Vilken Preamp/DI-box!?

Prata om effekter och pedaler

Vilken Preamp är bäst?

Sadowsky Outboard Bass Preamp
8
14%
Sansamp Bass Driver
15
25%
Sansamp Prog. Bass Driver
11
19%
EBS Microbass II
18
31%
MXR M80 Bass DI Plus
7
12%
 
Antal röster: 59

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

bootsy skrev:
Geddy_Lee skrev:
dereborn skrev:
Geddy_Lee skrev:Hartke VXL gör jobbet alldeles lysande.
Annars är Sansampen bra oxå.
Förutom att den inte har en pralellutgång.
Det har den.
Den "vanliga" verkar ha, men inte denna:
http://www.thomann.de/se/prod_bdb_AR_17 ... ml?image=6
Den där är för krånglig ändå...
Tycker den är helt oki, förutom det nämnda hålet som saknas.
Det är rätt bra att ha några olika ljud inrattade.
Inte minst om en sträng går och man ska plugga in back-up basen.
Då slipper det bli olika utsignal osv.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Oj, vad ni konstrar till det...

Jag tar xlr-DI signalen rätt ut från min stärk (POST everything), då får jag precis det ljud jag gillar både i stärken och i PA:t.
Eftersom min förstärkare är en VITAL del av mitt sound, så vill jag såklart ha med det ut i mix!
Funkar klockrent, och har så gjort i alla år.
Dom gånger jag använder t.ex. superbassen eller nån annan stärk utan DI-out, så använder jag en redbox - på högtalarutgången - så jag även där får med förstärkarens karaktär, rörkompression och -spräck.

Utöver detta mickas alltid min rigg.

Förstår faktiskt inte alls upplägget med splittad signal.
Det är ju att lägga över hela ansvaret för, och kontrollen över MITT sound i ljudteknikerns händer. I would never do that.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev: Eftersom min förstärkare är en VITAL del av mitt sound, så vill jag såklart ha med det ut i mix!
Håller - som du säkert redan vet - med till 100%.

Dock så nämnde trådskaparen att han inte hade egen rigg och ofta spelade på ställen med backline på plats. Då kanske man vill ha en preamp som man - hjälpligt - kan ratta in "sitt" sound på.
Senast redigerad av bootsy den tor 27 nov 2008, 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 20:36
Ort: Bromma

Inlägg av lillsvingen »

dereborn skrev:Oj, vad ni konstrar till det...


Förstår faktiskt inte alls upplägget med splittad signal.
Det är ju att lägga över hela ansvaret för, och kontrollen över MITT sound i ljudteknikerns händer. I would never do that.

Så länge man inte har förmånen att ha sin aldeles egna ljudtekniker med sig... :wink:
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 20:36
Ort: Bromma

Inlägg av lillsvingen »

bootsy skrev:
dereborn skrev: Eftersom min förstärkare är en VITAL del av mitt sound, så vill jag såklart ha med det ut i mix!
Håller - som du säker redan vet - med till 100%.

Dock så nämnde trådskaparen att han inte hade egen rigg och ofta spelade på ställen med backline på plats. Då kanske man vill ha en preamp som man - hjälpligt - kan ratta in "sitt" sound på.

Precis bootsy
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

SansAmp BDDI regerar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

lillsvingen skrev:
dereborn skrev:Oj, vad ni konstrar till det...


Förstår faktiskt inte alls upplägget med splittad signal.
Det är ju att lägga över hela ansvaret för, och kontrollen över MITT sound i ljudteknikerns händer. I would never do that.

Så länge man inte har förmånen att ha sin aldeles egna ljudtekniker med sig... :wink:
Inte ens då, young padawan. Inte ens då.
Dock så nämnde trådskaparen att han inte hade egen rigg och ofta spelade på ställen med backline på plats. Då kanske man vill ha en preamp som man - hjälpligt - kan ratta in "sitt" sound på.
Men då vill man väl ha den signalen både till PA:t och till den befintliga backlinen?
Eller är jag helt dumihelahuvet nu?

Jag skulle isf lätt lägga en slant på en preamp som har minst ett rör i sej. ART Tube MP t.ex. kostar max en femhundring beggad, funkar kanon. Jag har 2st själv. En på pedalbordet o en i studion. Men där finns
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:
Dock så nämnde trådskaparen att han inte hade egen rigg och ofta spelade på ställen med backline på plats. Då kanske man vill ha en preamp som man - hjälpligt - kan ratta in "sitt" sound på.
Men då vill man väl ha den signalen både till PA:t och till den befintliga backlinen?
Eller är jag helt dumihelahuvet nu?
Inte då. Och med en Sansamp går detta alldeles utmärkt, emedan det finns två utgångar:

Bild
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Det är olika.
Senast redigerad av Jan Hellman den lör 04 dec 2010, 14:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Hellboy skrev:"Men vafaaan! Är du inte riktigt KLOK? SSSSÄÄÄNNNKKKK!!!!"
HaHa!
Ännu bättre att efter det lägga till "var jag tydlig nu?"
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 20:36
Ort: Bromma

Inlägg av lillsvingen »

Mycket vist talat Hellboy. Alla vinner på att vara lite ödmjuka. Det där med att hålla på MITT sound får inte gå till överdrift. Klart att det ultimata är att få spela med ett ljud man är bekväm med, men man måste kunna kompromissa! Är man tjurskallig och vägrar ta till sig åsikter från en ljudtekniker är det väl extra bra att kunna separera signalen, så kan man få SITT ljud på scenen iallafall... :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:
dereborn skrev:Det är ju att lägga över hela ansvaret för, och kontrollen över MITT sound i ljudteknikerns händer. I would never do that.
Jag personligen brukar kolla hur ljudteknikern vill ha det och så tar man ett gemensamt beslut så jag har inga fasta rutiner på detta. Akustiken i lokalen skiljer sig oftast REJÄLT från akustiken på scenen och då kan det ibland vara så att det som kommer ut ur förstärkaren faktiskt ibland inte funkar ut. Det blir lite FÖR grötigt och då rumlar bara basen. Så en öppensinnad ljudtekniker och att ta dom där oftast ganska få extra minuterna att bestämma om man ska line:a före/efter preamp och/eller om man ska micka högtalarna kan löna sig. Jag lyssnar gärna på goda råd då jag faktiskt inte vet hur det låter ut i lokalen och vad som funkar där.

Sen är det tyvärr så att man ibland blivit drabbad av ljudtekniker som faktiskt inte vet vad dom håller på med. Och då kan jag ibland ta beslutet åt dom och då brukar det bli att tappa en line-signal före preamp för att dom ska få en så ren signal som möjligt. Blir lite lättare för dom att bara lägga på lite botten eller vad som nu kan behövas istället för att brottas med flera kanaler/skitigt förstärkarljud. Att skapa separation i en ljudbild kräver kompetens och erfarenhet vilket inte alla ljudtekniker har och då kan det ibland bli sämre i slutänden.

För att summera läget kan jag tycka att det är min uppgift att spela bra och att det låter så bra som möjligt på scenen. Ljudteknikerns uppgift är att se till så att det låter bra ut och kan jag hjälpa honom så gör jag det. Jag lyssnar på ljudteknikerns åsikt i ärendet. Det handlar om att samarbeta. Likadant vad det gäller scenvolym. Tycker ljudteknikern att jag spelar för stark och att detta gör hans jobb svårare sänker jag volymen eller flyttar lite på förstärkaren om den nu skulle vara riktad rätt mot mixplats. Det har t.o.m. hänt att ljudteknikern velat att jag höjt på scen då han fann fördelar med det men detta är INTE vanligt. Har hänt ca 2 gånger på 25 år....

Samarbete är bra. Jag kan heller inte tycka att jag har ett ljud som är "mitt" som jag till varje pris vill ha fram. Slutresultatet är det viktiga och då lyssnar jag gärna på folk.

En av dom mest pinsamma saker jag varit med om vad det gäller ljudvolym var när jag var väldigt nyinflyttad till Stockholm. Jag skulle upp till Norrland och spela med låtskivaren Danne Attlerud (vilket jag fortfarande gör) och vi hade repat ett par gånger och initialt hade vi en trummis från Gotland som bad mig skruva upp volymen hela tiden på repen. Så jag spelade mer ljudstark än vad jag någonsin gjort och jag stod lite och oroade mig för vad resten av bandet skulle tycka men ingen klagade och när trummisen bad mig höja så gjorde jag helt enkelt det. Men sen från en dag till en annan hoppade trummisen av och nästa rep skulle vara på Musikhögskolan här i Stockholm med en trummis som då gick på "Ackis". Pelle Claesson heter han. En riktig spjuver. Pelle var och är otroligt duktig och nu väldigt etablerad. Han räknade in första låten på första repet han var med på och vi började spela. Efter en halv takt slog han av, reste sig upp, tittade argt på mig och skrek: "Men vafaaan! Är du inte riktigt KLOK? SSSSÄÄÄNNNKKKK!!!!". Jag skämdes som en häst och sänkte volymen. Rejält. :oops:

//J
Jag är definitivt också en samarbetare, och har sällan problem med ljudtekniker. Dock har jag hittills aldrig hört att det låtit som det ska om basen när man "gett dom fria tyglar". Jag har inget extremt ljud på nåt sätt, ingen styggedist eller reggaebotten, men rörkomprimerat, diskantneutralt och träigt. Släpper man ifrån sej ansvaret blir det nästan alltid loudnesskurva. BRRRRRRR....

Eftersom jag aldrig aldrig aldrig vill höra min bas "ren" innan preampröret/komprimeringen/soundskapandet så skulle det heller aldrig falla mej in att släppa en sån signal t PA:t - eller in på någon inspelning.
En "så clean signal som möjligt" är säkert vissas ideal, och då är det säkert fine, men det funkar inte för mej. Jag fraserar ju och bygger sväng på den komprimering och det sound som jag hör!
Att lyssna/lajna/släppa iväg en signal innan det är för mej nästan lika knasigt som att lajna en AC/DC SG innan marshallriggen "för att få en cleanare o mer hanterbar signal"

(Här finns f.ö. säkert en tydlig skillnad mellan möbelpolishers och bakåtsträvare)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

En ren signal direkt från basen användes enbart för studioinspelning i samband med pluggar! Ju!

Lustigt för övrigt att min Behringerpedal har exakt samma möjligheter som Sansampen! :wink: 300:-! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:...initialt hade vi en trummis från Gotland som bad mig skruva upp volymen hela tiden på repen...
Jögga Ringqvist?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Jag är definitivt också en samarbetare, och har sällan problem med ljudtekniker. Dock har jag hittills aldrig hört att det låtit som det ska om basen när man "gett dom fria tyglar". Jag har inget extremt ljud på nåt sätt, ingen styggedist eller reggaebotten, men rörkomprimerat, diskantneutralt och träigt. Släpper man ifrån sej ansvaret blir det nästan alltid loudnesskurva. BRRRRRRR....

Eftersom jag aldrig aldrig aldrig vill höra min bas "ren" innan preampröret/komprimeringen/soundskapandet så skulle det heller aldrig falla mej in att släppa en sån signal t PA:t - eller in på någon inspelning.
En "så clean signal som möjligt" är säkert vissas ideal, och då är det säkert fine, men det funkar inte för mej. Jag fraserar ju och bygger sväng på den komprimering och det sound som jag hör!
Att lyssna/lajna/släppa iväg en signal innan det är för mej nästan lika knasigt som att lajna en AC/DC SG innan marshallriggen "för att få en cleanare o mer hanterbar signal"

(Här finns f.ö. säkert en tydlig skillnad mellan möbelpolishers och bakåtsträvare)
Tror det där med om man vill ha sin signal ren eller inte också beror på lite vad för sorts musik man lirar. Kan tänka mig att om jag spelat punkmetal så hade jag velat ha en helt oförändrad signal för att verkligen höras tydligt i mixen nedstämt till B... Nu när jag kör partyrock så skiter jag i, bas + förstärkare, eventuellt en fuzz och sen bara köra!

(märker för övrigt att vi nog kommer att komma bra överrens om basljudet om vi spelar in hos dig :wink: )
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
dereborn skrev:Det är ju att lägga över hela ansvaret för, och kontrollen över MITT sound i ljudteknikerns händer. I would never do that.
Jag personligen brukar kolla hur ljudteknikern vill ha det och så tar man ett gemensamt beslut så jag har inga fasta rutiner på detta. Akustiken i lokalen skiljer sig oftast REJÄLT från akustiken på scenen och då kan det ibland vara så att det som kommer ut ur förstärkaren faktiskt ibland inte funkar ut. Det blir lite FÖR grötigt och då rumlar bara basen. Så en öppensinnad ljudtekniker och att ta dom där oftast ganska få extra minuterna att bestämma om man ska line:a före/efter preamp och/eller om man ska micka högtalarna kan löna sig. Jag lyssnar gärna på goda råd då jag faktiskt inte vet hur det låter ut i lokalen och vad som funkar där.
Att ta signalen efter förstärkaren för att få ut sitt eget sound i PA:t har väl inget med eventuell grumlighet eller grötighet att göra? Ljudteknikern har alla möjligheter att skära eller lägga till bland de frekvenser som ställer till problem trots att signalen kommer från stärkaren. Det är mitt grundljud jag vill få ut till publiken via PA:t och det ljudet är ett resultat av min spelstil, min bas OCH min förstärkare, därför tar jag signalen efter förstärkaren i stället för före. Om det sedan blir för basigt eller basfattigt i PA:t så är det ju bara för teknikern att EQ:a så det passar in i ljudbilden.
Vill man däremot ha ett lajnat sound utan förstärkarsound så är naturligtvis en linebox mellan bas och förstärkare att föredra.

Till trådskaparen:
Du skriver att du har en P-bas. Jag skulle inte köpa Sadowskyn om jag var du då den inte är särskilt effektiv tillsammans med en P-bas. Jag har en Sadowsky och jag kör nästan uteslutande på en Precision. Tidigare hade jag en Jazz Bass och där gjorde Sadowskyn underverk men tillsammans med en P-bas är den väldigt anonym. Jag skule kört på MXR:en, det var länge sedan jag testade den men jag minns det som att den hade väldigt bra dist.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

dereborn skrev:Jag skulle isf lätt lägga en slant på en preamp som har minst ett rör i sej. ART Tube MP t.ex. kostar max en femhundring beggad, funkar kanon. Jag har 2st själv. En på pedalbordet o en i studion. Men där finns
En sån här?
http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm

Verkar finnas olika modeller av Art tube mp. Vilken använder du?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har en Art TubePac som är både preamp och kompressor i ett. Tror tyvärr att de inte tillverkas längre.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
gäst

Inlägg av gäst »

Nick skrev:
dereborn skrev:Jag skulle isf lätt lägga en slant på en preamp som har minst ett rör i sej. ART Tube MP t.ex. kostar max en femhundring beggad, funkar kanon. Jag har 2st själv. En på pedalbordet o en i studion. Men där finns
En sån här?
http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm

Verkar finnas olika modeller av Art tube mp. Vilken använder du?
Testade en ART (vet ej exakt modell med den såg ut ungefär sådär) i replokalen för ett tag sedan och det lät skitbra. Jag skrev en tråd om det här på forumet, troligtvis under Effekter-kategorin, sök och du skall finna.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev: Att ta signalen efter förstärkaren för att få ut sitt eget sound i PA:t har väl inget med eventuell grumlighet eller grötighet att göra?....
:clappy:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev:
Nick skrev:
dereborn skrev:Jag skulle isf lätt lägga en slant på en preamp som har minst ett rör i sej. ART Tube MP t.ex. kostar max en femhundring beggad, funkar kanon. Jag har 2st själv. En på pedalbordet o en i studion. Men där finns
En sån här?
http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm

Verkar finnas olika modeller av Art tube mp. Vilken använder du?
Testade en ART (vet ej exakt modell med den såg ut ungefär sådär) i replokalen för ett tag sedan och det lät skitbra. Jag skrev en tråd om det här på forumet, troligtvis under Effekter-kategorin, sök och du skall finna.
precis en sån!
gäst

Inlägg av gäst »

Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 20:36
Ort: Bromma

Inlägg av lillsvingen »

Johannes skrev:
Till trådskaparen:
Du skriver att du har en P-bas. Jag skulle inte köpa Sadowskyn om jag var du då den inte är särskilt effektiv tillsammans med en P-bas. Jag har en Sadowsky och jag kör nästan uteslutande på en Precision. Tidigare hade jag en Jazz Bass och där gjorde Sadowskyn underverk men tillsammans med en P-bas är den väldigt anonym. Jag skule kört på MXR:en, det var länge sedan jag testade den men jag minns det som att den hade väldigt bra dist.

Ok, då stryker jag Sadowskyn också! Då står det alltså mellan MXRen, den vanliga Sansampen, EBSen och eventuellt Hartken. Vad gäller de båda sistnämnda kan jag nämligen inte låta bli att få kusliga 5+-strängsassociationer... det är något i själva layouten som skriker instruktionsvideo a la 90; Chad Smith bakom trummorna och alldeles för många strängar på basen; alldeles för många toner i basgångarna; alldeles för många färgstänkta gymbyxor och så vidare... :wink:

Klart att funktionen går före utseendet, men lite fåfäng är man ju...

:D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

lillsvingen skrev:
Johannes skrev:
Till trådskaparen:
Du skriver att du har en P-bas. Jag skulle inte köpa Sadowskyn om jag var du då den inte är särskilt effektiv tillsammans med en P-bas. Jag har en Sadowsky och jag kör nästan uteslutande på en Precision. Tidigare hade jag en Jazz Bass och där gjorde Sadowskyn underverk men tillsammans med en P-bas är den väldigt anonym. Jag skule kört på MXR:en, det var länge sedan jag testade den men jag minns det som att den hade väldigt bra dist.

Ok, då stryker jag Sadowskyn också! Då står det alltså mellan MXRen, den vanliga Sansampen, EBSen och eventuellt Hartken. Vad gäller de båda sistnämnda kan jag nämligen inte låta bli att få kusliga 5+-strängsassociationer... det är något i själva layouten som skriker instruktionsvideo a la 90; Chad Smith bakom trummorna och alldeles för många strängar på basen; alldeles för många toner i basgångarna; alldeles för många färgstänkta gymbyxor och så vidare... :wink:

Klart att funktionen går före utseendet, men lite fåfäng är man ju...

:D
Instinkt!

MXR eller SansAmp får det bli! Kolla säljesannonserna på vendolin, blocket och här på PB. SansAmp brukar dyka upp med jämna mellanrum och MXR då och då.
Stallet liknar mest ett veteflak.
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har haft Sansamp Bass Drivern och jag tycker att MXR:en lät bättre. Har dock bara testat MXR:en en enda gång men ändå... Men ta inte mitt omdöme för seriöst, testa själv. Fast om man tar med fåfänga i bedömningen så är ju MXR ett mycket coolare pedalmärke än Sansamp.
Skriv svar