Basmick, tips?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Basmick, tips?

Inlägg av PHubb »

Har en äldre p-bas med "rosewood"-hals med Lundgren Vintage och är nöjd.

Har en Fender Player med lönnhals där jag tyckte originalmicken var lite för modern. Saknade djup bas så bytte till SD SPB-1. Ganska nöjd, men lite för låg output och aningen lite för slätstruken och saknar lite av klarheten i originalmicken. Någon med tips på mick med djup botten och ändå en tydlighet?

Tanken med SPB-1 var att ha en bas med klassiskt vintageljud, men har en annan p-bas med Lundgren single pre 57 så rätt nöjd inom det området numera. Tänker att Playern ska få bli något annat. Spelar mest blues/rock så söker lite fetare ljud att variera med, inte modernt utan klassisk p-basljud. Lundgren fast dovare och vildare, SPB-1 fast klarare och högre output. SD SPB-3? Geezer?

Svamlar, men har lite svårt att beskriva vad jag är ute efter. Någon kanske förstår ändå. Kanske blir en Fender 62 eller 63, eller så blir det en till Lundgren Vintage...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Basmick, tips?

Inlägg av Danne »

EMG GZR blev precis vad jag ville ha när jag var missnöjd med American Standard-micken som jag upplevde som för middig i just den basen (en American Hot Rodded Precision '01). GZR gav mer mos i lågmidden samt hyfsat hög output utan att det blir för mycket.
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Basmick, tips?

Inlägg av PHubb »

Danne skrev: tis 21 mar 2023, 23:10 EMG GZR blev precis vad jag ville ha när jag var missnöjd med American Standard-micken som jag upplevde som för middig i just den basen (en American Hot Rodded Precision '01). GZR gav mer mos i lågmidden samt hyfsat hög output utan att det blir för mycket.
Tack för tips! Hade en Fender Classic 50 med EMG GZR för några år sedan. Var nog rätt nöjd med den då när jag tänker efter. Kanske får testa igen.
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Re: Basmick, tips?

Inlägg av 4001_cs »

DiMarzio Model P låter fetare och har mer output än orginalmicken. Använder den själv till blues, med en precisionsbas med lönnhals och gamla flatwounds. Ligger mycket bra i mixen och låter som en P-bas.

Men geezermicken som nämns ovan funkar säkert fint.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Basmick, tips?

Inlägg av saft »

4001_cs skrev: ons 22 mar 2023, 22:19 DiMarzio Model P låter fetare och har mer output än orginalmicken. Använder den själv till blues, med en precisionsbas med lönnhals och gamla flatwounds. Ligger mycket bra i mixen och låter som en P-bas.

Men geezermicken som nämns ovan funkar säkert fint.
Kör också Model P.
Stark output och fläskig. Gillar lågmiddbumpen den har.
Brasklapp: Jag har inte testat massa andra mickar och vet egentligen inte vad jag pratar om:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Basmick, tips?

Inlägg av PHubb »

Kollade upp DiMarzo Model P och såg ett kopplingschema där de använder 033uF kondensator, 500k volympot och 250 tonepot. Det fick mig att fundera vad det är jag har idag..

SPB-1s kopplingschema har en 047uF kondensator. Frågan är var som sitter i en Fender Player Precision från fabrik. Kollade inte då jag installerade micken då jag fått höra att det bara var att löda i den. Minns att det stod "230" på tonepotten.

Kan vara så att något mer måste justeras?

Testade min precision med rosewood-hals och Lundgren Vintage micken och fantastiskt varmt och bra ljud. Fender Player med lönnhals låter plonkigt och inte alls samma värme. Kanske jag som missuppfattat ljudbilden av en vintagebas-mick, men trodde att SBP-1 skulle bli varmare i ljudet, eller så ska något annat bytas ut också.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Basmick, tips?

Inlägg av saft »

PHubb skrev: tor 23 mar 2023, 09:55 Kollade upp DiMarzo Model P och såg ett kopplingschema där de använder 033uF kondensator, 500k volympot och 250 tonepot. Det fick mig att fundera vad det är jag har idag..

SPB-1s kopplingschema har en 047uF kondensator. Frågan är var som sitter i en Fender Player Precision från fabrik. Kollade inte då jag installerade micken då jag fått höra att det bara var att löda i den. Minns att det stod "230" på tonepotten.

Kan vara så att något mer måste justeras?

Testade min precision med rosewood-hals och Lundgren Vintage micken och fantastiskt varmt och bra ljud. Fender Player med lönnhals låter plonkigt och inte alls samma värme. Kanske jag som missuppfattat ljudbilden av en vintagebas-mick, men trodde att SBP-1 skulle bli varmare i ljudet, eller så ska något annat bytas ut också.

Jadu...Det där är en hel vetenskap!
Men typ ju högre värde på potten, ju mer diskant släpper den igenom när det är rullad på fullfaderulle. Dvs en 250 äter lite mer diskant. Om det märks eller inte däremot....
Oftast brukar diskantigare singlecoils matchas med 250k pottar för att tämja lite diskant, och fetare humbuckers med 500k pottar för att inte låta burkiga, typ.

Kondningens värde, tror jag, har jag för mej att nån förklarat, typ, avgör vilken frekvens den typ skär vid när du rullar av tonkontrollen.
En diskantig mick brukar man köra en kondning med högre värde, och en fetare humbucker en med lägre värde....

Det hade du säkert koll på redan. Meeeen min poäng är att jag har olika pottar och kondningar i båda mina Pbasar. Kommer ej ihåg exakt vad. Men jag anser att det är bortkasstad tid att ändra pottar och kondningar innan du provat med mickarna. Om du gillar mickarna i basen med befintliga rattar så guld! Om du saknar lite topp, byt till 500k pottar. Om du tycker tonkontrollen rullar av för mycket eller för lite, byt kondning. Om du inte gillade soundet med mickarna alls, ja då var det ju tur att du inte handlat pottar och kondningar och haft lödverksta in i småtimmarna i onödan.
Allt kommer bero på allt annat, trä, greppbräda, spelstil, strängar mm så onödigt att ratta ljudet på pappret i förväg.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Re: Basmick, tips?

Inlägg av 4001_cs »

Jag tycker mej minnas att jag monterade 500k volympot, tillsammans med DiMarzio Model P.

P-basar med lönngreppbräda är ofta lite plonkigare. Mest märkbart när man spelar hemma. Det kan ju passa rätt bra i ljudbilden med övriga instrument. I mitt fall, med stendöda flatwounds, så märks inte lönngreppbrädan riktigt... men det låter "rätt"/gammalt inrökt.
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Basmick, tips?

Inlägg av PHubb »

Tack för era kommentarer.

Jag tar med basen på ett bluesjam ikväll och utvärderar i morgon om jag ska byta mick. Använder några år gamla Labella 760FL. Förstärkaren på jammet brukar vara en Rumble 500 eller ibland en 100.

Min andra bas fungerar bra i alla sammanhang, men inte haft med den med lönnbräda utanför huset utan hemma med Bassman 350W. Fungerar bra tillsammans med musik via datorn, men som sagt lite plonkig utan andra instrument jämfört med andra basen. Ska ge micken en chans. Riktigt skön lönnhals på Fender Player tycker jag.

Hittat denna på Youtube och den han testar låter definitivt dovare, men svårt att jämföra på det sättet.
https://www.youtube.com/watch?v=qsTFlgHBcAM

Det är inte så att jag inte gillar den. Den är bra, men inte riktigt vad tänkt mig. Vill kunna vrida tonen för mer bas.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Basmick, tips?

Inlägg av BBQV »

033uf-kondningar blir ofta lite för klena för bas. De skär väldigt högt och lämnar allt utom den högsta diskanten.
Har man ett basigt ljud (eller flats) så gör den inte så stor skillnad.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
C_C
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 17 jan 2014, 09:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Basmick, tips?

Inlägg av C_C »

PHubb skrev: tor 23 mar 2023, 09:55 Kollade upp DiMarzo Model P och såg ett kopplingschema där de använder 033uF kondensator, 500k volympot och 250 tonepot. Det fick mig att fundera vad det är jag har idag..

SPB-1s kopplingschema har en 047uF kondensator. Frågan är var som sitter i en Fender Player Precision från fabrik. Kollade inte då jag installerade micken då jag fått höra att det bara var att löda i den. Minns att det stod "230" på tonepotten.

Kan vara så att något mer måste justeras?
Player Precision har som standard 0,05uF konding och 250K pottar. Det är väl ganska standard för Fender p-basar.
Bilagor
Player Precision wiring diagram.PNG
Player Precision wiring diagram.PNG (56.62 KiB) Visad 2684 gånger
Användarvisningsbild
C_C
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 17 jan 2014, 09:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Basmick, tips?

Inlägg av C_C »

Provade en Am Original 60 P med Pure Vintage 63 pickup. Gillade ljudet som hade bra punch med fet bas och relativt hög output (12k ohm), men det sitter 0,1μF konding i den som standard vilket jag tycker gör att det blir onödigt dovt.
Ljudklipp med jämförelse mellan Fender CS 62 och PV 63: http://youtu.be/F-K2ykDuVCM
Annars har jag bara hört gott om EMG GZR, men aldrig testat den själv.
Bilagor
fender pure-vintage 63 precision basspickup.jpg
fender pure-vintage 63 precision basspickup.jpg (66.3 KiB) Visad 2682 gånger
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Basmick, tips?

Inlägg av Enbasist »

Min högst personliga uppfattning är att pure vintage 63 mickarna ger absolut bäst botten och organisk ton. Vissa upplever dem som lite för mörka i ljudet, inte jag dock.
DiMarzio P har, som nämnts, hög output, och låter brutalare men inte alls samma djup och fös som pure 63. Smaksak men jag upplever att det blir sämre basfunktion sett till helheten och blandningen med trummorna med DiMarzio P. Ändå en bra mick.
Lundgrens vintagr P variant är också väldigt bra liksom Aguilars P-60. Dom är mer åt det balanserade vintage hållet och ger ett ljud i gammal pre cbs anda.
Det där med pottar och kondingar har vid mina test landat i den vanliga fender varianten med 250 Kohm pot och 0,047 MF konding då det också är den typen av öppnande av tonkontrollen som jag är van, dvs det händer mycket de första ’5-10 min’.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Basmick, tips?

Inlägg av PHubb »

Tack för information och tips.

Jag får nog se till att testa en Fender Pure Vintage 63 även om 62:an låter bra också i klippet. Frågan är hur mycket lönnhalsen påverkar. Tack för info om komponenter i Fender Player P. Verkar som om de pottar och konding jag har är en bra grund tills vidare.
Skriv svar