Vilken Preamp/DI-box!?

Prata om effekter och pedaler

Vilken Preamp är bäst?

Sadowsky Outboard Bass Preamp
8
14%
Sansamp Bass Driver
15
25%
Sansamp Prog. Bass Driver
11
19%
EBS Microbass II
18
31%
MXR M80 Bass DI Plus
7
12%
 
Antal röster: 59

Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Johannes skrev: :D :D :D
?
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

När vi ändå är inne på tekniker måste jag fråga hur många som jobbat med legendaren "Tobban" ?
Hästsvanssnubbe från Götet som bor i Sthlm och kallar sig ljudtekniker.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer jobba med honom, kommer jag till gig och han står bakom mixern så vänder jag i dörren...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Basmagnus skrev:När vi ändå är inne på tekniker måste jag fråga hur många som jobbat med legendaren "Tobban" ?
Hästsvanssnubbe från Götet som bor i Sthlm och kallar sig ljudtekniker.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer jobba med honom, kommer jag till gig och han står bakom mixern så vänder jag i dörren...
:vinkar:
Jå hå la jöbbat me tåbban....

och säger inte mer.
gäst

Inlägg av gäst »

Basmagnus skrev:När vi ändå är inne på tekniker måste jag fråga hur många som jobbat med legendaren "Tobban" ?
Hästsvanssnubbe från Götet som bor i Sthlm och kallar sig ljudtekniker.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer jobba med honom, kommer jag till gig och han står bakom mixern så vänder jag i dörren...
Om det är han jag tror det är så rattade han om både Rydmans och Mattias gitarrförstärkare efter soundcheck med Jonatans band när vi gått därifrån. Han stod också och smygrökte i skydd av rökmaskinen bakom ena PA-stapeln mitt under gig (när han skulle stå bakom mixerbordet). Dessutom så tog han upp halva soundchecktiden med att upprepade gånger fråga alla i bandet hur mycket trummor de ville ha i sin monitor, detta trots att vi sagt "inga trummor alls i monitorerna" precis hur många gånger som helst.
Sedan avbröts giget p.g.a. slagsmål mellan festdeltagarna och han som hade 7-Eleven på andra sidan gatan. Fast det var ju troligtvis inte hans fel... Men vem vet?

Edit: Stavfel
Senast redigerad av gäst den tor 27 nov 2008, 23:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Johannes skrev:
Basmagnus skrev:När vi ändå är inne på tekniker måste jag fråga hur många som jobbat med legendaren "Tobban" ?
Hästsvanssnubbe från Götet som bor i Sthlm och kallar sig ljudtekniker.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer jobba med honom, kommer jag till gig och han står bakom mixern så vänder jag i dörren...
Om det är han jag tror det är så rattade han om både Rydmans och Mattias gitarrförstärkare efter soundcheck med Jonatans band när vi gått därifrån. Han stod också och smygrökte i skydd av rökmaskinen bakom ena PA-stapeln mitt under gig (när han skulle stå bakom muixerbordet). Dessutom så tog han upp halva soundchecktiden med att upprepade gånger fråga alla i bandet hur mycket trummor de ville ha i sin monitor, detta trots att vi sagt "inga trummor alls i monitorerna" precis hur många gånger som helst.
Sedan avbröts giget p.g.a. slagsmål mellan festdeltagarna och han som hade 7-Eleven på andra sidan gatan.
Låter precis som Tåbban.....
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Basmagnus skrev:När vi ändå är inne på tekniker måste jag fråga hur många som jobbat med legendaren "Tobban" ?
Hästsvanssnubbe från Götet som bor i Sthlm och kallar sig ljudtekniker.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer jobba med honom, kommer jag till gig och han står bakom mixern så vänder jag i dörren...
Jodå.
Stallet liknar mest ett veteflak.
gäst

Inlägg av gäst »

Fler stories?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev:Fler stories?
Inga direkta stories, men jag känner igen det där monitorstrulet tydligt. Tror att de gånger jag jobbat med honom varit bland de sämsta medhörningsmässigt jag upplevt i mitt liv.
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Han har ju en förmåga att sno till sej jobb ändå... Sist jag stötte på honom var på Blue Moon Bar i SThlm...
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Han kan t.om skapa rundgång från synth!!
Jag har aldrig gått glad från ett gig med honom.
Jag har gått och rattat ljud själv när jag skulle spela kontra och allt lät skit på soundcheck.
Vi fick till ett vettigt sound, sen går det en halv låt och allt börjar runda för att han håller på och kladdar på rattarna utan att veta vad han gör....
En legendariskt dålig tekniker!
Finns ingen anledning att prata skit om ngn men med honom är det tamejfan befogat :evil:
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Inlägg av Basare »

Basmagnus skrev:Han kan t.om skapa rundgång från synth!!
Jag har aldrig gått glad från ett gig med honom.
Jag har gått och rattat ljud själv när jag skulle spela kontra och allt lät skit på soundcheck.
Vi fick till ett vettigt sound, sen går det en halv låt och allt börjar runda för att han håller på och kladdar på rattarna utan att veta vad han gör....
En legendariskt dålig tekniker!
Finns ingen anledning att prata skit om ngn men med honom är det tamejfan befogat :evil:
Mickar han upp tangenterna?

Har hört en skröna, sann eller inte, om en ljudteknikerassistent på 80-talet i Kiruna som satte upp mickar vid klaviaturen under en soundcheck när synthen inte hördes.
dereborn

Inlägg av dereborn »

En annan legendarisk gbgstekniker, Tommy Weee, skyllde på att "mickarna inte var varma än" när det var nåt - nu förträngt - problem.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev:En annan legendarisk gbgstekniker, Tommy Weee, skyllde på att "mickarna inte var varma än" när det var nåt - nu förträngt - problem.
Fick han för sig att SM57 var en rörmick?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev:
dereborn skrev:En annan legendarisk gbgstekniker, Tommy Weee, skyllde på att "mickarna inte var varma än" när det var nåt - nu förträngt - problem.
Fick han för sig att SM57 var en rörmick?
Antingen det, eller så fick han för sej att vi var okunniga musikerklantar som ändå inget begriper, så man kan dra till med vasomhelst...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Basmagnus skrev:När vi ändå är inne på tekniker måste jag fråga hur många som jobbat med legendaren "Tobban" ?
Hästsvanssnubbe från Götet som bor i Sthlm och kallar sig ljudtekniker.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer jobba med honom, kommer jag till gig och han står bakom mixern så vänder jag i dörren...
Absolut, en gång körde jag ljus på en singbackshow som han var ljudtekniker på. En dat-tape och en sångmik är svårt att fucka upp men det går om man boostar kraftigt runt telefonfrekvenserna så det blir riktigt smärtsamt ljud, stoppar tapen mitt i en låt och avslutar med att bränna alla subbar.
dereborn

Inlägg av dereborn »

GrafZeppelin skrev:
Basmagnus skrev:När vi ändå är inne på tekniker måste jag fråga hur många som jobbat med legendaren "Tobban" ?
Hästsvanssnubbe från Götet som bor i Sthlm och kallar sig ljudtekniker.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer jobba med honom, kommer jag till gig och han står bakom mixern så vänder jag i dörren...
Absolut, en gång körde jag ljus på en singbackshow som han var ljudtekniker på. En dat-tape och en sångmik är svårt att fucka upp men det går om man boostar kraftigt runt telefonfrekvenserna så det blir riktigt smärtsamt ljud, stoppar tapen mitt i en låt och avslutar med att bränna alla subbar.
:D :D :D

Världsklass!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

GrafZeppelin skrev:
Basmagnus skrev:När vi ändå är inne på tekniker måste jag fråga hur många som jobbat med legendaren "Tobban" ?
Hästsvanssnubbe från Götet som bor i Sthlm och kallar sig ljudtekniker.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer jobba med honom, kommer jag till gig och han står bakom mixern så vänder jag i dörren...
Absolut, en gång körde jag ljus på en singbackshow som han var ljudtekniker på. En dat-tape och en sångmik är svårt att fucka upp men det går om man boostar kraftigt runt telefonfrekvenserna så det blir riktigt smärtsamt ljud, stoppar tapen mitt i en låt och avslutar med att bränna alla subbar.
Magi.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Jag fick höra en skön Tåbban-historia idag:
På ett gig står han med båda händerna på mixerbordet och kör alla reglar upp och ner i takt med musiken!
Det kallar jag att mixa.......eller?
Dessutom säger han att han är nykterist men har oftast ett par, tre öl ståendes på eller bredvid mixerbordet.....
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Vad är den häringa Tobban för ett ösregn!
Låter som att det är läge att att ta hans Göttebosska medborgarskap från honom och bränna det! :evil:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Klopper skrev:Vad är den häringa Tobban för ett ösregn!
Låter som att det är läge att att ta hans Göttebosska medborgarskap från honom och bränna det! :evil:
Vadå, jag trodde att alla göteborgare var såna?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

FreCKo skrev:
Klopper skrev:Vad är den häringa Tobban för ett ösregn!
Låter som att det är läge att att ta hans Göttebosska medborgarskap från honom och bränna det! :evil:
Vadå, jag trodde att alla göteborgare var såna?
Fortsätt spela på läppen bro! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

jag vet inte om det var han, men när vi lirade på pub anchor senast så var de ten kille med hästsvans som var lite mindre nykter bakom rattarna. han hävade bestämt att det var han som rattade allt ljud som var värt nåt i sthlm.

vi fick iofs skivkontrakt efter det gigget så jag kan väl inte klassa ut honom helt o hållet, men bra lät det inte.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

b_luthman skrev:jag vet inte om det var han, men när vi lirade på pub anchor senast så var de ten kille med hästsvans som var lite mindre nykter bakom rattarna. han hävade bestämt att det var han som rattade allt ljud som var värt nåt i sthlm.

vi fick iofs skivkontrakt efter det gigget så jag kan väl inte klassa ut honom helt o hållet, men bra lät det inte.
Var han dessutom göteborgare så låter det definitivt som Tobban....
Alltid lika ödmjuk och talar alltid sanning........eller?
Undrar för övrigt vad ljud är värt......?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GrafZeppelin skrev:http://html.stockholmsposten.se/atishmidsommar.htm
"Tyvärr hällde någon öl i hans mixerbord"...
Haha! Lysande! Jag tror att jag vet vem...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar