Preamp-pedal före preamp i förstärkare?

Prata om effekter och pedaler
pjocke
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 10 apr 2015, 14:23
Ort: Skåne

Preamp-pedal före preamp i förstärkare?

Inlägg av pjocke »

Jag funderar lite på hur jag ska göra för att få till en vettig setup där jag kan spela både genom förstärkare (Ampeg Micro-VR) och spela in i datorn med något så när samma ton.

I dagsläget ser min signalkedja ut så här: passiv P-bas -> buffrad tuner -> Ampeg opto comp -> Ampeg scrambler -> förstärkare.
DI ut från förstärkaren till mitt Scarlett 2i2.

Fläkten på Micro-VR väsnas en del och det hade varit skönt att slippa den när jag spelar in/övar i hörlurar. Jag överväger därför att lägga till en Ampeg preamp-pedal (som jag redan har liggande) efter scramblern och koppla hela köret i en DI-box för att få in signalen i datorn den vägen. Målbilden är ett pedalbord som låter "likadant" i både förstärkaren och via DI. Till saken hör att Micro-VR inte har någon preamp in, så det blir ju dubbla preamps då så att säga. Kommer det att bli bra eller finns det någon uppenbar nackdel med detta upplägget?

När det gäller DI-box har jag förstått att det finns en tumregel som säger att passiv bas kräver aktiv DI, men om jag har en buffrad tuner i början på signalkedjan föreställer jag mig att det borde gå lika bra med en passiv?
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Preamp-pedal före preamp i förstärkare?

Inlägg av Denada »

Hej du.

Osäker på vad man ska göra.
Men jag har en di efter tunern och en innan stärkaren. Båda passiva.

Blir jag inte helt nöjd med ljudet så har jag en ren signal att leka med om det behövs.
pjocke
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 10 apr 2015, 14:23
Ort: Skåne

Re: Preamp-pedal före preamp i förstärkare?

Inlägg av pjocke »

Det slog mig nu att ett annat alternativ kan kanske vara att ha en A/B-switch som switchar mellan förstärkare och preamp-pedal och koppla pedalen rakt i ljudkortet. Får fundera lite på det.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2809
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Preamp-pedal före preamp i förstärkare?

Inlägg av saft »

Inga konstigheter. Är ganska många som kör preamp i pedalform innan förstärkarens preamp.
Jag blandannat. Dom som kör aktiva basar har ju preamp inbyggt i basen också. Låter det bra så låter det bra.

Jag ställer ett najs ljud jag gillar för DI på preampedalen. Sen använder jag eq på stärkarens preamp för att kompensera för rummet, lådan osv olika varje gång.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
pjocke
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 10 apr 2015, 14:23
Ort: Skåne

Re: Preamp-pedal före preamp i förstärkare?

Inlägg av pjocke »

saft skrev: fre 12 jul 2024, 16:00Jag ställer ett najs ljud jag gillar för DI på preampedalen. Sen använder jag eq på stärkarens preamp för att kompensera för rummet, lådan osv olika varje gång.
Ja, det är ju en rätt rimlig approach nu när du säger det. Tack för input.
Skriv svar