

Bild

Bild
Det är det som är det jävliga, det ser man inte utan att plocka ur den, det får man hålla på och experimentera med tills det låter rätt men oftast så funkar det bara tills nästa gång man byter strängar. Men det är Inte alltid som det hjälper att plocka av en sträng i taget, det är bökigt att kladda med.

En början är att plocka av den och kolla med en vinkelhake om den är jämn över hela ytan.
Om det inte är jättestora skillnader i ljudnivån så kan en kompressor fixa det.
Jag har gett upp hoppet om dessa j***a piezostrippar och kör med det som jag länkade till ovanför och jag kör också med ljudhålsmickar.
Mumrikan
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 21 nov 2021, 11:33

Re: Under sadel mick: E&A sträng låter inte

Inlägg av Mumrikan »

Hm. Tack för väldigt bra info.
Jag är inte intresserad av att meka med basen...jag vill ju spela! :D
Så det lutar åt att byta mick. Har precis skaffat en ljudhålsmick till gitarren som låter kanonbra.
Kan man allra ödmjukast få be om några tips på ljudhålsmick som är bra (och gärna gratis....! :oops: skojar bara)
//Anna :vinkar:
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Under sadel mick: E&A sträng låter inte

Inlägg av Fibbel »

Har inte hittat någon som är för bas, har testat en hel drös som är till gitarr och tro mig eller ej, den som i mina öron låter bäst är faktiskt en Harley Benton.
https://www.thomann.de/se/harley_benton ... active.htm

Har den här på en bas men tyvärr så brummar den en hel del:
https://www.thomann.de/se/lace_pickups_ ... p_usab.htm
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Under sadel mick: E&A sträng låter inte

Inlägg av Lowlife »

Man kan prova att dela upp sadeln så att varje sträng får en "egen" del som trycker mot piezostrippen. Kan lösa problemet, dock ej säkert. Men man gamblar med en bit sadelben så det är ett enkelt och billigt prov.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar