Sida 5 av 7

Postat: tor 27 nov 2008, 22:29
av gäst
Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.

Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.

//J
Klarar ljudteknikern att ratta olika beroende på olika låtar när du byter bas så klarar han väl att sänka volymen i PA:t om du höjer på scenen?

Postat: tor 27 nov 2008, 22:30
av Basmagnus
Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.

Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.

//J
Så länge teknikern förstår vilket ljud jag vill ha så struntar jag i hur man gör.
Håller med om problematiken med pre-eq, kompletterar man med mik så blir det ju det bästa. Men som flera skrivit tidigare så är det ju tråkigt med tekniker som alltid försöker få elbas att låta jazzbas oavsett.
En bra tekniker ska ju egentligen bara dra upp regeln och kompensera för rummet men då ska han ju ha "mitt" ljud i i bordet.
Jag brukar ofta lajna (finns det ingen bra svensk stavning på det?) innan stärk fast efter mitt bord där jag har en Bassdrive aktiverad hela tiden (svag overdrive, inte dist) för att skita till signalen lite. Nästan oberoende på typ av gig.
Den signalen kombinerad med en mik brukar bli kanon!
Den signalen kombinerad

Postat: tor 27 nov 2008, 22:32
av dereborn
Hellboy skrev:..
Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen ingen med speakon kontakter.

//J
Jag körde i somras på en kustom groove bass med speakonutgång, och ville använda mina gamla marshall-lådor - som har telejack....

Hmmmmmmmmmmmmm.....

AHA!

Lödkolv!
Funkar finfint vettu.

;-)

Postat: tor 27 nov 2008, 22:35
av gäst
Nick skrev:
Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.

Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.

//J
Är det inte liksom det man vill? Vad är det för mening att jag har alla mina pedaler och byter ljud mellan låtarna, om det ändå är en ren signal ut till mixern?
Line-signalen tas efter pedalbordet så att effekterna hörs i PA:t förutom i gitarriststoryn ett par inlägg tillbaks. Det vi tjafsar om nu är om man skall lägga ta linesignalen före eller efter stärkaren. Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.

Postat: tor 27 nov 2008, 22:39
av Basmagnus
Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....

Postat: tor 27 nov 2008, 22:40
av dereborn
Basmagnus skrev:
Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....
JAVISST! Ljudteknikern ska åtminstone få bestämma om det ska höras eller ej.

:D :D

Postat: tor 27 nov 2008, 22:41
av Jan Hellman
Nick skrev:
Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.

Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.

//J
Är det inte liksom det man vill? Vad är det för mening att jag har alla mina pedaler och byter ljud mellan låtarna, om det ändå är en ren signal ut till mixern?
Och nu kommer vi ju in på saker jag inte pratat om i just den här tråden men i många andra.....

Jag använder också en hel del trampor live. Ibland distar jag ganska rejält, trycker in en oktavpedal eller annat. Det händer mer än ofta att jag inte enbart spelar bandad elbas på spelningar och då brukar det för min del fungera bättre med bra pedaler för att få det att funka med fler instrument genom samma förstärkare. Men, igen, om någon tycker något om mitt ljud är jag villig att förändra så länge artisten är nöjd.

//J

Postat: tor 27 nov 2008, 22:42
av gäst
dereborn skrev:
Basmagnus skrev:
Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....
JAVISST! Ljudteknikern ska åtminstone få bestämma om det ska höras eller ej.

:D :D
Jag lägger effekterna så här: Chorus -> Flanger -> Tremolo -> Tuner, och så stämmer jag med alla effekterna på.

Postat: tor 27 nov 2008, 22:46
av dereborn
Hellboy skrev:[...Men, igen, om någon tycker något om mitt ljud är jag villig att förändra så länge artisten är nöjd.

//J
Absolut är det så för mej också, men det har man ju förhoppningsvis klarat av i replokalen/studion. Vad ljudteknikern tycker är däremot inte lika relevant i min bok. Dom vill - som vi för länge sen kommit fram till i den här tråden - oftast ha en "ren" signal som dom enkelt o utan större ansträngning kan få att låta loudness.

(Jag kör f.ö. rätt ofta också på 2-3 olika - bandade och bandlösa - elbasar, plus kontra på samma gig, Jan.)

Postat: tor 27 nov 2008, 22:46
av Jan Hellman
Basmagnus skrev:
Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.

Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.

//J
Så länge teknikern förstår vilket ljud jag vill ha så struntar jag i hur man gör.
Håller med om problematiken med pre-eq, kompletterar man med mik så blir det ju det bästa. Men som flera skrivit tidigare så är det ju tråkigt med tekniker som alltid försöker få elbas att låta jazzbas oavsett.
En bra tekniker ska ju egentligen bara dra upp regeln och kompensera för rummet men då ska han ju ha "mitt" ljud i i bordet.
Jag brukar ofta lajna (finns det ingen bra svensk stavning på det?) innan stärk fast efter mitt bord där jag har en Bassdrive aktiverad hela tiden (svag overdrive, inte dist) för att skita till signalen lite. Nästan oberoende på typ av gig.
Den signalen kombinerad med en mik brukar bli kanon!
Den signalen kombinerad
Det där köper jag till 100%.

//J

Postat: tor 27 nov 2008, 22:47
av dereborn
Johannes skrev:
dereborn skrev:
Basmagnus skrev:
Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....
JAVISST! Ljudteknikern ska åtminstone få bestämma om det ska höras eller ej.

:D :D
Jag lägger effekterna så här: Chorus -> Flanger -> Tremolo -> Tuner, och så stämmer jag med alla effekterna på.
Testa att lägga en vibratopedal allra sist! Tunern svajar skitsnyggt!

Edit: typo

Postat: tor 27 nov 2008, 22:47
av Klopper
Johannes skrev:
dereborn skrev:
Basmagnus skrev:
Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....
JAVISST! Ljudteknikern ska åtminstone få bestämma om det ska höras eller ej.

:D :D
Jag lägger effekterna så här: Chorus -> Flanger -> Tremolo -> Tuner, och så stämmer jag med alla effekterna på.
Har du samtliga effekter igång samtidigt behöver du inte stämma! :wink:

Postat: tor 27 nov 2008, 22:50
av Nick
Johannes skrev:
Nick skrev:
Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.

Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.

//J
Är det inte liksom det man vill? Vad är det för mening att jag har alla mina pedaler och byter ljud mellan låtarna, om det ändå är en ren signal ut till mixern?
Line-signalen tas efter pedalbordet så att effekterna hörs i PA:t förutom i gitarriststoryn ett par inlägg tillbaks. Det vi tjafsar om nu är om man skall lägga ta linesignalen före eller efter stärkaren. Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
Ja, men min poäng var att jag vill att ljudförändringar ska höras. Drog bara ett extremt exempel.

Hellboy, bara för att man linar efter stärkaren, så kan man ju ändå anpassa sitt ljud till spelningen och artistens önskemål. Om min färgade signal inte funkar i utljudet, då hoppas jag att teknikern säger till, och så ändrar jag mitt ljud tills vi båda är nöjda.

Postat: tor 27 nov 2008, 22:52
av gäst
Klopper skrev:
Johannes skrev:
dereborn skrev:
Basmagnus skrev:
Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....
JAVISST! Ljudteknikern ska åtminstone få bestämma om det ska höras eller ej.

:D :D
Jag lägger effekterna så här: Chorus -> Flanger -> Tremolo -> Tuner, och så stämmer jag med alla effekterna på.
Har du samtliga effekter igång samtidigt behöver du inte stämma! :wink:
Rakstämningen behöver alltid kontrolleras.

Postat: tor 27 nov 2008, 22:53
av gäst
Nick skrev:Ja, men min poäng var att jag vill att ljudförändringar ska höras. Drog bara ett extremt exempel.
Ah, ok, sorry.

Postat: tor 27 nov 2008, 22:53
av Klopper
Johannes skrev:Rakstämningen behöver alltid kontrolleras.
:tummenupp:

Postat: tor 27 nov 2008, 22:55
av Basmagnus
Johannes skrev: Rakstämningen behöver alltid kontrolleras.
Görs bäst med spegeln bakom bardisken, samtidigt som man kollar in sin pose.....

Postat: tor 27 nov 2008, 22:58
av gäst
Basmagnus skrev:
Johannes skrev: Rakstämningen behöver alltid kontrolleras.
Görs bäst med spegeln bakom bardisken, samtidigt som man kollar in sin pose.....
Whenever in doubt - RAKSTÄM!

Postat: tor 27 nov 2008, 23:10
av Jan Hellman
dereborn skrev:
Hellboy skrev:[...Men, igen, om någon tycker något om mitt ljud är jag villig att förändra så länge artisten är nöjd.

//J
Absolut är det så för mej också, men det har man ju förhoppningsvis klarat av i replokalen/studion. Vad ljudteknikern tycker är däremot inte lika relevant i min bok. Dom vill - som vi för länge sen kommit fram till i den här tråden - oftast ha en "ren" signal som dom enkelt o utan större ansträngning kan få att låta loudness.

(Jag kör f.ö. rätt ofta också på 2-3 olika - bandade och bandlösa - elbasar, plus kontra på samma gig, Jan.)
Jag tror nog att vi funkar väldigt lika fast vi har olika sätt att nå dit vi vill.

För övrigt sitter jag på en liten ö ute i skärgården sedan flera timmar tillbaka så jag skriver på forumet på en mobiltelefon. LITE svårt att ge uttömmande och utförliga svar..... Ber om ursäkt för det. Det är definitivt INTE så att jag anklagar dig för att vara en bufflig snubbe som aldrig lyssnar på andra. Så är det ju inte för då hade du inte haft några jobb. ;)

Just det här med live ljud intresserar mig och jag har behövt fundera en hel del för att få det att funka. Framförallt under dom åren som jag bodde i Malmö och strax därefter hade jag även en hel del PA ljudteknikerjobb. Monitortekniker på Hultsfredsfestivalen och en hel del större festivaler och spelningar i Skåne. Har bara gjort väldigt sporadiska jobb sedan dess men det blir lite då och då. Senast under sommaren. Jag anser definitivt inte att jag är en bra live tekniker men jag är väldigt väl medveten om hur viktiga musikerna är och hur en musiker kan påverka utljudet. På gott och ont, kan jag ju tillägga. I dom bästa av världar ska det vara bra musiker i bandet OCH en bra ljudtekniker. Då brukar det bli som bäst. Fullständigt självklart.

//J

Postat: tor 27 nov 2008, 23:18
av gäst
Hellboy skrev:Det är definitivt INTE så att jag anklagar dig för att vara en bufflig snubbe som aldrig lyssnar på andra. Så är det ju inte för då hade du inte haft några jobb. ;)
Inte? Det funkade ju för F.... nej, förresten, det var inget. :D :D :D

Har du förresten skrivit alla dessa inlägg på MOBILTELEFON? Du kommer aldrig att kunna spela slapbas igen.

Postat: tor 27 nov 2008, 23:20
av Jan Hellman
Nick skrev:
Johannes skrev:
Nick skrev:
Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.

Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.

//J
Är det inte liksom det man vill? Vad är det för mening att jag har alla mina pedaler och byter ljud mellan låtarna, om det ändå är en ren signal ut till mixern?
Line-signalen tas efter pedalbordet så att effekterna hörs i PA:t förutom i gitarriststoryn ett par inlägg tillbaks. Det vi tjafsar om nu är om man skall lägga ta linesignalen före eller efter stärkaren. Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
Ja, men min poäng var att jag vill att ljudförändringar ska höras. Drog bara ett extremt exempel.

Hellboy, bara för att man linar efter stärkaren, så kan man ju ändå anpassa sitt ljud till spelningen och artistens önskemål. Om min färgade signal inte funkar i utljudet, då hoppas jag att teknikern säger till, och så ändrar jag mitt ljud tills vi båda är nöjda.
Precis. Där har vi samarbetet jag pratade om tidigare. Men jag personligen väljer men någonting att line:a FÖRE eq och micka ett element. Känns mer flexibelt OCH då kan ljudteknikern helt ta bort den färgade signalen. Vilket man ibland vill framförallt på el-kontra och om man spelar Stick. Finns fördelar i min värld.....

//J

Postat: tor 27 nov 2008, 23:24
av Jan Hellman
Johannes skrev:
Hellboy skrev:Det är definitivt INTE så att jag anklagar dig för att vara en bufflig snubbe som aldrig lyssnar på andra. Så är det ju inte för då hade du inte haft några jobb. ;)
Har du förresten skrivit alla dessa inlägg på MOBILTELEFON? Du kommer aldrig att kunna spela slapbas igen.
Jepp. :) Ajjfåun. Har inte slappat sen -87 ca så det gör inget. ;)

//J

Postat: tor 27 nov 2008, 23:26
av Nick
Hellboy - Missade det du skrev om att micka ett element. Ja, då kan jag se fördelar. Då har du ju ändå en signal med förstärkarljud.

Postat: tor 27 nov 2008, 23:33
av Jan Hellman
Hjälp!! Nu lägger batteriet i luren av!!!

//J

Postat: tor 27 nov 2008, 23:35
av dereborn
Hellboy skrev:...För övrigt sitter jag på en liten ö ute i skärgården sedan flera timmar tillbaka så jag skriver på forumet på en mobiltelefon. ...
...
I dom bästa av världar ska det vara bra musiker i bandet OCH en bra ljudtekniker. Då brukar det bli som bäst. Fullständigt självklart.

//J
Oj, du har det bra du! Rätt åt dej.
I den allra bästa situationen har man en tekniker som är musiker OCKSÅ. Som du t.ex. DÅ börjar det bli relevant vad dom har att säga! (Om dom inte prompt ska använda SITT ljudideal på all sorts musik förstås...)