P-bas besviken

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

P-bas besviken

Inlägg av Surfin' »

Har hela tiden jag spelat elbas avgudat p-basen och p-micken men nu har jag varit p-mick fri i 3 år och har inte spelat någon förens igår. Jag provade märket Vintage p-bas, en Fender amerika standard och två yamaha P/J budget basar. Ingen av basarna tilltalade mig, jag tyckte p-micken bara var basig och lät "sådär". Basarna var bra inställda och alla spelades genom en markbass top+låda.

Vad att göra? Vill inte tappa förtroendet för p-micken då jag tidigare var "p-bas frälst", PB hjälp mig! Det känns som att mudbuckern är ett bättre alternativ i dagens läge. Vilken P-mick kan få tillbaka mitt tycke om P-basen?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Hur tror du att en mudbucker låter jämfört med en p-basmick?? mindre basigt???
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

vad menas med "bättre alternativ" undrar jag?
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: P-bas besviken

Inlägg av kmo »

Mumin skrev:Har hela tiden jag spelat elbas avgudat p-basen och p-micken men nu har jag varit p-mick fri i 3 år och har inte spelat någon förens igår. Jag provade märket Vintage p-bas, en Fender amerika standard och två yamaha P/J budget basar. Ingen av basarna tilltalade mig, jag tyckte p-micken bara var basig och lät "sådär". Basarna var bra inställda och alla spelades genom en markbass top+låda.

Vad att göra? Vill inte tappa förtroendet för p-micken då jag tidigare var "p-bas frälst", PB hjälp mig! Det känns som att mudbuckern är ett bättre alternativ i dagens läge. Vilken P-mick kan få tillbaka mitt tycke om P-basen?
Bytte från sd-vintage till Dimarzio dp122 model p-style på min Fender-p.
Inte lika rund i ljudbilden, lite mer punchig attack. 730kr hos tysken.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

macahan skrev:Hur tror du att en mudbucker låter jämfört med en p-basmick?? mindre basigt???
Min Dimarzio hade ingen stor basknuff och den var kontrollerbar med stärkarens eq-sektion.
durito skrev:vad menas med "bättre alternativ" undrar jag?
Min gamla dimarzio mudbucker hade allt jag hela tiden assosierade med p-micken, ett rått, skitigt basljud med karaktär. Jag vill ha en p-mick med ett kontrollerbart eq. Bra punch och attack med bibehållen vintagekaraktär. Skall sjunga med TI flats.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

bump
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Köp en aktiv då. Livet är som bekant fullt av kompromisser.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

aktiv är inte på tal om när jag letar som jag skrev tidigare efter vintagekaraktär.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Mumin skrev:
macahan skrev:Hur tror du att en mudbucker låter jämfört med en p-basmick?? mindre basigt???
Min Dimarzio hade ingen stor basknuff och den var kontrollerbar med stärkarens eq-sektion.
durito skrev:vad menas med "bättre alternativ" undrar jag?
Min gamla dimarzio mudbucker hade allt jag hela tiden assosierade med p-micken, ett rått, skitigt basljud med karaktär. Jag vill ha en p-mick med ett kontrollerbart eq. Bra punch och attack med bibehållen vintagekaraktär. Skall sjunga med TI flats.
Köp en Dark Star!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

vart kan man köpa dark stars?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

http://www.basspickup.com/

Jag väntar på en därifrån just nu så om du vill kan jag ge recension om du kan vänta ett tag tills jag fått den. (beställde den för 3 veckor sen och det ska enligt han ta sålänge att bygga ihop en)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Låter en darkstar skitigt?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar