Fetto Delux vs Fulltone Bassdirve/Fatboost & Emma OnoMAT

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Fetto Delux vs Fulltone Bassdirve/Fatboost & Emma OnoMAT

Inlägg av groovyjr »

Okej, som tråden antyder så skulle jag vilja höra lite åsikter om följande pedaler av de som testat dem och helst också jämfört dem. De pedaler det gäller är Himmelstrutz Fetto Delux, Emma OnoMATOpoeia, Fulltone Bassdrive (helst nya Mosfet) och Fulltone Fatboost.

Det jag främst vill åt är ljudet från en överstyrd rörtopp men även mer bröldist. Fulltone har jag själv ägt båda av tidigare så de har jag hyfsad koll på, Fulltone Fatboosten funkar bra vad jag kan minnas för att "bara" få rörmorr men då kräver det ännu en pedal för mer dist.

Rent ekonomiskt är det ganska stora hopp, Emma ligger på typ (1100.-) 14-1700.-, Fulltone kan man ro hem på eBay för en 1000.-/st och Fetto klockar in på 3300.-, vilket gör att jag skulle kräva väldigt mycke för att slanta upp mellan 1-2000.- mer för den.

Största problemet är ju att hitta alla för A/B test så är det någon som haft möjligheten eller rent av bara testat någon så kom gärna med recensioner...

*edit: korrigerat det pris på 1100.- jag först skrev till ett mer riktigt på 14-1700.- för Emma pedalen, var ju ett tag sedan man kunde åka till Danmark och dricka öl m.m. billigt :oops:
Senast redigerad av groovyjr den fre 01 feb 2008, 01:45, redigerad totalt 3 gång.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Känner igen dilemmat groovyjr. Min gissning är att Fetto Deluxe, Fulltone Bassdrive, Grå Emma, Moollon, T-Rex Bass Juice .. låter bra allihop.
Jag tror jag är ute efter ungefär samma egenskaper av en dist/overdrive som du. Jag skulle vilja A/B testa Moollon, Fetto Deluxe och Emma OnoMATOpoeia, men jag vet att det aldrig kommer att ske.
Så jag har beställt en Emma OnoMATOpoeia, jag tror den blir bra. Och skulle den inte passa mig så är det säkert lätt att sälja den. Är inte säker på priset, men Emma-pedaler brukar ju kosta 1.500kr 1.900kr.

Fulltone Fat Boost låter också intressant, fast jag har ingen aning om hur den låter. Dyker den upp i nån butik så...

Hinner jag få EMMA'n innan någon annan här på forumet så kan jag skriva en liten recension.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det är nog helt sant att vi troligen söker ungefär samma egenskaper i en Dist/overdrive Lowfreq. Tror också precis som du säger att alla dessa är bra och att det bara är små nyanser som skiljer, vilken man sen gillar är en smaksak.

Du har nog helt rätt i det pris du tippade på EMMA pedalen, hittade den på en dansk sida där den dessutom var nedsatt till 1095DKK (ordinarie 1295DKK) och jag tänkte inte så mycket på $-kursen men det borde bli nått i stil med 14-1700SEK så jag drömde nog lite där :oops:

By the way så testade jag bl.a. T-Rex Møller, Emma ReezaFRATzitz och Moody Boost (http://www.moodysounds.se/boost.html).

T-Rex Møller påminner lite om en tubescreamer men hade ett vassare, nästan störigt ljud i mina öron. Den har även en clean boost som kan användas separat. Tyckte tonekontrollen fungerade ganska dåligt då det i stort inte märktes någon skillnad när man vred på den. Kanske var det något fel men inte var det kul... Störst funktion hade mixratten för att färga ljudet och behålla basen, det gick lätt att hitta ett läge där man kunde få bra botten med lagom dist. På tal om dist, tror absolut att denna pedal skulle kunna fungera bra som ren distpedal men i min smak har den en ettrig topp som inte vill försvinna och den fungerar absolut inte till att simulera en morrande rörtopp enligt min smak. Boosten skulle man kunna använda för att antingen bara höja volymen på en annan bas vid nivåskillnader eller för soloprylar och liknande.

Kontroller för gain, tone, mix, volym och boost samt microbrytare att ändra var i mellanregistret pedalen färgar.
Pris på Jam 1995.-


Emma ReezaFRATzitz lät mycket bra måste jag säga och bevarade grundljudet i basen och hade ett varmt och gott dist ljud. Funderar skapt på att köpa denna som dist pedal för råare ljud då den är mycket flexibel, går att få allt från moderat dist till riktigt bredställ men den fixar inte riktigt ljudet av en jobbande rör topp i mina öron.

Tror däremot helt klart att den nya EMMA OnoMATOpoeia som är en booster/overdrive gjord för just detta ändamål är grym. Nu har jag lyckats prova disten, comp och envelopen av EMMA pedalerna och ALLA har verkligen varit skitbra på det dom gör.

Kontroller för level, tone, bias och gain.
Pris 1895.- men feedback i malmö säljer ut och då ligger den på 1135.- just nu. Finns en till kvar vad jag vet just nu.


Moody Boost är något så enkelt som pedaler man kan beställa via nätet och bygga själv eller köpa färdiga i butik till ungefär dubbla priset. Kontrollerna är enkla (volym och boost eller i detta fall mood och temperamente) och den är förpackad i en vanlig ELFA grå stålbox. Ja, vad ska jag säga!? Inte mycket för ögat men ska du ha ljudet av en jobbande rörtopp så funkar den till priset av 495.- i byggsats. Jag blev själv jätteförvånad... Började med att ställa in pedalen i det läge där jag tyckte den hade lagom boost och sprack vid lite hårdare anslag, justerade sedan volymen så den var lika med pedalen av eller på. Nu lät det riktigt kul även på låg nivå. Dax för det stora testet då!!!

VOLYM! självklart skruvade jag upp min topp så att den distade lite lagom utan att pedalen var inkopplad för att höra hur det lät i jämförelse.
Förvånad - ja, det kan man lugnt säga för det lät mycket lik när toppen själv distade eller när pedalen distade. Som sagt för 495.- är denna ett klipp i mina öron. Vet dock inte hur den låter med en transistor topp. :wink:

Kontroller för volym och boost (i detta fall mood och temperamente)
Pris 495.- (plus lite tid) - ca 1100.-
http://www.moodysounds.se/boost.html

*edit lagt till länk
Senast redigerad av groovyjr den fre 01 feb 2008, 01:51, redigerad totalt 1 gånger.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

groovyjr skrev:
Moody Boost är något så enkelt som pedaler man kan beställa via nätet och bygga själv eller köpa färdiga i butik till ungefär dubbla priset. Kontrollerna är enkla (volym och boost eller i detta fall mood och temperamente) och den är förpackad i en vanlig ELFA grå stålbox. Ja, vad ska jag säga!? Inte mycket för ögat men ska du ha ljudet av en jobbande rörtopp så funkar den till priset av 495.- i byggsats. Jag blev själv jätteförvånad... Började med att ställa in pedalen i det läge där jag tyckte den hade lagom boost och sprack vid lite hårdare anslag, justerade sedan volymen så den var lika med pedalen av eller på. Nu lät det riktigt kul även på låg nivå. Dax för det stora testet då!!!

VOLYM! självklart skruvade jag upp min topp så att den distade lite lagom utan att pedalen var inkopplad för att höra hur det lät i jämförelse.
Förvånad - ja, det kan man lugnt säga för det lät mycket lik när toppen själv distade eller när pedalen distade. Som sagt för 495.- är denna ett klipp i mina öron. Vet dock inte hur den låter med en transistor topp. :wink:

Kontroller för volym och boost (i detta fall mood och temperamente)
Pris 495.- (plus lite tid) - ca 1100.-
Var köper man en dylik pedal och har den ingång för extern 9V DC?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Du kan beställa den direkt här http://www.moodysounds.se/boost.html
Sedan har Jam Malmö ett färdigbyggt ex vilket jag just nu har hemma.

Kolla runt lite för det finns ett gäng andra budget pedaler till som Tremolo, Splittbox, dist, echo osv men de har jag inte testat.

Enligt hemsidan så håller han på att uppdatera kretsen till boosten just nu och vad jag fick höra så ska det vara för att den ska ge ett varmare ljud.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tackar. Påverkar den frekvenserna mycket måntro? Om den inte gör det tror jag att den vore perfekt för mig. Jag är inte mycket för rattande av olika ljud utan vill bara kunna biffa upp Hiwatten som är ganska ren i försteget jämfört med Orangen.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Ljudet blir lite luddigare/rundare eller vad man ska säga när man kopplar in den men det är väl lite som rörkomprissionen typ och givetvis disten. Däremot upplevde jag inte att den skar i frekvenserna något nämnvärt. Får kanske bort till lokalen och kolla en gång till imorgon med fräscha öron.

Men har du provat Fulltone Fatboost någon gång?
Denna lät i mångt och mycket precis som jag kan komma ihåg att Fatboost gör men till ett helt annat pris.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tyvärr inte testat Fatboost. Om du ändå inte märkte så mycket skillnad är det nog ingen fara. Det är ju bra pris och True Bypass också vilket passar mig. Kanske skall chansa på en sådan när den nya kretsen är klar.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

kan inte alla ta med sina pedaler till örebro.. det vore vansinnigt nyttigt.. för det finns många distar jag vill prova.. :D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hoppas min bokade Fulltone dyker upp i mars.
Har dreglat över den några år, men nu inser jag att det finns många kandidater och vete tusan vilken man skall ha.
Man måste prova själv med just den basen och stärkaren. Det är ju stor skillnad på vilka pedelar som matchar vilka basar/mickar och stärkare. Och spelstil.... och öra...

Jag blir säkert nöjd ett tag, jag är en sån sort. Nöjd av mig alltså.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

groovyjr skrev:D
Moody Boost är något så enkelt som pedaler man kan beställa via nätet och bygga själv eller köpa färdiga i butik till ungefär dubbla priset. Kontrollerna är enkla (volym och boost eller i detta fall mood och temperamente) och den är förpackad i en vanlig ELFA grå stålbox...
Den boost han erbjuder nu har ju bara boost-kontrollen, hur ser din ut? Bild? Är lite sugen på ett custombygge med od/boost från Moody...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar