Diskussion kring bygge av rörpreamp

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av xfredrikx »

inber skrev: Bas-elektronik for Dummies:
Det är egentligen ganska lätt att läsa scheman. I 99 % av alla fall så ser det ut så här (jag generaliserar grovt såklart):

1. Ljudet kommer alltid in till vänster i schemat och flödar genom schemat i mitten. Annars är det slarvigt ritat. :wink:

2. Längst ner har du jord och högst upp matningsspänningen. Skit i det.

3. Motstånd påverkar inte soundet, utan i huvudsak förstärkningen. Skit i det också.

4. Om förstärkningen är så kraftig att den ger dist så gäller såklart inte 2

5. Kondensatorer påverkar halten av diskant och bas i ljudet. Kondensatorer leder diskant bättre än bas. Så alla kondensatorer som sitter i konstruktionen påverkar tonen.

6. På ingången och utgången sitter det också kondensatorer, liksom i nätaggregatet. De har en annan funktion än (3)

7. Transistorer, rör och OP-förstärkare är ungefär samma (på Dummies-nivå). Det kommer in en svag signal till vänster och det kommer ut en starkare signal till höger. Piece of cake.

OK? :wink:
Ja! :D

Tack för snabblektionen! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4728
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

inber skrev:
xfredrikx skrev:Jag älskar denna tråd, fast jag förstår knappt hälften av alla diagram och scheman hit och dit.
Bas-elektronik for Dummies:
Det är egentligen ganska lätt att läsa scheman. I 99 % av alla fall så ser det ut så här (jag generaliserar grovt såklart):

1. Ljudet kommer alltid in till vänster i schemat och flödar genom schemat i mitten. Annars är det slarvigt ritat. :wink:

2. Längst ner har du jord och högst upp matningsspänningen. Skit i det.

3. Motstånd påverkar inte soundet, utan i huvudsak förstärkningen. Skit i det också.

4. Om förstärkningen är så kraftig att den ger dist så gäller såklart inte 2

5. Kondensatorer påverkar halten av diskant och bas i ljudet. Kondensatorer leder diskant bättre än bas. Så alla kondensatorer som sitter i konstruktionen påverkar tonen.

6. På ingången och utgången sitter det också kondensatorer, liksom i nätaggregatet. De har en annan funktion än (3)

7. Transistorer, rör och OP-förstärkare är ungefär samma (på Dummies-nivå). Det kommer in en svag signal till vänster och det kommer ut en starkare signal till höger. Piece of cake.

OK? :wink:
Ok!
Grym förklaring, inber rocks!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Version 0.2. Kommentarer, frågor? (Man får alltså gärna säga till om jag verkar gjort något dumt.)

Jag har designat PSU:n kring den ovannämnda trafon från TME, kan hända att det blir en annan om jag hittar någon bättre kandidat.

Bild
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av xfredrikx »

Jag kan försöka ordna en bild på min rörpreamp om ni vill? (innanmätet alltså)

Den har en boost-knapp som gör att den gainar lite mer, tex.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Ser bra ut.

(Jag kände mig oerhört skicklig och nöjd när jag först trodde att det felades en kopplingskondensator vid GAIN-ratten, men just där behövs ju ingen kom jag sen på...).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

inber skrev:Ser bra ut.

(Jag kände mig oerhört skicklig och nöjd när jag först trodde att det felades en kopplingskondensator vid GAIN-ratten, men just där behövs ju ingen kom jag sen på...).
;) Men det är såklart bra att kolla dessa extra noga, att glömma en kopplingskonding med 280V i railen är lite allvarligare än när man pysslar med någon batteridriven pedal...
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Fredde79 skrev:
inber skrev:Ser bra ut.

(Jag kände mig oerhört skicklig och nöjd när jag först trodde att det felades en kopplingskondensator vid GAIN-ratten, men just där behövs ju ingen kom jag sen på...).
;) Men det är såklart bra att kolla dessa extra noga, att glömma en kopplingskonding med 280V i railen är lite allvarligare än när man pysslar med någon batteridriven pedal...
Jo. Varför tror du jag kände mig så inihelvitte skicklig? :wink:

(...i ungefär sju sekunder).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

inber skrev:
Fredde79 skrev:
inber skrev:Ser bra ut.

(Jag kände mig oerhört skicklig och nöjd när jag först trodde att det felades en kopplingskondensator vid GAIN-ratten, men just där behövs ju ingen kom jag sen på...).
;) Men det är såklart bra att kolla dessa extra noga, att glömma en kopplingskonding med 280V i railen är lite allvarligare än när man pysslar med någon batteridriven pedal...
Jo. Varför tror du jag kände mig så inihelvitte skicklig? :wink:

(...i ungefär sju sekunder).
Jag är tacksam för att du orkar kolla! Och jag påstår inte att där inte kan finnas andra minst lika allvarliga fel.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Ladda hem ValveWizards "LoadLine plotter", en Excelfil som låter er simulera gainsteg med olika värden på B+ , Ra, Rk, Ck osv..

finns långt ner på sidan:

http://www.valvewizard.co.uk/links.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Fernan skrev:Ladda hem ValveWizards "LoadLine plotter", en Excelfil som låter er simulera gainsteg med olika värden på B+ , Ra, Rk, Ck osv..

finns långt ner på sidan:

http://www.valvewizard.co.uk/links.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack, den var bra! Med de värden jag har i min skiss får jag gain på 31.6V/30dB för varje steg. Är det månne onödigt mycket? På något sätt känns det lite överdrivet att (speciellt i det sista steget) ha så mycket förstärkning, jag vill ju inte driva mitt slutsteg (class D) till distorsion.

Min målsättning är att få tillräckligt med gain från de första stegen för att vid behov få preampen att dista lite, samt att få ut en bra signal för slutsteget. Borde jag öka på Rk i det sista steget eller någonting sånt, eller ordnar det sig med pot/trimmer före varje steg? Eller är jag ute och cyklar?
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Lite svårt att svara på...helt klart är att du måste få ut en signalnivå som är nåt som slutsteget fixar utan att klippa, det handlar om att hitta en balans i kedjan som kan ge snygg dist utan att nåt av stegen hamnar utanför sitt arbetsområde. Det är väl bara att studera befintliga lösningar och prova sig fram. Det går väl att simulera kretsen i nån Spice-simulator om man vill få ett hum om hur den funkar.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Fernan skrev:Lite svårt att svara på...helt klart är att du måste få ut en signalnivå som är nåt som slutsteget fixar utan att klippa, det handlar om att hitta en balans i kedjan som kan ge snygg dist utan att nåt av stegen hamnar utanför sitt arbetsområde. Det är väl bara att studera befintliga lösningar och prova sig fram. Det går väl att simulera kretsen i nån Spice-simulator om man vill få ett hum om hur den funkar.
Tack, jag antar att jag gör som jag brukar: testa och se om allt funkar bra med uträknade/gissade värden - byt komponenter om det inte gör det.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Fredde79 skrev:
Fernan skrev:Lite svårt att svara på...helt klart är att du måste få ut en signalnivå som är nåt som slutsteget fixar utan att klippa, det handlar om att hitta en balans i kedjan som kan ge snygg dist utan att nåt av stegen hamnar utanför sitt arbetsområde. Det är väl bara att studera befintliga lösningar och prova sig fram. Det går väl att simulera kretsen i nån Spice-simulator om man vill få ett hum om hur den funkar.
Tack, jag antar att jag gör som jag brukar: testa och se om allt funkar bra med uträknade/gissade värden - byt komponenter om det inte gör det.
Ja, det är ju halva nöjet :mrgreen:
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Fredde79 skrev:Min målsättning är att få tillräckligt med gain från de första stegen för att vid behov få preampen att dista lite, samt att få ut en bra signal för slutsteget. Borde jag öka på Rk i det sista steget eller någonting sånt, eller ordnar det sig med pot/trimmer före varje steg? Eller är jag ute och cyklar?
Är det inte mer logiskt att sätta en pot/trimpot på utgången, dvs efter sista steget? Om ditt klass-D-slutsteg får så mycket insignal att det spyr så borde du begränsa signalen när den lämnar konstruktionen - inte i de olika stegen. Annars minskar du ju möjligheten att få den att dista.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

inber skrev:
Fredde79 skrev:Min målsättning är att få tillräckligt med gain från de första stegen för att vid behov få preampen att dista lite, samt att få ut en bra signal för slutsteget. Borde jag öka på Rk i det sista steget eller någonting sånt, eller ordnar det sig med pot/trimmer före varje steg? Eller är jag ute och cyklar?
Är det inte mer logiskt att sätta en pot/trimpot på utgången, dvs efter sista steget? Om ditt klass-D-slutsteg får så mycket insignal att det spyr så borde du begränsa signalen när den lämnar konstruktionen - inte i de olika stegen. Annars minskar du ju möjligheten att få den att dista.
Jag vill inte ha en pot till sist eftersom den höjer utgångsimpedansen, speciellt med mitt (och många andra) slutsteg som har rätt låg ingångsimpedans. Man kan förstås lägga in en enkel FET-buffer efter potten, men helst inte i det här fallet.

Men det löser sig säkert!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Fredde79 skrev:
inber skrev:
Fredde79 skrev:Min målsättning är att få tillräckligt med gain från de första stegen för att vid behov få preampen att dista lite, samt att få ut en bra signal för slutsteget. Borde jag öka på Rk i det sista steget eller någonting sånt, eller ordnar det sig med pot/trimmer före varje steg? Eller är jag ute och cyklar?
Är det inte mer logiskt att sätta en pot/trimpot på utgången, dvs efter sista steget? Om ditt klass-D-slutsteg får så mycket insignal att det spyr så borde du begränsa signalen när den lämnar konstruktionen - inte i de olika stegen. Annars minskar du ju möjligheten att få den att dista.
Jag vill inte ha en pot till sist eftersom den höjer utgångsimpedansen, speciellt med mitt (och många andra) slutsteg som har rätt låg ingångsimpedans. Man kan förstås lägga in en enkel FET-buffer efter potten, men helst inte i det här fallet.

Men det löser sig säkert!
Jag tänkte nog lite fel, eftersom ditt schema har en mastervolym. Disten kommer antar jag från rörhalvan V2a och kanske lite från steget före. I så fall är det väl bara att vrida ner mastern om slutsteget kräks pga stark insignal.

Jag får såna helt vansinniga idéer som att man skulle ha en utgångstrafo på utgången (fastän ingen högtalare är inblandad) och sen driva fanskapet med en konstant likspänning så att järnkärnan är rejält mättad. Då kommer man att få mättnadsdistorsion även i trafon. Men jag är ju transistorkille, så jag kanske är ute och cyklar.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

inber skrev: Jag får såna helt vansinniga idéer som att man skulle ha en utgångstrafo på utgången (fastän ingen högtalare är inblandad) och sen driva fanskapet med en konstant likspänning så att järnkärnan är rejält mättad. Då kommer man att få mättnadsdistorsion även i trafon. Men jag är ju transistorkille, så jag kanske är ute och cyklar.
Transistorkille är jag också och mättnadsdistorsion är lite överkurs för mig, men ett slags utgångstrafo kommer jag nog att ha. Jag har en Hammond 108N i lådan som blev oanvänd i mitt förra projekt, den tänker jag använda för att få en balanserad DI-utgång utöver den vanliga.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4728
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

Ser så jäla bra ut, men vilken typ av motstånd och kondingar ska det vara?

Komponentlista efterfrågas alltså:)

Grymt vad ni är duktiga Fredde, inber och Fernan!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Musikanten »

Förlåt att jag lägger mej i.
Man kan testa med att skippa katodavkopplingen 4,7 µF på någon av trioderna.
Förstärkningen minskar, motkopplingen ökar.
Att köra sista trioden som katodföljare är en annan möjlighet = inget gain och låg utimpedans.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Musikanten skrev:Förlåt att jag lägger mej i.
Man kan testa med att skippa katodavkopplingen 4,7 µF på någon av trioderna.
Förstärkningen minskar, motkopplingen ökar.
Att köra sista trioden som katodföljare är en annan möjlighet = inget gain och låg utimpedans.
Här är alla förslag välkomna! Och jo, katodföljare låter som en möjlighet.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

strummer skrev:Ser så jäla bra ut, men vilken typ av motstånd och kondingar ska det vara?

Komponentlista efterfrågas alltså:)

Grymt vad ni är duktiga Fredde, inber och Fernan!
Jag tänker inte göra någon komponentlista riktigt ännu, nån galning kan få för sig att bygga en halvfärdig design ;)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Fredde79 skrev:
Musikanten skrev:Förlåt att jag lägger mej i.
Man kan testa med att skippa katodavkopplingen 4,7 µF på någon av trioderna.
Förstärkningen minskar, motkopplingen ökar.
Att köra sista trioden som katodföljare är en annan möjlighet = inget gain och låg utimpedans.
Här är alla förslag välkomna! Och jo, katodföljare låter som en möjlighet.
Forskade lite vidare i detta, och det visar sig att enligt LoadLinePlotter (som Fernan tipsade om) skulle min design ha en anod-utimpedans på ca 68kohm, vilket är rätt saftig med tanke på att mitt slutsteg har inimpedans på 15kohm... Om uträkningen stämmer så kan man nog vara rätt säker på att det inte kommer att låta bra.

Nu läser jag på nätet att 12ax7 inte skulle funka så bra som katodföljare, men bättre än detta borde det väl ändå bli? I värsta fall får jag helt enkelt lägga in en FET-buffer vid utgången, men det skulle på något sätt vara trevligt att hålla den här preampen transistorfri.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4728
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

Fredde79 skrev:
strummer skrev:Ser så jäla bra ut, men vilken typ av motstånd och kondingar ska det vara?

Komponentlista efterfrågas alltså:)

Grymt vad ni är duktiga Fredde, inber och Fernan!
Jag tänker inte göra någon komponentlista riktigt ännu, nån galning kan få för sig att bygga en halvfärdig design ;)
Who, me?
:D

ok fair enough, tyvärr har jag inte så mycket att tillföra, jag läser och försöker lära mig.
Däremot, när vi är på g kan jag mäta och plotta ingreppsfrekvenser och likande:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Ok, nästa version av schemat. Nytt:
- Sista trioden katodföljare (ser det ok ut?)
- DI-trafo inlagd (är inte 100 på att det är rätt kopplat, har inte gjort detta förut)
- Den färdiga diodbryggan ersatt med enskilda dioder (märkte att 1N5408 som jag har massor av tål 3A)

Bild
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Ett tips är Tonestack Calculator från DuncanAmps sajt, bra att simulera olika värden i !

http://www.duncanamps.com/tsc/" onclick="window.open(this.href);return false;

och Power Supply Designer:

http://www.duncanamps.com/psud2/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Parallellt med XLR-utgången kan du ju lägga ett obalanserat 1/4" jack utifallatt...
Skriv svar