Om du inte hittat till Tommy Folkesson (vet inte hur känd han är i Finland, men i Sverige har han guru-status) så har du en länk här. Den leder dig rakt in i ett resonemang om vilka komponenter som enligt honom är viktigast för att bra rörljud. En hint: hans modifieringar av preamp-delen innehåller en utgångstrafo, men INTE några slutrör...Fredde79 skrev:Ok, ökad bandbredd, det förklarar ju varför det kallas "tone" i schemat som inber postade. I opamp-tekniken (som jag själv är mer bekant med) är ju negativ feedback nödvändig eftersom förstärkningen i annat fall blir teoretiskt sett oändlig och opampen instabil. Feedback-loopen är samtidigt det som gör en opamp så enkel att använda.Musikanten skrev:NFB tillämpas genomgående i förstärkare, såväl inom rörtekniken som transistortekniken. Syftet är att få större bandbredd och stabilare förstärkning. Nackdelen är att förstärkningen minskar. Det gäller att hitta en "medelväg" eller så kan man göra den variabel inom vissa gränser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_f ... _amplifier" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har för övrigt fortfarande beslutsångest angående att använda ett riktigt slutrör. Det har ju både för och nackdelar, och den största nackdelen med att köra en single ended (klass A-) konfiguration är att den lär vara svår att få helt tyst eftersom bara ett rör inte har den humbucking-effekt som ett push-pull-slutsteg skulle ha. Och brum och surr är inte någonting jag vill ha i min preamp. (Man kunde såklart ha push-pull med riktiga slutrör också, men då tycker jag att det här projektet börjar gå över styr.)
Ett 6L6-slutrör skulle alltså förmodligen låta mer "rätt", men vad är rätt, och hu kan man veta att ett 12AU7-push-pull-slutsteg inte skulle låta lika bra eller bättre? Detta skulle dessutom tillåta klenare nät- och troligen utgångstrafo också. Svårt, svårt.
http://www.tommy-folkesson.nu/ror.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sent from my iPad using Tapatalk