Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har en p-bas, 70nånting som har oturen att ha emg-mikar....måste bort å det snaraste.
Jag vill ha en mik som är så o-plonkig som möjligt....diskant behöver inte finnas i överflöd då den ska sitta på en bas.
Ngn som har koll?
Jag har för mej att jag spelade på en original 76'a ngn gång som lät mjukt som faaaaanken....men jag fattar noll...HILFE!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Gäst

Inlägg av Gäst »

Rekommenderar att du custombeställer nåt från http://www.lundgren.se/ Eventuellt har han redan något i sitt ordinarie sortiment som passar. Han har lindat om mina Rick-mikar med extremt bra resultat, jag sa att det skulle låta "klank" och nog fan låter det "klank" alltid. Hade jag bett om "bomp" är jag övertygad om att jag fått "bomp".
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Sorry för ot:n Figge.
Grafen!
Vad fick du pynta för omlindningen?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har liknande erfarenheter av hr. Lundgren. Oerhört trevlig och kunnig man!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Klopper skrev:Sorry för ot:n Figge.
Grafen!
Vad fick du pynta för omlindningen?
Hey...jag älskar OT...att trådar får växa iväg och få ett eget liv...som helt vanliga diskussioner...=) Nu tycker jag dessutom inte att detta var ot alls...så du är jävligt ursäktad. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

GrafZeppelin skrev:Rekommenderar att du custombeställer nåt från http://www.lundgren.se/ Eventuellt har han redan något i sitt ordinarie sortiment som passar. Han har lindat om mina Rick-mikar med extremt bra resultat, jag sa att det skulle låta "klank" och nog fan låter det "klank" alltid. Hade jag bett om "bomp" är jag övertygad om att jag fått "bomp".
Grymt.
Har mailat dom. Ta bort åke jävel!! ;-)
Han är ond!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Gäst

Inlägg av Gäst »

Klopper: 650:- per mik.

Spränga och supa.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

GrafZeppelin skrev:Klopper: 650:- per mik.

Spränga och supa.
Fan!
Det är ju på gränsen till gratis!
Skall nog ta och nosa rätt på mina Fender J spolar från 70-talet och dra iväg dom till Lundgren!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Oplonkig P-bas?

Intressant koncept.
Jag tänkte testa andra ordkombinationer som känns lika främmande för mig, lite på skoj.
Soft punk?
Varm glass?
Blyg italienare?
Svängig nu-metal?
Vältalig fotbollsspelare?
Ödmjuk tv4-medarbetare?

Vet inte vilket som känns närmast.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Soft punk måste vara Hosse skrudad i velour! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Chriller skrev:Oplonkig P-bas?

Intressant koncept.
Jag tänkte testa andra ordkombinationer som känns lika främmande för mig, lite på skoj.
Soft punk?
Varm glass?
Blyg italienare?
Svängig nu-metal?
Vältalig fotbollsspelare?
Ödmjuk tv4-medarbetare?

Vet inte vilket som känns närmast.
Påminn mig att vi ska ha en svensk-film vs tjekisk dockteater debatt nästa gång vi ses! ;)

Figge.. Jag skulle även rekommendera T-bear pickups i E-tuna.. Torbjörn gör ena riktigt bra mickar.. har 2 jazz'ar som ligger här hemma och väntar på att ev få hoppa i en skön Japan 60's re-issue... som ska få flats... kommer låta MUMMA.. och väldigt långt ifrån min 78 med DR strängar.. ;)

(EDIT: om jag får köpa den dvs..)

http://www.t-bear.se/bass.html
Senast redigerad av Liten den ons 11 jun 2008, 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av bootsy »

figgebass skrev:Jag har en p-bas, 70nånting som har oturen att ha emg-mikar....måste bort å det snaraste.
Jag vill ha en mik som är så o-plonkig som möjligt....diskant behöver inte finnas i överflöd då den ska sitta på en bas.
Ngn som har koll?
Jag har för mej att jag spelade på en original 76'a ngn gång som lät mjukt som faaaaanken....men jag fattar noll...HILFE!
Seymor Duncan vintage.
PM:a kmo, han kan ha en uppsättning över från P-basen jag sålde till honom.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
figgebass skrev:Jag har en p-bas, 70nånting som har oturen att ha emg-mikar....måste bort å det snaraste.
Jag vill ha en mik som är så o-plonkig som möjligt....diskant behöver inte finnas i överflöd då den ska sitta på en bas.
Ngn som har koll?
Jag har för mej att jag spelade på en original 76'a ngn gång som lät mjukt som faaaaanken....men jag fattar noll...HILFE!
Seymor Duncan vintage.
PM:a kmo, han kan ha en uppsättning över från P-basen jag sålde till honom.
Den micken / basen lät bra.. dock även i det plonkiga registret.. ;)
(kan ha varit lönnbrädan iof som bidrog till det där härliga, mulliga, mysiga, mumsiga plonket.. )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Bastappe »

figgebass skrev:Jag har en p-bas, 70nånting som har oturen att ha emg-mikar....måste bort å det snaraste.
Jag vill ha en mik som är så o-plonkig som möjligt....diskant behöver inte finnas i överflöd då den ska sitta på en bas.
Ngn som har koll?
Jag har för mej att jag spelade på en original 76'a ngn gång som lät mjukt som faaaaanken....men jag fattar noll...HILFE!
Jag tycker att du ska behålla EMG-mickarna, dom låter som dom ska.
Du kanske ångrar dig om några år. Varför bytte basister sina Fendermickar på 80-talet? Jag tror absolut inte att dom var dumma eller "döva" på något sätt. Mode? Kanske. Det Du har lagt ut på Youtube låter BRA!
Behåll EMG-mickarna på din P-bas.
_________________
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
timmeh
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 30 apr 2008, 21:16

Inlägg av timmeh »

Kapar tråden eftersom jag har liknande problem. Har en Fender P-bas med aktiva originalmickar (två p-mickar och en j-mick i stalläget). De har dock alldeles för mycket output för min smak och distar om basens volymkontroll är på max.

Allt jag vill ha är en clean och fet ton med mickar som inte brusar. Är det SD Vintage[/url] som gäller då?
Senast redigerad av timmeh den ons 11 jun 2008, 23:48, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Liten »

figgebass skrev:Jag har för mej att jag spelade på en original 76'a ngn gång som lät mjukt som faaaaanken....men jag fattar noll...HILFE!
Det mjuka i soundet kommer från den 2mm tjocka lacken! Vi är några få som försöker hävda att "the late 70's is the shit!".. men det är som att åka skridskor i uppförsbacke.. :bluerolleyes:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Klopper »

Liten skrev:Det mjuka i soundet kommer från den 2mm tjocka lacken!
2mm?
Har du tullat på träspriten? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

timmeh skrev:Kapar tråden eftersom jag har liknande problem. Har en Fender P-bas med aktiva originalmickar (två p-mickar och en j-mick i stalläget). De har dock alldeles för mycket output för min smak och distar om basens volymkontroll är på max.

Allt jag vill ha är en clean och fet ton med mickar som inte brusar. Är det

SD Vintage ( som gäller då?SD Vintage[/url]
2 p-mickar you say? :roll:

ett HETT tips.. är att skaffa en volympedal om du inte vill skruva ner på basen alt sänka mickarna lite från strängarna..
Sen kan man ju fundera på om EN p-mick kan brumma? (om den är rätt installerad dvs jordad etc..) Däremot kan ju din J-mick säkert vara en singlecoil.. och brumma friskt om den körs alena.. där kan vi komma med många råd...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Liten »

Klopper skrev:
Liten skrev:Det mjuka i soundet kommer från den 2mm tjocka lacken!
2mm?
Har du tullat på träspriten? :wink:
Varför tror du aset väger 5,9kg?? SÅÅÅ tungt är inte badass-stallet + batteriet.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Klopper »

Liten skrev:
Klopper skrev:
Liten skrev:Det mjuka i soundet kommer från den 2mm tjocka lacken!
2mm?
Har du tullat på träspriten? :wink:
Varför tror du aset väger 5,9kg?? SÅÅÅ tungt är inte badass-stallet + batteriet.. ;)
Äh!
Du är bara klent byggd!
Du skall känna på det dubbelhalsade aset jag köpte av Marcbass!
Då snackar vi vikt och inget 2mm lacktjafs! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

timmeh skrev:Kapar tråden eftersom jag har liknande problem. Har en Fender P-bas med aktiva originalmickar (två p-mickar och en j-mick i stalläget). De har dock alldeles för mycket output för min smak och distar om basens volymkontroll är på max.

Allt jag vill ha är en clean och fet ton med mickar som inte brusar. Är det SD Vintage[/url] som gäller då?
Är det inte så att du har aktiv elektronik och inte aktiva mickar på din bas?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Gäst

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Gäst »

Liten skrev:Vi är några få som försöker hävda att "the late 70's is the shit!".. men det är som att åka skridskor i uppförsbacke.. :bluerolleyes:
Vadå? Vi är ju jättemånga som är överens om att de är skit!
gäst

Inlägg av gäst »

timmeh skrev:Kapar tråden eftersom jag har liknande problem. Har en Fender P-bas med aktiva originalmickar (två p-mickar och en j-mick i stalläget). De har dock alldeles för mycket output för min smak och distar om basens volymkontroll är på max.

Allt jag vill ha är en clean och fet ton med mickar som inte brusar. Är det SD Vintage[/url] som gäller då?
Dimarzio är annars kända för att vara väldigt brusfria :wink:
Och jo...dom låter grymt bra också! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Klopper »

GrafZeppelin skrev:
Liten skrev:Vi är några få som försöker hävda att "the late 70's is the shit!".. men det är som att åka skridskor i uppförsbacke.. :bluerolleyes:
Vadå? Vi är ju jättemånga som är överens om att de är skit!
Är du sugen på att testa min eller Litens 70-tals skit jazzar? :wink:
Har även en P-78 om du vill vältra dig i sopor! :lol:
MAO.
Allt Fender släppte på 70-talet är inte skräp men nog finns det dynga! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av kmo »

bootsy skrev:
figgebass skrev:Jag har en p-bas, 70nånting som har oturen att ha emg-mikar....måste bort å det snaraste.
Jag vill ha en mik som är så o-plonkig som möjligt....diskant behöver inte finnas i överflöd då den ska sitta på en bas.
Ngn som har koll?
Jag har för mej att jag spelade på en original 76'a ngn gång som lät mjukt som faaaaanken....men jag fattar noll...HILFE!
Seymor Duncan vintage.
PM:a kmo, han kan ha en uppsättning över från P-basen jag sålde till honom.
Sd vintage micken låter nog precis som du vill. Men den låter så pass bra så att den förmodligen får en jazzkompis och åker på den bandlösa.
Kan höra av mig om den blir över??
Skriv svar