Bassballs

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Bassballs

Inlägg av maxoges »

Jag provade en Bassballs-pedal idag. Jävlar vilken kul pedal!

Jag har sett att Electro-Harmonix ska släppa en mindre variant på samma pedal. Nån som vet nåt om den kommer i till sverige, och om den är lika rolig som den stora pedalen?

Sen undrar jag om det är skillnad mellan Usa och Ryssland-varianterna på den stora pedalen?
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hur lät den då, eller vad gjorde den rättare sakt?
Nyfiken...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Rysslandversionen kan man inte ha el till, dom går BARA på batteri... Har för mig att kretskortet på dom nya mindre EHX-pedalerna är utvecklade och mindre än i USA/Russia-modellerna, så jag tror inte att dom låter EXAKT likadant, men tillräckligt likadant för att vi som lyssnar inte ska veta vilken modell det är :wink:
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

anli skrev:Hur lät den då, eller vad gjorde den rättare sakt?
Nyfiken...
Det är en envelope effekt med av/på för dist. Jag testade även EBS bassEQ och DODs motsvarighet, men inga gick upp mot Bassballs!

Kolla här!
http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f ... FBassballs
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Bassballen låter oftast bättre med lite tweakning genom att skruva på de 2 potar som sitter i pedalen. Inget exemplar av denna pedal verkar låta likt det andra. Har haft 2 och de lät olika med samma inställning. Inte mycket, men det var skillnad.Dock så är den rätt så trevlig. Funderar på om man inte skulle pryda pedalbordet med den lilla varianten när den kommer. Aldrig fel att ha flera envelopefilter på pedalbordet...... :lol:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Matte skrev:Bassballen låter oftast bättre med lite tweakning genom att skruva på de 2 potar som sitter i pedalen. Inget exemplar av denna pedal verkar låta likt det andra. Har haft 2 och de lät olika med samma inställning. Inte mycket, men det var skillnad.Dock så är den rätt så trevlig. Funderar på om man inte skulle pryda pedalbordet med den lilla varianten när den kommer. Aldrig fel att ha flera envelopefilter på pedalbordet...... :lol:
Pfft, aldrig att man nöjer sig med bara miniversionen av bassballs :wink: Alla dom pedalerna kommer hamna under 1000Kr... Man köper ju ett stort jävla lager med dom! :D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

FreCKo skrev: Pfft, aldrig att man nöjer sig med bara miniversionen av bassballs :wink: Alla dom pedalerna kommer hamna under 1000Kr... Man köper ju ett stort jävla lager med dom! :D
Självklart. Det är ju peanutmoney! :shock:
Fast jag har en BassIQ och envelopefilter i racket så mer än 3 känns inte behövligt. :D Kankse an köpa sig en Dist och lite annat istället!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Matte skrev:
FreCKo skrev: Pfft, aldrig att man nöjer sig med bara miniversionen av bassballs :wink: Alla dom pedalerna kommer hamna under 1000Kr... Man köper ju ett stort jävla lager med dom! :D
Självklart. Det är ju peanutmoney! :shock:
Fast jag har en BassIQ och envelopefilter i racket så mer än 3 känns inte behövligt. :D Kankse an köpa sig en Dist och lite annat istället!
Min plan är en big muff (kanske borde kallas small muff nu :lol: ), chorus och förhoppningsvis flanger, kanske en delaypedal också om det släpps en sjysst, och om jag då har tre modulations/delaypedaler så vill jag ha dom i en loop, så en loop-pedal vore att önska också...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

FreCKo skrev: Min plan är en big muff (kanske borde kallas small muff nu :lol: ), chorus och förhoppningsvis flanger, kanske en delaypedal också om det släpps en sjysst, och om jag då har tre modulations/delaypedaler så vill jag ha dom i en loop, så en loop-pedal vore att önska också...
Man kan aldrig få för mycket pedaler, även om man sällan använder dem trots allt. Det kan vara kul att plocka fram ibland och chocka sina bandkamrater med! :P
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Clone Theory!!! Att EHX gör en reissue på denna (mer eller mindre) är lika roligt som om Boss skulle återinföra VB2 i sortimentet!!! :)

Fatta vilka grymma Peter Hook-sound man ska få...


Har just köpet nytt pedalbord, rätt stort, så nu måste jag ju fylla upp det :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Clone Theory!!! Att EHX gör en reissue på denna (mer eller mindre) är lika roligt som om Boss skulle återinföra VB2 i sortimentet!!! :)

Fatta vilka grymma Peter Hook-sound man ska få...


Har just köpet nytt pedalbord, rätt stort, så nu måste jag ju fylla upp det :D
Clone Theory? VB2? :? vad är det för prylar? :D
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

??

Inlägg av poverino »

Vad exakt är en bassballs för effekt. Är sugen på lite nytt i effektväg och börjar min efterforskning här.
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

FreCKo skrev:
mikkejohansson skrev:Clone Theory!!! Att EHX gör en reissue på denna (mer eller mindre) är lika roligt som om Boss skulle återinföra VB2 i sortimentet!!! :)

Fatta vilka grymma Peter Hook-sound man ska få...


Har just köpet nytt pedalbord, rätt stort, så nu måste jag ju fylla upp det :D
Clone Theory? VB2? :? vad är det för prylar? :D

Clone Theory är ett chorus med mycket inställningsmöjligheter och ett väldigt "eget" sound...lite vibratofärgat typ.

Boss VB2 är en av de mest eftertraktade Boss-pedalerna. Det är en "true pitch vibrato"-pedal som låter smaskens fint :)

kolla mer på http://www.bossarea.com
gäst

Inlägg av gäst »

Matte skrev:Bassballen låter oftast bättre med lite tweakning
Basballen... Bas-ballen! Hö hö hö...
gäst

Inlägg av gäst »

Beavis, Butthead & Johannes
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Johannes skrev:Beavis, Butthead & Johannes
Skönt att någon håller nivån! :D :P
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Den mindre Bas-ballen, finns den att köpa i svea?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

har USA versionen av bassballs var helt lyrisk när jag köpte den för några årsedan men nu står den tyvärr mest och samlar dam i hyllan i replokalen, har inte hittat något bra användingsområde i den musikstilen jag spelar nu (hardcore) men den användes flitigt när jag lirade i ett post-rock band.

Vilka stilar använder ni den till?
dereborn

Inlägg av dereborn »

FreCKo skrev:
Min plan är en big muff (kanske borde kallas small muff nu :lol:
En Big Muff kan aldrig kallas för en small muff!
By the way; är det nån som vet vad man matar en Big Muff med för ström? Det står bara "AC" vid minitelejacket på min...

A-row; vad vill du ha för den?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Är det hela tiden fullt på den eller kan man ställa in så det bara blir lite? Och disten är det en "riktig" dist som man kan använad som.. ja dist? :P

Jag har fått uppfattningen att man bara kan spela typ P-funk(läs: George Clinton/Parliament) på den.
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

vetefan vad jag ska ha den till faktiskt ;) coola bas intron kanske.
Plockar fram den ibland när jag ska latcha lite. Kör man den tillsammans med en dist kan det bli riktigt fett. Men den har en hel del att bevisa innan den kommer in på mitt gig pedalbord, man kan inte bära med sig hur mycket som helst.
Skriv svar