Vilken Preamp/DI-box!?

Prata om effekter och pedaler

Vilken Preamp är bäst?

Sadowsky Outboard Bass Preamp
8
14%
Sansamp Bass Driver
15
25%
Sansamp Prog. Bass Driver
11
19%
EBS Microbass II
18
31%
MXR M80 Bass DI Plus
7
12%
 
Antal röster: 59

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Finns det ngn enda ljudtekniker som inte har hästsvans?
Oftast tunt otvättat hår...likblek...fjunig...och lyssnar på Toto.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Geddy_Lee skrev:Finns det ngn enda ljudtekniker som inte har hästsvans?
Oftast tunt otvättat hår...likblek...fjunig...och lyssnar på Toto.
Hehe..

Ja, "Rompa" Bernström , duktig ljudtekninker , och framför allt snabb , otroligt snabb.

Bild
Bild
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Rompa! :shock:
Det låter det! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

Tittade just på MALAs sida... Är det någon som har tittat på EXARs pedal-preamp?
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:Finns det ngn enda ljudtekniker som inte har hästsvans?
Oftast tunt otvättat hår...likblek...fjunig...och lyssnar på Toto.
Janne Edholm på Stage Audio i Täby Kyrkby!
Min favvoljudmänniska!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Tänkte själv starta en sån här omröstningstråd men blev länkad hit. Det var inte så mycket matnyttigt i den här tråden dock tycker jag. Hartke VXL var inte med i listan även om den nämns, EBS Valve Drive är ingen som pratar om och inte heller Bass POD XT. Phil Jones Bass Buddy lyser också med sin frånvaro i diskussionen. Så jag tycker tråden behöver lite mer input.

MXR tycks få lägst betyg ovan, den har jag funderat lite på. Jag har alltid gillat MXR:s gitarrpedaler så jag trodde kanske att den här också skulle vara bra, men baspratarna tycks inte anse det.

Redigerat: såg nu att det var fler sidor än jag lade märke till först, men det var mest skrönor om livesound, lomhörda trummisar, inkompetenta mixersnubbar, skvättat öl i bordet och andra skrönor ur en basists vardag och helg, så bumpen får stå kvar. Lite mer snack om preampar skulle inte vara ivägen.

/Mats D
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 20:36
Ort: Bromma

Inlägg av lillsvingen »

MatsD skrev:Tänkte själv starta en sån här omröstningstråd men blev länkad hit. Det var inte så mycket matnyttigt i den här tråden dock tycker jag. Hartke VXL var inte med i listan även om den nämns, EBS Valve Drive är ingen som pratar om och inte heller Bass POD XT. Phil Jones Bass Buddy lyser också med sin frånvaro i diskussionen. Så jag tycker tråden behöver lite mer input.

MXR tycks få lägst betyg ovan, den har jag funderat lite på. Jag har alltid gillat MXR:s gitarrpedaler så jag trodde kanske att den här också skulle vara bra, men baspratarna tycks inte anse det.

Redigerat: såg nu att det var fler sidor än jag lade märke till först, men det var mest skrönor om livesound, lomhörda trummisar, inkompetenta mixersnubbar, skvättat öl i bordet och andra skrönor ur en basists vardag och helg, så bumpen får stå kvar. Lite mer snack om preampar skulle inte vara ivägen.

/Mats D
Jag drog igång tråden inför ett inköp som sedan dess är gjort. Misstänkte redan innan att de flesta skulle rekommendera SansAmpen och var väl ganska inställd på att jag skulle besluta mig för en sån till slut, men tyckte det var lönt att checka vad PBarna hade att säga först. Det slutade med att jag köpte en MXR... på rent trots naturligtvis... :rzz: man vill ju inte va nån dussinbasist...

Jag har hursomhelst inte fått tillfälle att testa den mer än att allt funkar som det ska genom min git.stärk. Väntar på ett ljudkort då jag ska lägga lite bas på hemma-plan. Livefunktionaliteten får jag nog tyvärr inte reda på förens framåt sommarn, då skivsläppet blivit uppskjutet... :cry:
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Bumpar upp den här lite.

Lillsvingen, vad tycker du om MXR:en så här efter ett tag? Funderar på en liknande mojäng och är nyfiken på dina erfarenheter.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag kommer att ha en MXR snart och kan då posta mina intryck.

Sedan den här tråden var uppe sist så har jag också skaffat mig en Phil Jones Bass Buddy och den kan jag varmt rekommendera till den som vill ha en transparent (icke färgande) behändig preamp med bra eq och bra kompressor, som du kan använda som preamp, som aktiv DI-box, att öva med i hörlurar och dessutom kan koppla direkt till en högtalare för sovrumsvolym och med ingång för mp3- eller CD-spelaren för att öva in låtar.

Den är inte jättebillig ny men jag köpte ett demoex för 1.700 kr och det var den ju helt klart värd.

http://www.philjonesbass.com/PRODUCTS/A ... 0BUDDY.htm

/Mats D
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

bootsy skrev:
Johannes skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev: Det bästa du kan göra är att lyssna på mig, jag har Stockholms bästa basljud. Jag har dock i rättvisans namn inte testat Aguilaren.
Och i rättvisans namn kanske du också ska erkänna att du är tvåa.
Skulle det vara så att du har äntligen har tagit förstaplatsen från mig så är ingen stoltare än jag, du har ju fått ditt sound genom att köpa likadana grejer som jag. Alltid kul att kunna ge upphov till inspiration.




Slagsmål på Tucken om en halvtimma?
Du dyker som vanligt aldrig upp, så får man stå där och bli aprak själv. Jo, jag kan det där nu...
BUMP
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

John Sane skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev: Det bästa du kan göra är att lyssna på mig, jag har Stockholms bästa basljud. Jag har dock i rättvisans namn inte testat Aguilaren.
Och i rättvisans namn kanske du också ska erkänna att du är tvåa.
Skulle det vara så att du har äntligen har tagit förstaplatsen från mig så är ingen stoltare än jag, du har ju fått ditt sound genom att köpa likadana grejer som jag. Alltid kul att kunna ge upphov till inspiration.




Slagsmål på Tucken om en halvtimma?
Du dyker som vanligt aldrig upp, så får man stå där och bli aprak själv. Jo, jag kan det där nu...
BUMP
Nä nu jävlar!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re:

Inlägg av Grafen »

Klopper skrev:Vad är den häringa Tobban för ett ösregn!
Låter som att det är läge att att ta hans Göttebosska medborgarskap från honom och bränna det! :evil:
Tobban har försökt sig på en ny karriär:

http://unvis.it/www.exponerat.info/tre- ... z2dUtQSBuQ" onclick="window.open(this.href);return false;

(Ja, jag vet att det är rasistbloggen exponerat som skriver, därför har jag lagt till unvis.it i början för att inte ge dem några klick i deras besöksstatistik)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Re:

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
Klopper skrev:Vad är den häringa Tobban för ett ösregn!
Låter som att det är läge att att ta hans Göttebosska medborgarskap från honom och bränna det! :evil:
Tobban har försökt sig på en ny karriär:

http://unvis.it/www.exponerat.info/tre- ... z2dUtQSBuQ" onclick="window.open(this.href);return false;

(Ja, jag vet att det är rasistbloggen exponerat som skriver, därför har jag lagt till unvis.it i början för att inte ge dem några klick i deras besöksstatistik)
As.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Vilken Preamp/DI-box!?

Inlägg av bassmayhem »

Jag har ägt Sadowsky Preamp/DI, Programmable Bass Driver DI och EBS MicroBass II. Av dessa väljer jag EBS av den enda anledningen att den levde upp till sitt namn. Sadowsky hade den avgjort angenämaste tonen, men var väldigt lätt att styra över. SansAmpen var ett skämt. En brusgenerator och mellanregisterurgröpare av stora mått. En tondödare.

Jag har lämnat pedal-preamp-träsket och satsat på rackenheter istället.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Vilken Preamp/DI-box!?

Inlägg av John Sane »

Jag har en Ampeg SCR-DI.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilken Preamp/DI-box!?

Inlägg av mrbaloo »

EBS Stanley Clarke Signature Acoustic Preamp!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilken Preamp/DI-box!?

Inlägg av mrbaloo »

Eller en Markbass Vintage Pre om du vill ha lite dist/overdrive.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken Preamp/DI-box!?

Inlägg av fieldflower »

Jag kör min Zoom MS60B.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Vilken Preamp/DI-box!?

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag är mer än nöjd med Two Notes Le Bass

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Vilken Preamp/DI-box!?

Inlägg av Albrecht »

Efter många års testande av stort antal preampar, alltifrån De Cosimos 360 (Acoustic) till ryska Correct Sound (SUNN) så tror jag att jag funnit den som passar mig bäst. en Rusty Box (Traynor) från Tronographic. Den har en dynamik och känslighet som gör att det blir musik!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Vilken Preamp/DI-box!?

Inlägg av norton »

Albrecht skrev: mån 11 okt 2021, 17:32 Efter många års testande av stort antal preampar, alltifrån De Cosimos 360 (Acoustic) till ryska Correct Sound (SUNN) så tror jag att jag funnit den som passar mig bäst. en Rusty Box (Traynor) från Tronographic. Den har en dynamik och känslighet som gör att det blir musik!
Inte helt lätt att hitta va?
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re:

Inlägg av John Sane »

bootsy skrev: tor 03 nov 2011, 16:20
John Sane skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev: Det bästa du kan göra är att lyssna på mig, jag har Stockholms bästa basljud. Jag har dock i rättvisans namn inte testat Aguilaren.
Och i rättvisans namn kanske du också ska erkänna att du är tvåa.
Skulle det vara så att du har äntligen har tagit förstaplatsen från mig så är ingen stoltare än jag, du har ju fått ditt sound genom att köpa likadana grejer som jag. Alltid kul att kunna ge upphov till inspiration.




Slagsmål på Tucken om en halvtimma?
Du dyker som vanligt aldrig upp, så får man stå där och bli aprak själv. Jo, jag kan det där nu...
BUMP
Nä nu jävlar!
Nu har jag varit nykter och sockerfri i 100 dagar så det är kanske dags för en öl och en sockerbit på Tucken snart i alla fall?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Re:

Inlägg av bootsy »

John Sane skrev: sön 05 dec 2021, 00:08
bootsy skrev: tor 03 nov 2011, 16:20
John Sane skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev: Det bästa du kan göra är att lyssna på mig, jag har Stockholms bästa basljud. Jag har dock i rättvisans namn inte testat Aguilaren.
Och i rättvisans namn kanske du också ska erkänna att du är tvåa.
Skulle det vara så att du har äntligen har tagit förstaplatsen från mig så är ingen stoltare än jag, du har ju fått ditt sound genom att köpa likadana grejer som jag. Alltid kul att kunna ge upphov till inspiration.




Slagsmål på Tucken om en halvtimma?
Du dyker som vanligt aldrig upp, så får man stå där och bli aprak själv. Jo, jag kan det där nu...
BUMP
Nä nu jävlar!
Nu har jag varit nykter och sockerfri i 100 dagar så det är kanske dags för en öl och en sockerbit på Tucken snart i alla fall?
Definitivt! Du kan ju gå och be lite i Södermalmskyrkan nästgårds om du känner dig smutsig efter två Falcon.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar