Bra pedaler?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Bra pedaler?

Inlägg av FreCKo »

Så, inom en ganska snar framtid (så fort jag får jobb) tänkte jag börja bygga mig ett pedalbord... Mina planer är att skaffa en sjysst distpedal att komplettera min Tech 21 Bassdriver DI med (och då menar jag en DISTpedal...), en wahwah och kanske någon modulationseffekt eller två... Men jag har inte så jäkla stor koll på vilka pedaler som är sjyssta.

När det gäller wahwah så har jag funtat på en Dunlop vit baswahwah och en från Morley, men finns det fler som är rätt billiga och är sjyssta?

För distpedal så är jag ute efter ett riktigt FETT basljud, mycket dist, sustain osv... All mindre dist får jag genom min bassdriver ändå :wink:
Dom pedaler jag kollat på är en Tech 21 XXL bass eller en Electro Harmonix Big Muff...

För modulationseffekter vill jag gärna ha några stycken som gör mycket... Men det är svårt att veta vilka jag vill ha :? Om ni lyssnar på Metallica - King Nothing, på basintrot där så hör man en svag effekt, vad är det för någon? Något i den stilen är jag ute efter, verkar vara flanger eller phaser...
Sen vill jag också ha någon chorus-pedal, om man t.ex. kör en lugn låt med odistade gitarrer är det lite småmysigt med chorus, eller om man vill sitta och köra små fina solon på bas utan dist :D
När det gäller modulationseffekter har jag faktiskt INGEN aning alls, men jag har funderat lite på att skaffa en loop-box och sätta dom i en loop, så att jag kan slå av alla med ett fottryck om jag vill bli av med dom :wink: Electro Harmonix har/kommer ju släppa en nano/mini-serie (bilder osv finns här: http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=268125)... Har ni några andra tips, billiga sjyssta pedaler?

Förresten, även fast jag vill ha kvalitetsgrejer så lägger jag gärna inte ut allt för mycket på effekterna :wink: Så inga handbyggda customkreationer för över 3000Kr... Men upp till 2000Kr för en wahwah och sen runt 1000Kr/st för pedalerna är väl lagom? Kan även tänka mig att köpa beggat, beställa från utlandet osv, men om jag beställer från utlandet vill jag kunna prova pedalerna här i Sthlm först.[/b]

Sen om jag kommer en bit med bandet och kommer ha riktiga bas-solon live som inte är i låtar så kommer jag nog köpa en delaypedal, fast det tar vi en annan gång :roll: :wink:

Tack på förhand för eventuella svar, ursäkta allt babblande :oops:
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Kolla även in EBS wahwah-pedal!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Saad skrev:Kolla även in EBS wahwah-pedal!
Ja, inte för att jag kan jämföra men jag är väldigt nöjd med min. Den är nästan helt oanvändbar i den musik jag spelar med mitt band men den är väldigt rolig ändå!

Bra pris också, 1600 eller nått.
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

illern skrev:
Saad skrev:Kolla även in EBS wahwah-pedal!
Ja, inte för att jag kan jämföra men jag är väldigt nöjd med min. Den är nästan helt oanvändbar i den musik jag spelar med mitt band men den är väldigt rolig ändå!

Bra pris också, 1600 eller nått.
Inga planer på att sälja den då? ;)
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Saad skrev:
illern skrev:
Saad skrev:Kolla även in EBS wahwah-pedal!
Ja, inte för att jag kan jämföra men jag är väldigt nöjd med min. Den är nästan helt oanvändbar i den musik jag spelar med mitt band men den är väldigt rolig ändå!

Bra pris också, 1600 eller nått.
Inga planer på att sälja den då? ;)
Jovisst, 2100kr osedd?
Nä seriöst, jag gillar den.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

illern skrev:
Saad skrev:Kolla även in EBS wahwah-pedal!
Ja, inte för att jag kan jämföra men jag är väldigt nöjd med min. Den är nästan helt oanvändbar i den musik jag spelar med mitt band men den är väldigt rolig ändå!

Bra pris också, 1600 eller nått.
Har kollat in den också, kan du beskriva varför du är så nöjd med den :)
Har inte haft tid än provat någon modern wahwah pedal, så jag är nyfiken!
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

anli skrev:
illern skrev:
Saad skrev:Kolla även in EBS wahwah-pedal!
Ja, inte för att jag kan jämföra men jag är väldigt nöjd med min. Den är nästan helt oanvändbar i den musik jag spelar med mitt band men den är väldigt rolig ändå!

Bra pris också, 1600 eller nått.
Har kollat in den också, kan du beskriva varför du är så nöjd med den :)
Har inte haft tid än provat någon modern wahwah pedal, så jag är nyfiken!
Tror du kan hitta några recensioner på pedalen på http://www.ebs.bass.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har bara snabbkollat och tycker den verkar hur bra som helst faktiskt, men det jag ville säga är att jag tror inte att recensionerna på just EBS hemsida är de mest obhektiva och representativa.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

anli skrev:Har kollat in den också, kan du beskriva varför du är så nöjd med den :)
Har inte haft tid än provat någon modern wahwah pedal, så jag är nyfiken!
Jag har som sagt inte testat någon annan wahwah, varken ny eller gammal, det var ett impulsköp men jag kan försöka förklara ändå.

För det första så känns den väldigt rejäl, den väger nästan 2 kilo och alla kontroller känns bra. Jag har inte skruvat upp den ännu så jag vet inte hur det ser ut innuti.

Kontrollerna är vol som ställer om pedalen till volympedalsläge, svepet är mjukt och signalen oförändrad. Det här är säkert den enda effekten i pedalen som jag kommer använda live.

Sedan finns det rev som vänder svepet, konstigt nog så gillar jag den vänd. Jag gillar att man hamnar längst ner i svepet när man startar pedalen istället för längst upp som vanligt.

tube sim är nån krets som lägger till lite övertoner så att det låter mer rörlikt, töntigt om du frågar mig.

Nu kommer vi till lite mer intressanta saker, range är en ratt som ställer in var svepet ligger. Ni som vill veta exakt vilka variabler som finns får läsa på bass.se. Jag brukar ha den klockan 12, det ska visst låta "classic wah".

lo pass, en funktion som tydligen inte finns på andra wahwahpedaler. Inte helt oväntat så släpper den igenom de lägsta frekvenserna oprocesserade. Jag förstår varför funktionen finns men jag använder den inte.

Den sista funktionen är ganska rolig, hi-q vässar q-värdet så att wah-svepet blir mer märkbart. Det låter skojjigt.

Pedalen drivs antingen med 9voltsbatterier, adapter eller som i mitt fall med EBS fantommatning genom en balanserad telekabel.

Köp den om du har pengar över, köp den inte om du inte har pengar över.
Skriv svar