Missljud, elfel?

Prata om mickar och elektronik
Elizium
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 21 maj 2022, 13:10

Missljud, elfel?

Inlägg av Elizium »

Hej jag är helt nybörjare på bas och förstärkare. Köpte en billigare Ibanez från Musikbörsen här i Göteborg för ett tag sedan. Köpte sedan sladd och en liten Fender rumble 15-förstärare via nätet som jag hämtade ut från ombud och bar hem. Dom första två veckorna lät allt bra men så småningom började ljudet spraka och skära sig efter en stund när jag hade spelat. Det tycks bli värre och värre och numer har det övergått till att rytmiskt knastra hela tiden, dock efter några minuter, i början låter allt bra.

Jag kan som sagt ingenting om det här men min instinkt säger mig att det har något med el/"krypström" att göra. Jag bor i en liten lägenhet och ibland när jag duschat sprider sig fukten ut i lägenheten och det blir lite immigt. Kan det ha med det att göra? Jag sitter även vid datorn och rör vid mus och tangentbord mellan varven jag spelar.
Vad är mest sannolikt, att det är basen det handlar om, telekabeln eller förstärkaren?

Musikbörsen har sagt att dom ska kolla på det, men jag har ingen bil, så mitt val är att antingen ta dit bas och kabel först, eller förstärkaren... vad hade ni gjort?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Missljud, elfel?

Inlägg av mrbaloo »

Hej. Vad kul att du hittat basinstrumentet. Har du alltid sladd inkopplad mellan bas och förstärkare? Om du dessutom har en bas där elektroniken drivs med ett batteri inuti basen, då har förmodligen batteriet tagit slut. Det brukar bli så där då.

Kolla om basen har ett batteri. I så fall byter du batteri och sedan kopplar du ifrån sladden från basen när du inte spelar på den.

Hälsningar
Mrbaloo



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Dinjo777
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 23 nov 2012, 19:49

Re: Missljud, elfel?

Inlägg av Dinjo777 »

Borde inte detta tyda på något i stil med en dålig lödning någonstans i förstärkaren? Det vill säga, efter en stund när saker och ting börjar bli varmt i förstärkaren så blir det knasterknas och fel i ljudet på grund av en eller flera dåliga lödningspunkter?

Detta är enbart mitt väldigt trötta + ej vidare genomtänkta förslag på vad felet kan bero på.. bara en idé, med andra ord.

Hur som helst, lycka till med dilemmat! Hoppas att det ordnar sig! :vinkar:

Edit: Jag såg nu med riktigt trötta ögon att detta skrevs i våras haha! Hoppas att det löste sig i alla fall!
"Ta dig en ampull, Stålmannen"
Kenta provocerar Stoffe
Skriv svar