Fixa elektronik i music man-bas

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Fixa elektronik i music man-bas

Inlägg av JohannesH »

Hej!
Jag har en passiv music man stingray med lite spejsad elektronik.
Den har tre rattar. Ton, tre-läges switch (single coil, serie och parallell) och en volym med tryckswitch för volymboost.

Jag är ganska säker på att volym-magin fixas med att impedansen ändras då den låter helt olika i de olika lägena om man kopplar in den direkt i slutsteget men inte genom en preamp.
Switchen väljer halsläget för single coil, skulle vilja få med stall-läget också.

All magi sitter på ett litet kort med surface-mount-delar…

Nu har det börjat att spöka i switchen (som jag ändå bara har i ”utläge” då jag tror att det är normalläge då den låter lika starkt som mina andra basar där) så jag tänker fixa om elektroniken.

Jag tänker mig en volym, en blend och en tonkontroll. Borde vara ganska enkelt att fixa men jag är osäker på värden på potarna.

Tror ni att det är en bra plan? Vilka potar ska jag köra på?

Tacksam för svar! :D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fixa elektronik i music man-bas

Inlägg av Danne »

Blend 500k och volym/ton 250k kan du nog köra på. Eftersom din nuvarande elektronik är passiv bör din boost-kontroll egentligen vara en cut-kontroll eftersom det är svårt att boosta någoting passivt om det inte är någon form av transformator inblandad. Men det är väl häftigare för Musicman att marknadsföra en boost antar jag.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Fixa elektronik i music man-bas

Inlägg av JohannesH »

Hej! Länge sedan jag skrev men det har varit fullt upp. Tack för svar!

Nu har jag provat en massa olika lösningar. Provade blend men det blev inte bra, ska kanske prova en ny pot vid senare tillfälle. Satte in en switch som pajade fort och nu sitter en ny dyr switch i. :D
Har testat en massa varianter vid det här laget och ton är jag ganska nöjd med nu. 0.1nf tror jag det är, eller var det 0.01? Hur som låter det riktigt bra. Lite snabb rolloff på slutet med en 250k pot.

Volym har jag nu provat 250/500/log/lin i olika kombinationer. Har nu en 500k linjär pot som ger nästan önskat resultat. Problemet är att det är som en av och på knapp innan ljudet kommer igång. Var så på alla potar jag testat. Så det har varken med impedans eller log/lin att göra. Är micken så het att det blir så tro?

Funderar faktiskt på om det går att sätta någon att. Inne i basen, skulle det funka med ett motstånd (resistor?) mot jord där signalen går från switchen? Antar att det borde funka lite som en till fixerad volymratt. Eller hur funkar det?

Switchen funkar asbra men det ser lite corny ut på musicmanbasen. Ska kanske leta på en bra blendpot. Har någon en bra länk till en cts/allparts?
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Fixa elektronik i music man-bas

Inlägg av Riboe »

JohannesH skrev: lör 04 mar 2023, 21:39 Har nu en 500k linjär pot som ger nästan önskat resultat.
Du borde prova att kasta om ändanslutningarna på log-poten så att den går baklänges.
Om det blir som du tänkt dig så är det ju en antilog-pot du behöver (log C i st f A).
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Fixa elektronik i music man-bas

Inlägg av JohannesH »

Tack! Ska prova det!
Skriv svar