Aktiva mickar och jordning?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Aktiva mickar och jordning?

Inlägg av bt »

Jag tänkte ge mig på att löda ihop lite elektronik för gamla EMG-mickar och ser att diagrammen inte innehåller jordning till stall, utan de har istället en jord från 9V-batteriet till "ring"-öglan på stereojacket. Inga problem, förutom att jag planerar att involvera även passiv elektronik i samma bas och där ska ju jorden kopplas till stallet. Kan den här blandningen skapa problem?



bas
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Aktiva mickar och jordning?

Inlägg av Riboe »

bt skrev: tor 25 nov 2021, 20:40 Jag tänkte ge mig på att löda ihop lite elektronik för gamla EMG-mickar och ser att diagrammen inte innehåller jordning till stall, utan de har istället en jord från 9V-batteriet till "ring"-öglan på stereojacket. Inga problem, förutom att jag planerar att involvera även passiv elektronik i samma bas och där ska ju jorden kopplas till stallet. Kan den här blandningen skapa problem?
Jag har svårt att se någon anledning att avstå från att jorda stallet.
Möjligen någon elsäkerhetsaspekt från en tid då skyddsjordsanslutningar ofta lyftes för att undvika brum.

Jag måste passa på att nämna en episod jag själv varit med om när jag jobbade i en välkänd musikaffär på 70-talet.
En begagnad förstärkare hade precis bytts in och två grabbar provspelade varsitt instrument i provrummet när de råkade få strängkontakt mellan instrumenten. Pang, avbränd sträng och säkert utlöst säkring.
Det visade sig att den tidigare ägaren till förstärkaren hade lyft skyddsjorden i stickproppen men lämnat tråden oisolerad, vilket ledde till att den fick kontakt med 230V-fasen. Det hade kunnat gå riktigt illa.
En annan risk är att komma i kontakt med mik/mikställ anslutet till ojordat förstärkeri.
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Aktiva mickar och jordning?

Inlägg av bt »

Riboe skrev: fre 26 nov 2021, 10:24 Jag har svårt att se någon anledning att avstå från att jorda stallet.
Möjligen någon elsäkerhetsaspekt från en tid då skyddsjordsanslutningar ofta lyftes för att undvika brum.
Jo nog tänker jag koppla en jord till stallet. Jag är nog mest inne på om det är möjligt att blanda aktiv/passiv elektronik med olika jordning?



bas
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Aktiva mickar och jordning?

Inlägg av Hånken »

Riboe skrev: fre 26 nov 2021, 10:24 Jag har svårt att se någon anledning att avstå från att jorda stallet.
Möjligen någon elsäkerhetsaspekt från en tid då skyddsjordsanslutningar ofta lyftes för att undvika brum.
bt skrev: tor 25 nov 2021, 20:40 Kan den här blandningen skapa problem?
Yepp!
Jo nog tänker jag koppla en jord till stallet. Jag är nog mest inne på om det är möjligt att blanda aktiv/passiv elektronik med olika jordning?
Nope. Inte möjligt. Om du har t ex EMG, och det hade du ju - det är en mycket bra lösning att jorda via ringen på outputjacket - och du får en stöt får du den INTE (dvs aldrig) genom stallet och fingrarna. Kombinerar du med vilken annan pickup som helst, aktiv eller passiv, som jordar via stallet, så får du risker, och fortfarande brumproblem skulle den passiva pickupen vara en single coil t ex. EMG rekommenderar inte detta alls till sina pickuper. Även om det är möjligt, blir det inte bra, men den passiva skall helst då "göras" aktiv också och passera genom ngn preamp/eq av något slag som du måste sätta i basen. EMGs alla aktiva pickuper ger en väldigt hög output, eftersom de drivs med 9 volt batterier. De säger också att inga andra pickuper fungerar med deras EQ/PREAMP system, och EMGs pickup fungerar väldigt dåligt med andra tillverkares EQ/PREAMP. Om ens alls.

Du får helt enkelt för stor skillnad i output, mellan den passiva och aktiva pickupen. För att inte tala om obalans i ljudet när du använder bägge pickuperna samtidigt. Och skall du köra ngt passivt genom en "ombord" preamp så kanske du ändrar ljudet så mycket att det inte blirr bra längre, således:

Det finns aktiva system (helt aktiva, bägge pickuperna) som löser dina önskemål beträffande ljud, bättre och lättare, och t o m billigare, och passiva system (där bägge är passiva) som löser dina ljud-önskemål bättre. Och det bättre än något av hybrid-lösningarna som finns därute. EMG, Seymour Duncan, Bartolini, Nordstrand, DeLano etc etc.

EMG är speciella eftersom deras preamp är inbyggt i pickupskalet, och kan inte "switchas av" och köras passivt. De måste ha batterier hela tiden. De flesta andra basar med aktiv elektronik har en EQ/Preamp som går på batteri, har en switch som slår av och på aktiviteten (!). Dvs om batteriet har tagit slut kan du slå av switchen och fortsätta spela med "passiv" elektronik på passiva pickuper.

Däremot är EMG en av de batterisnålaste som finns, och det tar lång tid innan batteriet dräneras. Nu snackar vi brandvarnar-ström som de drar. MICROampere, inte milliampere.

EDIT: Mitt antagande ovan gäller bara för EMG pickuper dock. Hur andra aktiva funkar vet jag inte. Jag är bara av den åsikten att det är en "law of diminishing return" det är mer komplicerat och inte värt resultatet av allt jobb du lägger ner. Du har olika pot värden på volym och tonkontrollerna och måste anpassa det till bägge mickarna... etc etc.

https://www.seymourduncan.com/blog/late ... it-be-done
Skriv svar