Diskussion kring bygge av rörpreamp

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Fernan skrev:Ett tips är Tonestack Calculator från DuncanAmps sajt, bra att simulera olika värden i !

http://www.duncanamps.com/tsc/" onclick="window.open(this.href);return false;

och Power Supply Designer:

http://www.duncanamps.com/psud2/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Parallellt med XLR-utgången kan du ju lägga ett obalanserat 1/4" jack utifallatt...
Hah, jag råkade faktiskt just kolla Tonestack Calculator för att få kondingarna bättre anpassade för bas :) Brukar alltid köra den när jag gör någon krets (den avslöjar t.ex. hur dåligt Mid-kontrollen funkar i en fendertonstack...). Den verkar inte utvecklas aktivt mera, skulle vara fantasktiskt om den hade 3-bandsversionen av Baxandall också (för den är ett helvete att försöka räkna ut själv).

Treble 330pF, Bass 150nF och Mid 68n skulle eventuellt lämpa sig bättre för en basförstärkare (dvs flytta alla centerfrekvenser aningen nedåt).

PSU-designern har jag inte använt förut, tack för den!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Fernan skrev:Ett tips är Tonestack Calculator från DuncanAmps sajt, bra att simulera olika värden i !

http://www.duncanamps.com/tsc/" onclick="window.open(this.href);return false;

och Power Supply Designer:

http://www.duncanamps.com/psud2/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Parallellt med XLR-utgången kan du ju lägga ett obalanserat 1/4" jack utifallatt...
Tonestack Calculator, vilket underbart verktyg. :nickar:

Nu sitter jag här och pillar fram lämpliga mellanregisterkurvor, fastän det är Strummer som ska bygga och inte jag. Bench ser användbart ut, men Q-värdet verkar vara förskräckligt. Dippen/notchen verkar misstänkt smal för att bli riktigt musikaliskt välljudande. Marshall ser alldeles för brett ut, om man som jag är van vid en parametrisk EQ med ställbart Q-värde. Det är ju i mellanregistret det händer grejor. Diskantkontroll kan man ju nästan klara sig utan.

(Men det är fan att inte Baxandall finns med).

Jag har inte byggt någon elektronik sedan 70-talet, om man bortser från lite mikroprocessorbaserade grejor i början av 90-talet, men nu blev jag JÄVLIGT sugen.

Om man sätter in en DIP-hållare eller annat kontaktdon så kan man ju testa en massa olika tonkontroller i samma grundkonstruktion. Ryck ur den ena och i med den andra. Plug and play, liksom. (Jag vill gärna bortse från att potentiometervärdena tenderar att bli helt olika och att min vansinniga idé aldrig kommer att funka i verkligheten).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

inber skrev:
(Men det är fan att inte Baxandall finns med).

James tonestack är en passiv föregångare till Baxandall, så testa den.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Den här är intressant:

Bild

Måste nog bygga en Orange vid tillfälle...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Fernan skrev:
inber skrev:
(Men det är fan att inte Baxandall finns med).

James tonestack är en passiv föregångare till Baxandall, så testa den.
Jag tänkte nog lite fel. Hade för mig att det finns Baxandall med mid, men den som finns i programmet är en vanlig bas-diskant. Man vill ju åt mellanregistret. I alla fall jag.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Ok, få se nu, först har vi en tvåbands-baxandall, men vad händer sen? Ett justerbart hi-pass filter, lite i stil med stellartone?

Kollade för övrigt in AB200-tonstacken du rekommenderade, tror nästan att jag smäller in den i mitt schema! Gillar verkligen mid-shift egenskapen. (https://taweber.powweb.com/store/ab200_schem.jpg)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Här har du en AB200-preamp av Arfman på Weber-forumet:


Bild

Tyvärr väldigt låg upplösning...


Orangen: Det ser ju ut som om C16-20 seriekopplas med C15 för att förändra avkopplingen till nästa steg...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Fredde79 skrev:Ok, få se nu, först har vi en tvåbands-baxandall, men vad händer sen? Ett justerbart hi-pass filter, lite i stil med stellartone?

Kollade för övrigt in AB200-tonstacken du rekommenderade, tror nästan att jag smäller in den i mitt schema! Gillar verkligen mid-shift egenskapen. (https://taweber.powweb.com/store/ab200_schem.jpg)
Flyttbar mittfrekvens? Now we´re talking.

Vad är nästa steg? Vi ska såklart peta ihop det här till en Pratabas-stärkare. En liten demoturné i Glanshammar så finns det 10-15 beställningar sen. Fredde79 får trycka upp lite broschyrer och ta båten över Östersjön.

Tyvärr säljer ju inte Bang & Olufsen sina klass D-steg (IcePower) till slutkunder, men annars hade det ju varit en baggis att smacka ihop en Schätz eller Schutz vad man nu ska kalla det på några hundra Watt och sälja till hugade PB-medlemmar.

Eftersom jag själv hyllar rationalitet och avskyr flum så skulle jag aldrig kunna tänka mig att seriebygga med 50-tals point-to-point-teknik och kablar med tygisolering, så tack och lov så blir det väl inget av det projektet för min del. Tack och lov - jag behöver inte mer jobb.

Men lite sugen blir man ju allt... :D

(Ska bli kul att hjälpa Strummer med det här bygget, så slipper jag själv bygga men har lika roligt ändå...) :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Ja, det låter ju som en affärsidé , sälja icke-CE märkta stärkare till förlustpris..
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

Fernan skrev:Ja, det låter ju som en affärsidé , sälja icke-CE märkta stärkare till förlustpris..
Äh kom igen nu, det blir kul:D


Sent using Tapatalk HD
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

strummer skrev:
Fernan skrev:Ja, det låter ju som en affärsidé , sälja icke-CE märkta stärkare till förlustpris..
Äh kom igen nu, det blir kul:D


Sent using Tapatalk HD
Drömmar får man ha :lol: ...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Fernan skrev:Ja, det låter ju som en affärsidé , sälja icke-CE märkta stärkare till förlustpris..
Surgubbe. :wink:

Hittade förresten en utmärkt tråd om att mätta utgångstransformatorn i ett annat forum. Min initiala idé att lägga på en permanent likström funkar inte, eftersom man då bara mättar ena halvan av sinusvågen. Tur att jag inte hann lägga 20 timmar på att prova...

http://music-electronics-forum.com/t16762/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

inber skrev: Vad är nästa steg? Vi ska såklart peta ihop det här till en Pratabas-stärkare. En liten demoturné i Glanshammar så finns det 10-15 beställningar sen. Fredde79 får trycka upp lite broschyrer och ta båten över Östersjön.

Tyvärr säljer ju inte Bang & Olufsen sina klass D-steg (IcePower) till slutkunder, men annars hade det ju varit en baggis att smacka ihop en Schätz eller Schutz vad man nu ska kalla det på några hundra Watt och sälja till hugade PB-medlemmar.
Hah, jo, det skulle just se ut det... vi kan sälja dem för ensisådär 20 000 kr/st så kanske det täcker arbetstimmarna :D

Men skämt åsido, om någon skulle ha lust att göra en rör/klass D-topp av det hela så skulle det vara en smal sak att smälla in en färdig slutstegsmodul. Har själv i det här projektet använt en sådan med mycket gott resultat. Det var en Hypex UCD180, men samma finns i 400 wattsversion och kostar inte särskilt mycket.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Den här nya tonstacken med flyttbar mid-frekvens var så eggande att jag smällde in den i schemat:

Bild
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Fredde79 skrev:Den här nya tonstacken med flyttbar mid-frekvens var så eggande att jag smällde in den i schemat:

Bild

Jo, en sak...det är bra med en dubbelpolig huvudbrytare så att du bryter båda primäranslutningarna från väggen. Då vet man att fasen är bortkopplad i "off"-läget oavsett hur stickproppen sitter i väggen.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Fredde79 skrev:Den här nya tonstacken med flyttbar mid-frekvens var så eggande att jag smällde in den i schemat:

Bild
Snyggt ritat!

Originalet till mellanregisterkontrollen fattade jag inte mycket av eftersom det var fult ritat och ett virrvarr av trådar. Nu ser man ju vad tonkontrollen gör.

Du har en kopplingskondensator på ynka 330 pF vid V1a. Det måste väl vara fel? Ett mer rimligt värde är 330 nF IMHO.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

inber skrev: Du har en kopplingskondensator på ynka 330 pF vid V1a. Det måste väl vara fel? Ett mer rimligt värde är 330 nF IMHO.
Jo det är fel, den blev kvar från fendertonstacken. 100nF ska det vara, bra att du noterade.

EDIT: och 470pF ska inte vara på jordsidan av diskantpoten.
Senast redigerad av Fredde79 den lör 09 feb 2013, 00:12, redigerad totalt 1 gånger.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Fernan skrev: Jo, en sak...det är bra med en dubbelpolig huvudbrytare så att du bryter båda primäranslutningarna från väggen. Då vet man att fasen är bortkopplad i "off"-läget oavsett hur stickproppen sitter i väggen.
Stämmer, ska fixa det. (Har hittills brukat köpa sånadär IEC-kontakter med integrerad strömbrytare och säkringsdosa, det är det absolut enklaste.)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Musikanten »

47 pF vid diskantpoten är väl också fel värde?
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Musikanten skrev:47 pF vid diskantpoten är väl också fel värde?
Inte enligt originalschemat om jag inte ser fel: https://taweber.powweb.com/store/ab200_schem.jpg (men 470pF ska som sagt vara ovanför poten)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Ok, här kommer en korrigerad version, samt en fösta skiss på layout:

Bild

Bild
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

Fredde79 skrev:Ok, här kommer en korrigerad version, samt en fösta skiss på layout:

Bild

Bild
Er ju riktigt trevligt ut, speciellt för mig som inte är så väst förtjust i kretskort:)

Kan vi börja snacka delar nu?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av fieldflower »

Fantastiskt kul bygge och diskussion.
Kommer det bara vara att gå till ELFA och köpa enligt komponentlistan och sätta sig med lödkolven sen, eller vilken kunskap behövs för att få en sån här pryl att flyga?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Rätta mig om jag har fel, men i princip - ja. Det som kan strula är att förstärkningen är för låg/hög i de olika stegen så att resultatet inte blir som väntat. Det löser man genom att i den förbättrade version 2.0 byta lite motstånd. Det är ingen stor grej.

Det som tar tid enligt min erfarenhet är att hitta en snygg låda, balla rattar och få det mekaniska resultatet att se snyggt ut. Där ligger 75 % av jobbet. Löda går ju fort, speciellt nu när Fredde79 gjort en layout.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

fieldflower skrev:Fantastiskt kul bygge och diskussion.
Kommer det bara vara att gå till ELFA och köpa enligt komponentlistan och sätta sig med lödkolven sen, eller vilken kunskap behövs för att få en sån här pryl att flyga?
I princip... + ha koll på elsäkerhet och kunna göra ett bra jordningschema, och kunna felsöka och trimma in kretsen sen.
Skriv svar