RAT vs Big Muff!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

anli skrev:Skicka till mig så lägger jag upp dom ;)
Adress? Jag har ett gammalt klipp som du nog hört förut som jag kan skicka på direkten. Med rundspunna strängar dessutom. 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
anli skrev:Skicka till mig så lägger jag upp dom ;)
Adress? Jag har ett gammalt klipp som du nog hört förut som jag kan skicka på direkten. Med rundspunna strängar dessutom. 8)
Tackar, tackar :D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

rumpeldunken skrev:Tackar, tackar :D
Du och anli har nu PM med filen, upplagt där den kan laddas ner ett fåtal gånger. Anli får gärna lägga upp den nånstans och länka i tråden. Nu ska jag iväg, men jag kan spela in lite hårdare distade klipp senare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
rumpeldunken skrev:Tackar, tackar :D
Du och anli har nu PM med filen, upplagt där den kan laddas ner ett fåtal gånger. Anli får gärna lägga upp den nånstans och länka i tråden. Nu ska jag iväg, men jag kan spela in lite hårdare distade klipp senare.
Ja tack, gör det! :D
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Makten skrev: Hmm, det var väl en mild överdrift. Min Ruetz-moddade RAT ger avsevärt mindre botten än när den är förbikopplad
:?: Skumt, jag upplever att min gamla RAT kapar minimalt med botten faktiskt mycke mindre än t.ex Stinkfoots bas SD-1:a. Min Keeley RAT boostar t.o.m basen. Men det kan kanske vara så tokigt att ljudet skiljer sig mellen Råttorna eller? Nåja, hur som helst då jag moddade min gamla RAT å hörde resultatet så sålde jag min Björn Juhl BlueberryBasOd och min Stinkfoot SD-1:a, så bra tycker jag om RAT :P

Jag citerar ur manualen:
RAT The last fuzz you'll ever need-
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Nu är de uppladdad här, hoppas makten bidrar med mer klipp och info sedan:
http://www.lindersson.se/BASS/pedaler/proco_rat.htm
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Låter fan så trevligt btw!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Gjorde ett litet klipp, men anli sover visst, så jag lägger upp det på Rapidshare så länge.

http://rapidshare.com/files/110148656/rat1.MP3.html

Squier VM Precision med American Vintage-mick och Thomastik flats, in i en Digitech "bass squeeze" (kompressor) som är ganska snällt inställd. Sen vidare till RAT:en med dist på "klockan 12" och filter på "klockan 15" (denna kontroll är omvänd, så det motsvarar en tonkontroll på klockan 9). Sen vidare till min lilla hemmaförstärkare; Warwick blue cab 15 och sen lajnat från hörlursutgången till ljudkortet. Jag spelar ganska löst med fingrarna strax bakom micken. Måste fan skaffa ett tumstöd, för det är klåpvarning grande ibland. :oops:

Tillägg: Ni som inte brukar spela med flats får tänka på att det låter sjukt annorlunda mot rundspunna när man distar basen. Men jag tycker att klippet visar att det kan låta rätt smutt med dist på flatspunna strängar också. 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Låter jävligt bra, Makten...Nu blev jag sugen :)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det där med botten förresten... Det verkar som att man inte förlorar så mycket botten om man bara vrider på lite gain, men jag använder den vanligtvis precis i gränslandet där man börjar ana lite dist, och då blir botten tunnare än utan RAT:en inkopplad. Det jag vill åt är att få lite "smask" i anslaget och knorr i mellanregistret, och det funkar den ruskigt bra till.

Jag ska lägga upp ett litet klipp från en låt på vår kommande platta där jag kör RAT:en in i en Marshall rörhäck på nästan full sula. Det ljudet är ganska svårt att slå. :D
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Fixat! Sover inte... jävlas med gps:en
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

anli skrev:Fixat! Sover inte... jävlas med gps:en
Tjusigt! Men det är lite svårt att avgöra om texten hör till exempel 1 eller 2. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Sådär, en liten snutt från en låt. Jag antar att det är helt omöjligt att begripa sig på låten som totalt nedklippt, men basljudet borde höras. :wink:
Detta är min numera avbandade J&D medan den fortfarande hade band och originalmickar, genom RAT:en (ingen aning om inställningarna) in i en Marshall JCM 800 "bass series", till en Löfving 15" PA-låda, mickat med en Shure SM57. :shock: Jag tror jag använde båda mickarna, och det är lirat med rysligt hårt anslag med plektrum.

http://rapidshare.com/files/110156106/e ... p.MP3.html

Tillägg: Här sitter det nog GHS Boomers på basen förresten.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:Sådär, en liten snutt från en låt. Jag antar att det är helt omöjligt att begripa sig på låten som totalt nedklippt, men basljudet borde höras. :wink:
Detta är min numera avbandade J&D medan den fortfarande hade band och originalmickar, genom RAT:en (ingen aning om inställningarna) in i en Marshall JCM 800 "bass series", till en Löfving 15" PA-låda, mickat med en Shure SM57. :shock: Jag tror jag använde båda mickarna, och det är lirat med rysligt hårt anslag med plektrum.

http://rapidshare.com/files/110156106/e ... p.MP3.html

Tillägg: Här sitter det nog GHS Boomers på basen förresten.
Wooow :clappy:
Låter bra som f!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Makten skrev:
anli skrev:Fixat! Sover inte... jävlas med gps:en
Tjusigt! Men det är lite svårt att avgöra om texten hör till exempel 1 eller 2. :wink:
Jaja... får fixa bättre sen, det var ju så bråttom ju!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar