Jazz Bass pickups - Lundgren

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Jazz Bass pickups - Lundgren

Inlägg av miromiromiro »

Hej,

Jag har tänkt mig en ny elbas fast den här gången vill jag göra en lite special grej. En 5'a på en 4 strängad jazz bass hals. 41mm bred i den övre delen på halsen borde fungera för en 5'a.
.
Gällande elektroniken är jag fortfarande lite funderande. Har tänkt mig passiv elbas med Lundgren jazz bass pickups. Vad tycks, har ni några förslag? Det måste vara dock av yppersta kvalité.
.
Kom gärna med förslag!
.
Vänligen
🙂👍
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Jazz Bass pickups - Lundgren

Inlägg av strummer »

Jazz-halsar är så gott som alltid 1,5" (38 mm) vid översadeln, så det är nog bättre att sikta på en P-bashals i så fall.

Lundgrenmickar är toppen!

Vi har även en här på forumet som tillverkar mickar i världsklass: Urban Pickups https://www.urbanpickups.com/
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Jazz Bass pickups - Lundgren

Inlägg av 200071 »

strummer skrev:Jazz-halsar är så gott som alltid 1,5" (38 mm) vid översadeln, så det är nog bättre att sikta på en P-bashals i så fall.

Lundgrenmickar är toppen!

Vi har även en här på forumet som tillverkar mickar i världsklass: Urban Pickups https://www.urbanpickups.com/
Jag köpte ett p/j-set till en HPD av Urban. De är sanslöst bra. Dessutom är det bara att beskriva vad man är ute efter så lindar han det. Ren magi.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jazz Bass pickups - Lundgren

Inlägg av blackparkas »

Se till att skaffa mickar som tar upp längs hela micken om du ska hålla på och trixa.

En traditionell jazzmick tar inte upp särskilt jämnt mellan strängarna om någon/några strängar inte går över mickpolerna.

Som Strummer nämner är en Jazzhals 38mm över sadeln och skitsmal.
Det kommer inte bli trevligt att lira på basen med 38mm eller ens 41mm och fem strängar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Jazz Bass pickups - Lundgren

Inlägg av miromiromiro »

Tack allihopa för era råd. Uppskattas 👍

Urban säger ni. Ja men då får jag kika lite på dem. Har fått höra så gott om Lundgren, därmed intresset.

Håller med att 41mm är smalt fast nu har jag bestämt mig prova det också. I värsta fall så har jag andra basar att återgå till.

Vänligen 👍
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Jazz Bass pickups - Lundgren

Inlägg av Håcke »

Kul att du vill prova nåt nytt.
Du kanske kan använda 5-poliga mickar och vinkla mickarna så att polerna hamnar rätt under strängarna.
Som Parkas skrev så blir det säkert inte bra om strängarna hamna mellan polerna.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Jazz Bass pickups - Lundgren

Inlägg av strummer »

Frågor
1 Har du en Jazzhals som är 41 mm vid sadeln?
2 Ska du konvertera en fyrsträngad bas till 5-strängad, eller ska du bygga en 5-strängad bas med en Jazz-hals?

Om du ska konvertera en 4 till 5 skulle jag tipsa om Nordstrands Big J-blade https://nordstrandaudio.com/products/big-j-blade-4, alternativt snacka med Urban eller Johan Lundgren så de kan bygga som du behöver.
Det fanns sköna kits från Wilkinson, där man bygge ut strängträdet mot ett strängfäste, och så stämde man D-strängen nere vid stallet, men fan vet om dessa existerar längre. Det smarta med dem var i alla fall att man kunde bygga tillbaka till 4:a o det enda som behövde moddas var sadeln.

Edit: Verkar inte ha tillverkats på rätt länge, men hittade en bild på hur ett kit ser ut iaf. Finns dyrt på reverb...
Bild
Kompressor, det är livet!
Skriv svar