Rattfri bas?

Prata om mickar och elektronik
Papapaba
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 22:51

Rattfri bas?

Inlägg av Papapaba »

🔺👉👉👉 Please, be gentle! 🤗

Jag håller på och moddar en billig bas typ Precision-kopia. Till stor del är det estetiskta och ergonomiska grejer. Den hade ramlat ner från fulträdet, slagit i fulgrenar på vägen och landat i en fulpöl full med fulsås och var nästan ospelbart anskrämlig. Kantig och oskön dessutom.

Det är min enda bas för tillfället, har inte råd med annat just nu men ska återuppta musicerandet lite, så det ska helst inte bli helkass heller.

Jag vill ha den clean så jag skulle vilja göra mig av med rattarna helt, därav frågorna, jag är inte så väldans hemma i elektronikens värld ...

🔸Joe Dart har ju skippat tonkontrollen (och aktiva elektroniken) på sin signatur-StingRay-ish. Har letat hur tonen påverkas men inte hittat.

Måste jag välja så skulle jag föredra en lite mjukare diskantfattig ton på den här om den ofiltrerade tonen blir outhärdlig trots tonkontroll på förstärkaren. Är det lågpassfilter som gäller då? Tips på specifik(a) komponent(er) isåfall?

🔸Om volymkontrollen försvinner har tonkontrollen redan gjort det, så jag antar att det är bara att dra tåtarna från mickarna direkt till utgången, eller?

🔸Andra tips, kommentarer mm?

Tack på förhand! 😎🎸

Bild
Senast redigerad av Papapaba den tor 10 nov 2022, 20:31, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Rattfri bas?

Inlägg av BBQV »

Det enklaste är att bra löda sladdarna från miken direkt till telejacket.
Om du vill bli av med diskant på vägen så måste du löda in en kondning (likadan som på tonpoten) i kretsen.
För att slippa det skulle du kunna stränga basen med flats, det finns många varianter som är dämpade i diskanten.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Papapaba
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 22:51

Re: Rattfri bas?

Inlägg av Papapaba »

Tackar! 👍

Flats ska jag ha ändå eftersom jag tänkte slipa ner en del av banden. Kanske blir väldigt murrigt då, men det är ändå enkelt att prova med o utan konding.

Work in progress:
Bild
Skriv svar