Volymproblem P bas

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Viejo bajista
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 24 sep 2022, 14:32
Ort: Spanien

Volymproblem P bas

Inlägg av Viejo bajista »

Jag har problem med att vissa toner ger väldigt mycket mer volym/output än andra. Basen är en Fender Player p-bass 2 år gammal.
Jag har provat att justera höjden på mickarna men ingen skillnad. Det gäller vissa toner på alla 4 strängarna som ger en otrolig volymökning och det är svårt att hantera. Strängarna är La bella low tension flats.
Kan det hjälpa att byta mickar? (Är original Alinico 5)

Någon här som kan ge tips på vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Volymproblem P bas

Inlägg av saft »

Spelar du genom stärkare?
Vissa rum kan råka vara ”stämda” i någon olycklig frekvens som gör att det ringer med nå fantastiskt på vissa toner på basen.
Ännu värre om stärkare eller låda är dåligt matchad med högtalarelement, eller bara dåligt designad.
Har haft två 15lådor som gav infinite sistan på C#. Annars lät dom fett.
Vissa rum märker man gillar någon ton lite extra.
Viktigt med rummet att man inte ställer stärkare för nära väggen eller i ett hörn. Testa att flytta stärkaren lite.
Trägolv kan även matcha någon olycklig frekvens ibland. Hela golvet sjunger lixom med på vissa toner. Samma gäller om stärkare/högtalare står på ett bord eller annan större yta. Diskbänk är en höjdare annars.
Ställ en pall under stärkaren, eller locket från en case eller liknande för att skapa mellanrum å dämpning.

Om det är basen, å inte förstärkningen (dvs ej inpluggas) som är boven skulle jag börja med att byta strängar. Annat märke, sort osv.
Passa även på att kolla att alla skruvar sitter åt som dom ska.
Tänker att rent hypotetiskt så kanske dåligt åtdragna skruvar i stall eller hals ger dålig sistan och attack på toner, förutom några få som får hela basen att ringa med. Å att om allt sitter åt så kanske allt ringer med bättre.
Annars kan det vara en dålig matchning med strängarna. Så testa annat fabrikat.
Allt är lixom en kompromiss, så om strängar och bas har stående frekvenser som matchar olyckligt så kanske vissa toner sjunger extra starkt.

Eller, är det bandrassel eller annat som sätter käppar i ljudet på nästan alla toner, utom några få?

Det kan vara så mycket, typ vad som helst. Efterlyser klipp/film för hjälp av diagnos!

Rent spontant så skulle jag säga att mickarna är det sista jag skulle misstänka. Om dom inte är av dålig kvalitet och blivit mikrofoniska och ringer med extra på vissa toner.
Borde vara lätt att utesluta utifrån hur det låter utan basen inpluggad.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Volymproblem P bas

Inlägg av saft »

Vart finns du å basen? Hade varit spännande att få titta på problemet:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Viejo bajista
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 24 sep 2022, 14:32
Ort: Spanien

Re: Volymproblem P bas

Inlägg av Viejo bajista »

Tack för svar!
Spelar genom en Little Mark III med Markbass 2x12.
Och ja... C#, och även F och F# en oktav upp.
Har inget bandrassel alls även om jag har ganska låg stränghöjd. Märker ingen skillnad på ljud eller vibrationer när den inte är inpluggad.
Spelar mest i en rätt liten lokal så det kan vara problemet även om jag försökt "flytta runt" grejorna så hjälper det inte, inte lika påtagligt vid riktigt låg volym.
Ska prova med andra strängar för att se om det blir nån skillnad
Viejo bajista
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 24 sep 2022, 14:32
Ort: Spanien

Re: Volymproblem P bas

Inlägg av Viejo bajista »

Jag och basen finns i Spanien
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Volymproblem P bas

Inlägg av saft »

Viejo bajista skrev: mån 13 mar 2023, 20:34 Tack för svar!
Spelar genom en Little Mark III med Markbass 2x12.
Och ja... C#, och även F och F# en oktav upp.
Har inget bandrassel alls även om jag har ganska låg stränghöjd. Märker ingen skillnad på ljud eller vibrationer när den inte är inpluggad.
Spelar mest i en rätt liten lokal så det kan vara problemet även om jag försökt "flytta runt" grejorna så hjälper det inte, inte lika påtagligt vid riktigt låg volym.
Ska prova med andra strängar för att se om det blir nån skillnad
Då skulle jag tippa på att rummet har stående frekvenser kring tonerna du nämner.
Eftersom du inte märker det oinpluggat eller på låg volym så tänker jag att det är osannolikt att det är själva basen/träet/strängar osv.
Skippa strängbredd så länge tills vi vet mer!:)

Har du möjlighet att plugga in i något där du kan lyssna med hörlurar. Utan att använda ljud på stärkaren. Typ ljudkort, hörlursförstärkare eller liknande?
Om det inte märks med hörlurar så är det garanterat rummet.


Tänker att om det vore mickarna så skulle inte enstaka toner påverkas, utan snarare eventuellt vissa strängar. Men inte endast tonerna.

Oooom det inte är så att mickarna blivit mikrofoniska av att något i dom sitter lite löst (typ spole eller magnet osv). Och frekvenserna från f# å c# får den lösa delen att vibrera lite extra å på så vis skapa extra ljud när du spelar dom tonerna.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Volymproblem P bas

Inlägg av saft »

Kolla åxå så inte hela micken sitter löst och vibrerar. Det kan också skapa mikrofoniska effekter och låta. Typ om micken sitter löst och vibrerar vid vissa frekvenser.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Viejo bajista
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 24 sep 2022, 14:32
Ort: Spanien

Re: Volymproblem P bas

Inlägg av Viejo bajista »

Har precis haft möjlighet att prova basen med hörlurar, och då finns inga tendenser till "överhöga toner alls"
Måste vara typ självsvängningar i lokalen som gör det.
Känns skönt, basen perfekt och jag slipper tänka på att byta bort de strängarna som jag gillar så skarpt.

Tack för allt!
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Volymproblem P bas

Inlägg av saft »

Viejo bajista skrev: tis 14 mar 2023, 11:16 Har precis haft möjlighet att prova basen med hörlurar, och då finns inga tendenser till "överhöga toner alls"
Måste vara typ självsvängningar i lokalen som gör det.
Känns skönt, basen perfekt och jag slipper tänka på att byta bort de strängarna som jag gillar så skarpt.

Tack för allt!
BRA! Ja det är skönt att det ej är basen.
Hade varit jobbigt att behöva åtgärda felet där.
Nu behöver du bara riva replokalen och bygga en ny helt från grunden för att åtgärda problemet. Mycket enklare! ;)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Volymproblem P bas

Inlägg av saft »

Haha. Nu har jag samma problem. Höll på att bli tokig en stund. Efter en jävla massa relief fixande å stränghöjdsjusteringsdonande så inser jag att det är stärkare, låda eller rummet som är problemet.
G och F# är helt döda. Ingen resonans och låg volym. Över hela greppbrädan. Men bara inpluggad. Akustiskt låter det helt ok.
Får riva repan.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
soulbrother-smoke
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 30 jan 2023, 20:26

Re: Volymproblem P bas

Inlägg av soulbrother-smoke »

Går det att EQ:a efter rummet?

Har hört det främst i samband med live-spelningar när scenen mullrar eller att inredningen sluckar upp mycket bas, så att man försöker ändra Eq inställning för att motverka det. Men om man har stående vågor, resonans och utsläkning av fekvenser... det är nog ett helt annat kaliber av problem kanske.
Skriv svar