Behöver hjälp med aktivt elproblem.

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Behöver hjälp med aktivt elproblem.

Inlägg av bt »

Jag har försökt löda ihop en replika av en stingray-preamp, och stött på lite problem.

Såhär: När batteriet är inkopplat så är allt stendött och tvärtyst, utom volymkontrollen som skrapar när man vrider på den.
Men, när jag kopplar ur batteriet så funkar alla kontroller som de ska, men ljudet är förstås väldigt lågt.
Har testat med två nya batterier.

Jag har följt det här schemat:

Bild

Funderar på om jag har bränt IC-kretsen då jag lyckades blanda ihop batterijord och signal när jag kopplade utjacket första gången?


bas
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med aktivt elproblem.

Inlägg av mrbaloo »

Kul att du gjort en sån där. Vad jag förstår skall alla stingrays ha elektriskt likvärdiga preamps även om teknik och byggteknik ändrats med tiden. (Jag kan ha fel om detta, men det spelar mindre roll).

Jag bytte ut min preamp i min SR4 mot en fabriksny reservpreamp från Music Man. Tycker mig höra en viss tonskillnad, även om den är marginell.


Jag funderade även själv på att löda ihop en sån där preamp, men jag vet ju inte vad jag skall ha den till. Men jag har ju min gamla preamp kvar och den fungerar efter att jag lagat den. Jag fick byta IC-krets.

Jag tycker att du skall dubbelkolla alla kopplingar och sen byta IC. Sätt den då i en sockel så att den är enkel att byta ut och du minskar risken för att bränna den under lödning. Så har de gjort i Peavey Cirrus från fabrik.

Det stämmer ju att en MM preamp "fungerar" utan batteri, men att signalen blir låg. Så mycket talar för att du kopplat rätt men IC är trasig.

Lycka till

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Behöver hjälp med aktivt elproblem.

Inlägg av bt »

mrbaloo skrev: fre 21 jan 2022, 10:44
Jag tycker att du skall dubbelkolla alla kopplingar och sen byta IC. Sätt den då i en sockel så att den är enkel att byta ut och du minskar risken för att bränna den under lödning. Så har de gjort i Peavey Cirrus från fabrik.

Det stämmer ju att en MM preamp "fungerar" utan batteri, men att signalen blir låg. Så mycket talar för att du kopplat rätt men IC är trasig.

Lycka till

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tack.

Jag lyckades faktiskt hitta ett gammalt inlägg på nätet där mitt problem togs upp :)
Det visade sig vara ett halvluddigt ritfel på det där schemat. Jag tyckte det såg ut som att diskantkontrollens mittenkontakt skulle lödas ihop med volymkontrollens övre, vilket är fel. diskantkabeln ska gå direkt till banan bredvid IC-kretsen.

Nu är det så här att jag hann testa ett annat schema innan jag upptäckte lösningen, nämligen det här:

Bild

... Och jag får samma problem med den preampen, men nu blev det svårare att se hur jag ska koppla om ifall det här schemat innehåller samma fel... Det enda jag inte kopplat lika är "Volume 1", då den kontakten på potten går till jord. Sen ser det ut att finnas en onödig port för en till jord också, den lät jag bli. Tänkte att jag kanske kunde operera in den i en pedal om jag får den att funka.

Om nån har nån idé så är jag oerhört tacksam :)


bas
Skriv svar