Funderingar kring Boss ME-50b kontra enskilda pedaler

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
dany
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 01:47
Ort: Norrköping

Funderingar kring Boss ME-50b kontra enskilda pedaler

Inlägg av dany »

Hej!
Jag är ny här på forumet, och vill bara säga att det är klockrent :)

Jag planerar att göra ett inköp, och har testspelat en boss me-50b ett tag. Jag är ganska nöjd med den, och känner att man får ganska mycket för pengarna.
Jag har dock inte hittat ett sätt att kunda använda Reverb + Delay samtidigt, går det?

Jag funderar dock på istället för att köpa multieffekten, köpa in separata pedaler, dock utan att priset skall skena iväg för mycket.

Det är främst Compressor, Reverb, Delay och kanske även en dist jag är ute efter. Tips på hyfsat billiga, men ändå bra grejjer mottas gärna!

Vilka BOSS pedaler är bäst och går att få tag i för ett hyfsat pris?

Begagnat gör inget.

Tacksam för hjälp och svar :)

/Dan
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

köp min GT6B
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, om du måste ha Boss så ser väl alternativen ut så här:

Kompressor - Boss har bara en dedikerad baskompressor och det är LMB-3, som kanske är mer limiter (hårdare kompression), men jag har inte testat den. Sen finns gitarrvarianten CS-3, men den är inte så kul till bas. Kanske kan du hitta en begagnad CS-2 eller CS-1, de är betydligt roligare till bas. Finns även den äldre varianten av baslimiter, LM-2B som man kan leta.

Reverb - Boss har gjort 3 olika, RV2, RV3 och RV5. Alla låter bra, men RV5 är ju nyast och "kan" mest.

Delay - Typ vad som helst ut DD-serien (DD2, DD3, DD5, DD6) borde fungera bara fint.


Kan du tänka dig andra alternativ än Boss så finns ju ännu mer att välja på. Line6 Tonecore-pedaler ska vara riktigt roliga (men lite dyrare kanske), Digitechs X-serie osv...

Dessutom finns ju Behringers plastkopior (:)) som kan vara kul om man vill testa en effekt-typ utan att bli ruinerad. Sen är det ju lätt att uppdatera till bättre märken.

Självklart finns det ju "boutique"-alternativ till alla ovanstående pedaler om man vill betala för EN pedal vad du kanske annars skulle få ge för ME50:n :D



Med det sagt tror jag nästan du skulle ha "ut" mest av att köpa ME50B:n och sen kika efter en separat reverb-pedal (t ex Digitech Digiverb som borde gå hitta runt femhundringen). Kan vara bra att använda det inbyggda delayet eftersom du då har tillgång till tap tempo... Effekterna i gitarrvarianten av ME50 låter mer än okej och jag skulle förvänta mig det samma av basvarianten.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Eller så gör du som Marcus säger :D

GT6:an är kanske mer "svår-rattad" än ME50b men det har man ju igen i mångsidigheten!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag har både en Boss ME8b och en Boss ME50b.

Bild
ME8b var boss flaggskepp på 90talet och har många fler ljud och inställningsmöjlighter. Den låter väldigt bra, men är lite krånglig att använda.
Inga rattar, bara olika menyer och en led display. Den har fyra programerbara pedaler och 6 effekter samtidigt. Fyra banker och fyra grupper, sammanlagt 64 presets.
Min fick glapp i sig för flera år sen och används hemma, så därför köpte jag---->

ME50b är en lågprisbaseffekt. Väldigt lättanvänd och okomplicerad. Inte samma kontroll på parametrarna på effekterna. Jag har lite svårt att använda den, då jag är förlamad i fötterna och de tre pedalerna sitter tätt (trycker fel helatiden). Ligger i min studio och används inte alls nu.
Bild
Om j skulle köpa mulieffekt, så skulle jag skulle lätt köpa GT6b eller en beggad välbevarad ME8b!

Nu kör jag med EBS MUlticomp, Sansamp Bassdriver och en EH Bssballs
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Akta dig för Behringer. Roligt i en vecka sen låter det bajs.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Svarte_Jack skrev:Akta dig för Behringer. Roligt i en vecka sen låter det bajs.
Kan berätta en hemlis. De låter bajs redan från dag ett. :wink:
Det behövs ingen vecka för att upptäcka det!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Matte skrev:
Svarte_Jack skrev:Akta dig för Behringer. Roligt i en vecka sen låter det bajs.
Kan berätta en hemlis. De låter bajs redan från dag ett. :wink:
Det behövs ingen vecka för att upptäcka det!
Jag tänkte väl det 8).
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
dany
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 01:47
Ort: Norrköping

Inlägg av dany »

marcbass skrev:köp min GT6B
Nja, känns som att GT6an är lite väl för svårrattad. Men, ett snuskigt bra pris går kanske inte att motstå?
dany
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 01:47
Ort: Norrköping

Inlägg av dany »

Svarte_Jack skrev:Akta dig för Behringer. Roligt i en vecka sen låter det bajs.

Mjo, där har du en poäng. Jag har dock funderat på att köpa en golvbaserad stämmare som är behringer, eller ska jag skippa den tanken? :)
dany
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 01:47
Ort: Norrköping

Inlägg av dany »

maxoges skrev:Jag har både en Boss ME8b och en Boss ME50b.

Bild
ME8b var boss flaggskepp på 90talet och har många fler ljud och inställningsmöjlighter. Den låter väldigt bra, men är lite krånglig att använda.
Inga rattar, bara olika menyer och en led display. Den har fyra programerbara pedaler och 6 effekter samtidigt. Fyra banker och fyra grupper, sammanlagt 64 presets.
Min fick glapp i sig för flera år sen och används hemma, så därför köpte jag---->

ME50b är en lågprisbaseffekt. Väldigt lättanvänd och okomplicerad. Inte samma kontroll på parametrarna på effekterna. Jag har lite svårt att använda den, då jag är förlamad i fötterna och de tre pedalerna sitter tätt (trycker fel helatiden). Ligger i min studio och används inte alls nu.
Bild
Om j skulle köpa mulieffekt, så skulle jag skulle lätt köpa GT6b eller en beggad välbevarad ME8b!

Nu kör jag med EBS MUlticomp, Sansamp Bassdriver och en EH Bssballs

Tacksam för svaret!
Trots dina rekomendationer frågar jag, du är inte intresserad av att bli av med din me50 ? :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

dany skrev:
Svarte_Jack skrev:Akta dig för Behringer. Roligt i en vecka sen låter det bajs.

Mjo, där har du en poäng. Jag har dock funderat på att köpa en golvbaserad stämmare som är behringer, eller ska jag skippa den tanken? :)

Beror på, ska du ha den i effektkedjan hela tiden (inte med separat loop eller a/b-box) rekommenderar jag att satsa på kvalitet...den lär stjäla all din ton annars...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

dany skrev:
Svarte_Jack skrev:Akta dig för Behringer. Roligt i en vecka sen låter det bajs.

Mjo, där har du en poäng. Jag har dock funderat på att köpa en golvbaserad stämmare som är behringer, eller ska jag skippa den tanken? :)
Det är väl stämmare i båda BOSSarna?
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

dany skrev:

Tacksam för svaret!
Trots dina rekomendationer frågar jag, du är inte intresserad av att bli av med din me50 ? :)
Jag kanske säljer den sen, men just nu står den bra i studion.
Slänger iväg ett pm om det blir aktuellt med försäljning.

Det är stämmapparat i båda pedalerna.
dany
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 01:47
Ort: Norrköping

Inlägg av dany »

200071 skrev:
dany skrev:
Svarte_Jack skrev:Akta dig för Behringer. Roligt i en vecka sen låter det bajs.

Mjo, där har du en poäng. Jag har dock funderat på att köpa en golvbaserad stämmare som är behringer, eller ska jag skippa den tanken? :)
Det är väl stämmare i båda BOSSarna?

I ME-50b är det inbyggd stämmare, ja. Men funderar fortfarade på om jag ska köpa enskilda pedaler, eller mulitieffekt. Men jag börjar inse att pengarna kommer att börja skena iväg om jag ska få tag i alla dom grejjerna jag vill ha :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Köp en ME50b du, tror du kommer bli helnöjd. Sen när ens krav ökar kan du börja samla lösa pedaler tills du en dag inser att du bara vill köra bas-sladd-stärk. Själv är jag i mitten av det där (köper pedaler), och har så varit alldeles för länge nu :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
dany
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 17 maj 2007, 01:47
Ort: Norrköping

Inlägg av dany »

Som sammanfattning får jag ihop det ungefär såhär;

Det är bättre att köpa en ME-50b än att köpa halvdana separata pedaler.

:) Håll gärna utkik efter en begagnat, och om det är någon som har en, hör av er illa kvickt :) Har lite gig nu inom snar framtid.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Skriv svar