Sida 2 av 4

Postat: sön 02 dec 2007, 04:26
av gäst
EBS låter ju faktiskt inte bra i mina öron. Om jag då påpekar det, hur kan det då vara "rent skitsnack"? Det hade ju snarare varit skitsnack om jag tvärt emot min övertygelse hävdat att det låter bra.

Postat: sön 02 dec 2007, 09:22
av the_great_alfonzo
Jag hatar EBS, EBS suger.






Så länge man är inne på chatten!

Postat: sön 02 dec 2007, 13:36
av Klopper
dereborn skrev: Jag har inte lagt på minnet vad de instrumenten hette, men det har ofta varit i "replokalskomplex/studieförbund/skol-/undervisningssammanhang som det figurerat diverse HELT undermåliga instrument och förstärkare.

(Eftersom det inte är så lyckat att elda med lackat trä så tog jag inte ens reda på hur lämpade dom var som bränsle...) ;-)
Amen to that!

Jag har sällan skådat så mycket dynga som inom ovan nämnda sammanhang. Vad som rör sig i skallen hos dom som köper in stränginstrument dit är för mig obegripligt.
Påpekar man lite försynt att det kanske inte vore så dumt med en smula justering, nya strängar osv så man i mitt fall till svar;
Hur så?
Det duger väl till nybörjare!
Och strängar byter vi när dom går sönder!!!!! :evil:
Kommer man då med förklaringen att det är med strängar som med rör till t.ex. saxofoner så blir man utslängd!
Du skall inte smäda en blåsares inställning till stränginstrument! :roll:

Postat: sön 02 dec 2007, 14:26
av GNUlars
Ok, jag ger mig!
Det var en lite klantig formulering när jag skrev följande (de flesta missuppfattar mig)

".Man kan tycka vad man vill om hur EBS produkter låter, men att bara säga att de inte låter bra är rent skitsnack"

Jag menar att BARA skriva att de låter dåligt är skitsnack.
1. EBS låter inte dåligt, men alla gillar inte soundet
2. Det är så tråkigt när man inte får några motiveringar, vi kan ju lära oss mycket av andras värderingar.

"EBS låter skit" är ju inte så kul, men "EBS låter könlöst, sterilt och livlöst" är en helt annan femma. Då vet man ju vad ni snackar om...

Jag tycker också att det kan bli sterilt med EBS, så jag har absolut inga invändningar mot era åsikter. Jag vill bara höra varför....

Själv tycker jag att det vore roligt om alla försökte med någon liten motivering i sina omdömen. Om jag läser att någon tycker att den ena pedalen är bättre än den andra så är det ju svårt att ta till sig det om man inte får veta mer än så....

Lars

Postat: sön 02 dec 2007, 15:35
av GNUlars
Håller helt med om det där med musikskolornas och fritidsgårdarnas instrument. Basar med en ny sträng, en svart, två fem år gamla....osv.
Oftast skulle det bli hyfsat ok om man bara brydde sig lite om underhåll. Det värsta är ju att instrumenten är svårspelade med en centimeter stränhöjd...
Lars

Postat: sön 02 dec 2007, 16:14
av Svensson
Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?

Postat: sön 02 dec 2007, 16:20
av anli
Svensson skrev:Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?
+miljadersmiljarder!

Postat: sön 02 dec 2007, 16:23
av blackparkas
Svensson skrev:Varför hackar ni på EBS?
Frågan är väl varför EBS hackar Pratabaschatten?

HAHAAAA!!!

Postat: sön 02 dec 2007, 16:24
av gäst
GNUlars skrev: 1. EBS låter inte dåligt, men alla gillar inte soundet
Och om man inte gillar soundet så tycker man att det låter vad?
Då tycker man att det låter dåligt. Dåligt i mina öron kan vara fantastiskt bra i dina öron.

Postat: sön 02 dec 2007, 18:03
av Bassplaya
Dags att ge sig in i disskusionen.
Visst e d jättekul att lilla Sverige lyckats ta fram produkter som säljer som smör utomlands. Heja Sverige!!

Har endast testat ett fåtal EBS pedaler och kan bara säga att dom inte övertygat mig.

Multicomp: GILLAR EJ! för att det "händer för lite" när man trampar på den.

Octabass: BIG NO NO! triggar för dåligt på låga frekvenser!

Multidrive: för lite dist, ingen blendratt, ingen tonratt (diggar ej eq-switchen)

Lars!
hoppas du är nöjd med recensionen. jag vill även påpeka att detta endast är min personliga åsikt så inga påhopp tack!

Postat: mån 03 dec 2007, 00:53
av GNUlars
Visst, det är ju skitkul att du skriver vad du tycker om grejerna.

När det gäller oktavpedal: Prova Electro Harmonix POG, triggar perfekt på vad som helst (ackord, distljud, låga H..) den är visserligen digital och ingen vanlig oktavpedal, men triggningen är ofelbar. finns som stor dyr och liten mindre dyr. Är man rädd för digitala pedaler kan man ju köra direktsignal förbi pedalen istället, jag skall fixa till det i mitt pedalbord tänkte jag.

Förstår precis vad du menar med multicomp, det händer ingenting med ljudet, den bara jämnar ut...

Angående bra eller dåligt så är det väl individuellt vad man menar med dåligt. Jag har testat så mycket grejer att jag snart gillar allt på något sätt, i alla fall kan jag kanske förstå vad man kan använda det till. En del tycker att det de inte gillar är dåligt. Jag är mer försiktig med ordet dåligt, men man gör som man vill. På det här forumet kan det vara rätt livat med alla oblyga åsikter rätt upp i ändtarmen. Jag kommer att vara mer försiktig med hur jag uttrycker mig i fortsättningen här... Det blir lätt fel när man blir missuppfattad eller uttrycker sig klumpigt.

Lars

Postat: mån 03 dec 2007, 03:19
av lowfreq
Jag kör med två EBS speakon-kablar, funkar kanon !! :wink:

Postat: mån 03 dec 2007, 08:53
av Liten
GNUlars skrev:När det gäller oktavpedal: Prova Electro Harmonix POG, triggar perfekt på vad som helst (ackord, distljud, låga H..) den är visserligen digital och ingen vanlig oktavpedal, men triggningen är ofelbar. finns som stor dyr och liten mindre dyr. Är man rädd för digitala pedaler kan man ju köra direktsignal förbi pedalen istället, jag skall fixa till det i mitt pedalbord tänkte jag.
Lars!!

Berätta om POG'en i en ny tråd.. Jag är mycket intresserad att höra vad du har kommit fram till ang den och om planen i ditt bord....
Jag spelar just nu i föregångaren / lillebror Multiplex octavern från EHX.
Den har ett otroligt varmt ljud och är billig.. men behöver trixas med ett tag för att den ska må bra... klarar ej akord mm mm..

Postat: mån 03 dec 2007, 10:15
av Svarte_Jack
GNUlars skrev:Förstår precis vad du menar med multicomp, det händer ingenting med ljudet, den bara jämnar ut...
Och det är det som är så förbannat bra!

Postat: mån 03 dec 2007, 10:33
av TDHP
Svarte_Jack skrev:
GNUlars skrev:Förstår precis vad du menar med multicomp, det händer ingenting med ljudet, den bara jämnar ut...
Och det är det som är så förbannat bra!
Exakt, är det inte det man vill ha i en kompressor?

Postat: tis 04 dec 2007, 00:11
av gäst
TDHP skrev:
Svarte_Jack skrev:
GNUlars skrev:Förstår precis vad du menar med multicomp, det händer ingenting med ljudet, den bara jämnar ut...
Och det är det som är så förbannat bra!
Exakt, är det inte det man vill ha i en kompressor?
Hehe...

Postat: sön 09 dec 2007, 04:55
av basmartin
Bassplaya skrev: Octabass: BIG NO NO! triggar för dåligt på låga frekvenser!
Alltså, hur octabasses triggar, hänger ju på vad det är för kvalitet på tonen som den ska trigga. Om den får för mycket övertoner, då hänger den inte med. Dvs att ju längre ner på halsen du spelar, ju fladdrigare blir det. Det är inte att den är dålig på att trigga låga frekvenser. På min 6-strängade Tobias så hänger octabassen med ner till D på 3e bandet på B-strängen utan problem. Men den triggar inte så bra om jag spelar lös E-sträng. Och den triggar lös A-sträng dåligt också, men A på 5e bandet på E-strängen funkar hur fint som helst. Så den är inte dålig på att trigga låga frekvenser, utan den är dålig på att trigga övertonsrika toner. Och transienter.

Postat: sön 09 dec 2007, 10:10
av BBQV
...och dessutom så triggar OctaBassen bättre än Boss OC-2...

Postat: sön 09 dec 2007, 18:10
av Bassplaya
GNUlars skrev:Visst, det är ju skitkul att du skriver vad du tycker om grejerna.

När det gäller oktavpedal: Prova Electro Harmonix POG, triggar perfekt på vad som helst (ackord, distljud, låga H..) den är visserligen digital och ingen vanlig oktavpedal, men triggningen är ofelbar. finns som stor dyr och liten mindre dyr. Är man rädd för digitala pedaler kan man ju köra direktsignal förbi pedalen istället, jag skall fixa till det i mitt pedalbord tänkte jag.
har testat Micro POG:en
BEEEEEEEEEEEEEEAAUUTIFUL!! ME LOVE IT LONG TIME!!
triggar fantastiskt ÄVEN PÅ LÖST E!!!
it´s the on for me!

Postat: sön 09 dec 2007, 22:30
av dereborn
Alltså, hur octabasses triggar, hänger ju på vad det är för kvalitet på tonen som den ska trigga. Om den får för mycket övertoner, då hänger den inte med. Dvs att ju längre ner på halsen du spelar, ju fladdrigare blir det... ...den triggar lös A-sträng dåligt också, men A på 5e bandet på E-strängen funkar hur fint som helst. Så den är inte dålig på att trigga låga frekvenser, utan den är dålig på att trigga övertonsrika toner. Och transienter.
Det där är väldigt sant - och jätteviktigt!! Man måste ju "spela octaver" när man använder octaver! Om man dessutom rullar av lite diskant och lägger en kompressor före octavern så får man ju grymt mycket bättre trigg o follow.

Postat: mån 10 dec 2007, 00:54
av GNUlars
Toppen!

Bra att ni tog upp det där med vad som påverkar triggning...
Många spelar som vanligt och tycker att det bluddrar om oktavpedalen och att den därmed är dålig, sällan helt sant.
Prova med tonratten nere, prova med en annan bas, prova med halsmiken, mjukare anslag, allt påverkar och allra mest hur mycket övertoner ditt ljud innehåller. Det förvirrar oktavpedalen...
Man kan ju trixa lite. Det skulle ju inte vara så svårt att bygga in en tonkontroll-kondensator i pedalen (som tar bort diskant och aktiveras när man trampar in pedalen). Vill man sedan ha diskantrikt normalljud kan man ju köra detta förbi pedalen eller lägga pedalen i en loop. Om man har true bypass i pedalen så är det enkelt, tror att det är rätt enkelt att bygga om en EBS till true bypass. Inte för att det gör pedalen bättre i sig, men det skulle möjliggöra tonkontrolltrixet...
Tror att jag skall prova det när jag hinner. Det är ju inte alltid läge att släpa med den ofantligt stora POG:en..

Lars

Postat: mån 10 dec 2007, 02:43
av Jan Hellman
Raderat av författaren.

Postat: mån 10 dec 2007, 10:58
av blackparkas
Det är otroligt kul att höra att det finns så många uppfattningar om EBS.


Jag har aldrig fått Octabassen att trigga lägre än F#, oavsett vilken bas jag använder, vilket jag tycker är helt värdelöst faktiskt om jag ska vara ärlig, så där förstår jag inte hur man kan tycka den är bra på riktigt då den onekligen uppfattas av så många att trigga dåligt.

Efter vad jag förstår så funkar ju POG:arna (även de mindre varianterna) utan att behöva mickla sig till döds innan man använder dem, perfekt ner till B, vilket jag kan tycka är minimum för vad en oktavpedal ska klara av.
Man tycker då iaf att den borde klara av E, det gör då inte min.

Hellboy, jag är helt övertygad om att MÅNGA anser du har helfel när du säger att det inte finns någon bättre oktavpedal än Octabassen, finns säkert nå´n som tycker du har rätt också, men inte lika många.

Postat: mån 10 dec 2007, 12:58
av Jan Hellman
Raderat av författaren.

Postat: mån 10 dec 2007, 14:00
av blackparkas
Är inte POG:en analog?
Multiplexen verkar ju också trigga bättre...

Jag har testat med sammanlagt 7-8 basar med min Octabass, dvs de 5 spelbara basar jag har idag och några som har sålts, den triggar inte lägre än F# vilken bas jag än tar.
Men det kanske bara är min det är fel på, eller så är det bara din som funkar som den ska... :D

Se´n är det klart att man inte har användning för en oktav ner på C på B-strängen, men jag tycker att man bör kunna spela det, om man skulle vilja... E-strängen ut är ju ett absolut minimum, och gärna drop D. Men det är ju bara att glömma.


Men jag tycker mig ha hört så många som klagat på Octabassen nu så det känns väldigt underligt att du tycker den är bäst.
Intressant.