Furman Power Conditioner

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Tja, man får ju belysning i racket i alla fall ..... ;)

Jag är nog ganska skeptisk till om en sån där grunka verkligen behövs.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Har man massa rackgrejer så tror jag att den är kalas, nu har jag bara en grej i racket som drar el så det känns lite overkill :D

Varför skulle den spara på rören? :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Den "räddar" ju från plötsliga spänningsfall och -spikar som annars kan slita onödigt mycket på rören...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

mikkejohansson skrev:Den "räddar" ju från plötsliga spänningsfall och -spikar som annars kan slita onödigt mycket på rören...
Plötsliga spänningsfall kan den inte göra något åt, då skulle det behövas något som "överbryggar" spänningsbortfallet, t.ex. en växelriktare. Däremot så kan den kapa transienter på nätspänningen.

Om man är ute efter en grendosa för att ansluta alla sina rackenheter så finns det mycket billigare alternativ som säkert gör jobbet lika bra, t.ex. ELFA 43-226-24 med inbyggt AC-filter (384:- ex. moms) eller grenuttag med överspänningsskydd nr. 39646 på Kjell&Company - 149:-.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Okej, då har jag fattat fel bara. Trodde den var mer avancerad än en vanlig överspänningsskyddad grendosa.

Kanske helt enkelt är så att såna inte finns i USA? De har väl rätt suspekt el-system som det är :) ?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Har läst.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
gäst

Inlägg av gäst »

När jag bodde i USA så hade väldigt många musieker dylika apparater i sina rack. Vissa hade också någon sorts apparat som de pluggade in i vägguttaget innan de anslöt sina rack, en apparat som mätte strömmen eller någon sådant. Detta berodde på att de har väldigt dålig ström i vägguttagen i USA. Eller, dålig och dålig, icke konsekvent skulla man kanske kunna säga, Det var i alla fall vad de sade till mig. I Sverige har vi väl inte elproblem i samma utsträckning så en Furman Power Conditioner borde väl vara ganska onödig här? Jag vet å andra sidan ytterst lite om ström och hur det funkar så ta det jag skriver här med en nypa salt. I alla fall så har jag aldrig varit med om att min utrustning skadats pga strömmen under alla mina år som basist. Det enda jag sett som kunnat rättfärdiga ett inköp av en Furman är när keyboardistens synthar brann upp på Patricia (båt i Stockholm som har nattklubb och band) och det berodde tydligen på att det var fel på båtens ström. De betalade också keyboardistens reparationskostnader.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag kan inte det där med ström heller, men jag har hört att kvalitén på strömmen är relativt dålig i Sverige också. Instabiliteten i nätet påverkar såpass allvarligt att det sägs att en glödlampa håller upp till 50 % längre i Norge där kvalitén är jämnare.
Om det är sant och om det är därför man ska ha Furman vågar jag inte lova.
Gäst

Inlägg av Gäst »

En gång när jag spelade i Kanada så började min Furman att brinna!
Detta var efter några veckors turnerande i USA, så jag antar den fick en chock av den konsekventa elen i ett i-land...
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:En gång när jag spelade i Kanada så började min Furman att brinna!
Detta var efter några veckors turnerande i USA, så jag antar den fick en chock av den konsekventa elen i ett i-land...
Släckte du den eller fick den bli en del av showen?
gäst

Inlägg av gäst »

200071 skrev:Jag kan inte det där med ström heller, men jag har hört att kvalitén på strömmen är relativt dålig i Sverige också. Instabiliteten i nätet påverkar såpass allvarligt att det sägs att en glödlampa håller upp till 50 % längre i Norge där kvalitén är jämnare.
Om det är sant och om det är därför man ska ha Furman vågar jag inte lova.
Det låter ju som att även om det är sant så borde det inte spela någon roll eftersom att när utrustningen går sönder så beror det (i mitt fall) aldrig på elen och jag har ändå åkt runt och spelat sedan 80-talet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:
GrafZeppelin skrev:En gång när jag spelade i Kanada så började min Furman att brinna!
Detta var efter några veckors turnerande i USA, så jag antar den fick en chock av den konsekventa elen i ett i-land...
Släckte du den eller fick den bli en del av showen?
Den brann upp under soundcheck. Aldrig får man vara nöjd.
Skriv svar