Kopplings-kit Peavey T-40?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av saft »

Jag fick tag i en Peavey T-40.
Meeen, när jag skulle peta dit den saknade fas-switchen upptäckte jag att det inte ser ut att vara mycket original, eller "rätt" kopplat alls under huven. Utan ett litet tillsvidare ihopkopplat ihopplock. Det saknas grejer och stämmer inte alls med kopplingschemat.

Jag är inte helt talanglös med lödkolven, meeeen jag känner att detta är lite över min kompetensnivå.
Är det någon här som är hejare på lödkolv, pottar och kondningar som vill bygga ett kopplingskit till mej? Eller vem jag kontakta?
Mickar och jack har jag, men pottar, switchar, kondningar osv behövs nytt. Löda dit mickar och jack klarar jag.



Bild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av saft »

Har ett kopplingskit på g från Ebay.
Men om jag inte vinner den auktionen kommer jag behöva hjälp på annat vis:P

Om ingen finns som gillar att sniffa ångor från lödkolv mot ersättning, kanske det finns hjälp att få vilka delar jag behöver och vart jag kan få tag i dom. Så får jag försöka mej pået själv.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+
Inlägg: 1190
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 09:11
Ort: Uppsala

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av Hultberg »

Jag kan hjälpa dig, men det beror på hur bråttom du har. Går på semester nu och kommer inte att vara hemma speciellt mycket de närmsta veckorna. Tillbaka i Örbyhus i början av augusti. Men kan nog guida dig om du vill få ordning på basen innan dess.
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av saft »

Hultberg skrev: tis 04 jul 2023, 17:59 Jag kan hjälpa dig, men det beror på hur bråttom du har. Går på semester nu och kommer inte att vara hemma speciellt mycket de närmsta veckorna. Tillbaka i Örbyhus i början av augusti. Men kan nog guida dig om du vill få ordning på basen innan dess.
Oj! Örbyhus, det är ju tillåmed nära mej!
Nej har inte bråttom. Är själv borta fram till början av augusti. Så det passar fint.

Får se om jag vinner auktionen på ebay. I så fall är det bara två treeble-bleed grejer jag behöver byta, vilket jag enkelt fixar själv.
Om jag inte vinner auktionen tar jag gärna experthjälp! Vi kan ju höras när det närmar sej. Vad för prylar jag eventuellt behöver beställa osv.

Så här ser kalaset ut just nu:

Bild


Ingen aning vad det är för pottar osv. Känns som det är lättast att byta allt istället för att försöka fixa befintligt och behöva felsöka när något inte fungerar.
Pickupswitchen är lite för stor, så man har tagit bort lite extra trä i kontrollutrymmet för att få plats med den.
Men du vet nog bättre än mej!:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+
Inlägg: 1190
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 09:11
Ort: Uppsala

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av Hultberg »

Toppen!
Hör av dig när du vet hur det gick med auktionen så tar vi det därifrån.
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av saft »

Jag vann auktionen.
Men än har jag inte fått dit allt. Så ska inte ropa hej än, kanske behöver experthjälp ändå. Vi får se!

Däremot kommer jag behöva(tror jag?) byta två stycken kondningar (rätt term?) för ”treble-bleed”. Det sitter 0.001 MFD på obasversionen, och ska vara 0.01 MFD enligt kopplingsschemat. 1000 pF respektive 0.01 uF enligt premier guitar. Är det samma värden fast med olika mått? Dvs mfd, uf och pf?
Vad blir skillnaden på gitarrkretsens respektive baskretsen med dom olika värdena? Mer eller mindre diskant antar jag?

Vad för kondningar ska jag ordna och vart får jag enklast tag i dom?:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av Riboe »

mfd, uf står för mikroFarad.
pf står för picoFarad

0,001 mikroFarad = 1 nanoFarad = 1000 pF
0,01 mikroFarad = 10 nanoFarad = 10000 pF
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av saft »

Riboe skrev: tor 06 jul 2023, 10:16 mfd, uf står för mikroFarad.
pf står för picoFarad

0,001 mikroFarad = 1 nanoFarad = 1000 pF
0,01 mikroFarad = 10 nanoFarad = 10000 pF
Så en 0.01 uf är alltså samma värde som en 0.01 mfd?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av Riboe »

"Så en 0.01 uf är alltså samma värde som en 0.01 mfd?"

Ja, det stämmer. Vid max på volymkontrollen har den ingen funktion alls. När man vrider ned volymen dämpas högre frekvenser successivt mindre än låga. Med 0,01 i stället för 0,001 hamnar brytpunkten lägre, dvs släpper igenom lite mer än de högsta frekvenserna. (reservation för att jag tittar på rätt schema).
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av saft »

Riboe skrev: fre 07 jul 2023, 10:17 "Så en 0.01 uf är alltså samma värde som en 0.01 mfd?"

Ja, det stämmer. Vid max på volymkontrollen har den ingen funktion alls. När man vrider ned volymen dämpas högre frekvenser successivt mindre än låga. Med 0,01 i stället för 0,001 hamnar brytpunkten lägre, dvs släpper igenom lite mer än de högsta frekvenserna. (reservation för att jag tittar på rätt schema).
Ok! Tack!
Då tror jag att jag förstår!
Provar med den kondningen som sitter i först. Tycker jag det låter banan så beställer jag två nya.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av saft »

Nu är jag hemma från semestern och elektroniken har anlänt från usa. Satan vad ur man blir av att tolka kopplingscheman å översätta till verkliga världens kablar å tåtar.

Efter lite motionerande av pottar med hjälp av lite elektroniksmörj så fick jag ”coil-tap” att funka på båda mickarna och jag har signal på båda mickarna. MEEN halsmicken tar över hela showen när jag har mickswitchen i mittläget. När jag slår över till enbart stallmick är signalen bra (knackat med skruvmejsel). Men om jag kör båda mickarna så är signalen från stallmicken väldigt svag. Om jag skruvar ner volymen på halsmicken så åker volymen på stallmicken upp i takt med halsen ner.
Är det fasvändningswitchen som gör att det spökar?

Jag misstänker nämligen att fas-switchen på ”nya” elektroniken e kaput. Den är sjukt ranglig å känns glappet/sliten. Har mätt mellan alla öron på switchen och jag får inget pip (från multimedierna) mellan någon åt något håll. Det blir heller ingen skillnad på vilken coil som är aktiv när jag har micken på full ton(singelcoil läge).
Är det någon elektroniktrollkarl som här som tror att en trasig fasswitch kan ge det symtomet på att stallmick dör när halsmicken är på?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av saft »

Det var den trasiga fasswitchen som spökade. Nu reagerar mickar som dom ska.
Nu ska jag bara montera alla tusen skruvar som håller fast plektrumskyddet så får jag äntligen höra hur åbäket låter:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av saft »

Här kan ni skratta lite åt mina fula lödningar. Har även invigt skyddsrummet som jag börjat flytta in alla pysselprylar i för att slippa ha verkstad i vardagsrummet bland Duplo och kaos.

Nu funkar allt och låter toppen!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av BBQV »

De där är coola basar! :kär:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av Danne »

Snygg!
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Kopplings-kit Peavey T-40?

Inlägg av Mr Spock »

Vill ha!

Bra jobbat!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar