silent plug?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

silent plug?

Inlägg av maxoges »

Neutrik silentPLUG eller motsvarande planet waveslösning?
Vlken funkar bäst?
Bild
Bild

Nästa fråga är om kabel på löpmeter skiljer sig mycket i kvalitet. Jag tänker mest på hur länge kabeln håller. Vissa billiga kablar har en tendens att börja glappa efter ett tag. Jag tänker löda på kvalitetskontakter. Surt när kabeln gått sönder någonstans mitt på. Då kan man ju inte bara löda om kontakten.

Några tips på bra kabel på löpmeter?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: silent plug?

Inlägg av strummer »

Vinklade kontakter är skitjobbiga.
Personligen gillar jag Neutriks, trycka knapp är inte optimalt i mina ögon. Tyska Sommer har jävligt bra kabel, Mogami är också bra men kostar löjligt mycket i Sverige.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: silent plug?

Inlägg av maxoges »

Det blev Neutrik. Lödde på kontakten på favoritsladden hemma. Supernöjd än så länge! Tar med den till repan nästa gång vi ska dit!
Bild
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: silent plug?

Inlägg av BB3000S »

Kul att du blev nöjd Max! Vad är din favoritsladd för sladd?
Jag har aldrig köpt annat än färdiga sladdar, och inte heller haft några problem med dem, men det låter ju lite kul att fixa själv. Kontakter kan man ju värdera och hitta, men hur är det med urvalet av olika kvalitets- och prisnivåer på ’sladd på löpmeter’ undrar en oinsatt?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: silent plug?

Inlägg av maxoges »

Min favoritsladd hemma lödde jag själv med neutrikkontakt i ena änden och en no name telekontakt i andra. Vi hade kabel över efter vi drog en överambitös patchbay i studion för 20 år sen. Antalet lödningar i patchbayen var enorm!
Hur som helst har sladden varit med i typ 20 år. Nu har den silentplug istället för noname-kontakten.
Min mainsladd i repan lödde polaren för 25 år sen :) Många dyra sladdar har kommit och gått. Denna är en konstant :)
Skriv svar