L'Envelopé

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

L'Envelopé

Inlägg av the_great_alfonzo »

Rekommenderas någon bra billig envelope filter? Har sett Ashdowns envelope filter som är både snygg och i en bra prisklass, vore nice om man hittade en beggad! Vad 'kommenderas månne? Blir allt mer sugen på waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahig schlaaaaap :o
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Tja, det är ju typ tio år sen och en tidigare modell, men denna var njutbar så som jag minns det. Spelade en hel del slap och annat svängigt.
Finns ljudprover, men de är inte särdeles funky.

http://www.digitech.com/products/BassSW.htm
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hmm inte riktigt rätt... Det är nåt mer naturligt jag letar efter, ingen synthskit :twisted:
bara vanlig bas liksom, fast vääääldigt gungig och wahwig.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

EBS BassIQ :tummenupp:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

the_great_alfonzo skrev:Hmm inte riktigt rätt... Det är nåt mer naturligt jag letar efter, ingen synthskit :twisted:
bara vanlig bas liksom, fast vääääldigt gungig och wahwig.
Nej, ljudproverna lät rätt crap faktiskt. Den lät betydligt mer brötigt och skitigt på riktigt. Det kan ju vara att den jag hade var en gitarr-dito som reagerade "fel" på de låga tonerna. Men bra lät det i alla fall. Ska se om jag hittar den, den ska ligga i nån låda här nånstans...
basic
VIP medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av basic »

BarbequeVillage skrev:EBS BassIQ :tummenupp:

Har en i sprillans nyskick till salu!!

men...inte till nått veckopengspris!

:wink:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

BarbequeVillage skrev:EBS BassIQ :tummenupp:
Brutal+1 på det. Grym pedal. Ska aldrig sälja min. Använder fast jag nästan aldrig kör den på gig :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Vad jag letar efter är alltså en någolunda mångsidig wah som man gärna kan ha ett rent ljud i fast wahwat liksom, om ni fattar :roll: ? Hittar du den Chriller, vore ljudprov nice om det inte är för mycket besvär :D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Vi får la se, den ligger på ett "bra ställe" nånstans...
Hittade ljudprover på den däringa EBS:en som andra rekommenderar så länge!

http://www.ebs.bass.se/2007/bassiq.htm
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Den verkar ju rätt nice, frågan är bara ifall snärten i slapen lyser igenom basen?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Skojar du eller? Slap med envelope låter mest rassel och snärt. No bottom at all. Tycker jag. Fast jag kan säkert inte ställa in min ordentligt...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Testa EMMA DiscumBOBulator - den är riktigt bra och låter som nästan som en äkta MU-Tron. Dessutom är den nog i billigare eller i samma prisklass som EBS Bass IQ. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
basic
VIP medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av basic »

Svarte_Jack skrev:
BarbequeVillage skrev:EBS BassIQ :tummenupp:
Brutal+1 på det. Grym pedal. Ska aldrig sälja min. Använder fast jag nästan aldrig kör den på gig :D
Nä...egentligen...varför sälja när man inte behöver...
gillar den också..grymt ljud!..men använder den sällan...

så tja....

köp godis för veckopengen, and i will slap on for my
not so lucky grannar!
:)
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Nej, jag slappade nog inte så mycket med Envelope utan spelade hårt och funky med fingrarna - lättare att styra effekten då eftersom den har en gate liksom. Då var den sketabra. Slap kan nog bli litt knepigt - minns inte riktigt faktiskt. Prova vetja.
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+
Inlägg: 1021
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 00:20

Re: L'Envelopé

Inlägg av flumpedagog »

the_great_alfonzo skrev:Rekommenderas någon bra billig envelope filter? Har sett Ashdowns envelope filter som är både snygg och i en bra prisklass, vore nice om man hittade en beggad! Vad 'kommenderas månne? Blir allt mer sugen på waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahig schlaaaaap :o
jag har en sådan där ashdown.. använder den typ inte alls.. så jag kanske kanske skulle kunna fläska iväg den för en slant
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;


Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Testa Electro Harmonix varianter typ Q-Tron, Mini-QTron eller Micro-QTron.. Alla är ändå hopplösa efterapningar på originalet MuTronIII..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Re: L'Envelopé

Inlägg av the_great_alfonzo »

flumpedagog skrev:
the_great_alfonzo skrev:Rekommenderas någon bra billig envelope filter? Har sett Ashdowns envelope filter som är både snygg och i en bra prisklass, vore nice om man hittade en beggad! Vad 'kommenderas månne? Blir allt mer sugen på waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahig schlaaaaap :o
jag har en sådan där ashdown.. använder den typ inte alls.. så jag kanske kanske skulle kunna fläska iväg den för en slant
Vi har en nere i lokala musikhandlarn, kan försöka pröva den, sen hör jag av mej :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Rix skrev:Testa Electro Harmonix varianter typ Q-Tron, Mini-QTron eller Micro-QTron.. Alla är ändå hopplösa efterapningar på originalet MuTronIII..
Kan inte nog understryka mitt +1 på denna..
Emma paddan är också fruktat bra.. lite mer clean än EHX.. men..

Alla är givetvis olika.. och den uppfattningen jag har av dig bonzo så kommer du säkert digga ebs paddan..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag har en EHX Micro Q-tron som mest står på hyllan. Du får den för 500kr inkl frakt.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag har en Mini Q-tron som kluckar jättebra. Jag har haft jättemånga olika envelopes(Dod, EBS, MXR, Ibanez, säkert tre-fyra andra med som jag inte minns nu). E-H kluckar bäst, IMHO.

Det ska väl va samma komponenter i micro, så Fredriks är nog ett kap.

Jag funderar på att byta till vanliga Q-tron eller Q-tron+. Mini'n har ingen level, det kan man kanske sakna. De är ju så stora bara! Pedalbordet räcker inte till...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

precision65 skrev:Jag har en Mini Q-tron som kluckar jättebra. Jag har haft jättemånga olika envelopes(Dod, EBS, MXR, Ibanez, säkert tre-fyra andra med som jag inte minns nu). E-H kluckar bäst, IMHO.

Det ska väl va samma komponenter i micro, så Fredriks är nog ett kap.

Jag funderar på att byta till vanliga Q-tron eller Q-tron+. Mini'n har ingen level, det kan man kanske sakna. De är ju så stora bara! Pedalbordet räcker inte till...
klart pedalbordet räcker till! (50x80cm)
och som pedalen är värd det! :wink:

Ja jag vet att jag är överentusiastisk till dessa djävlar.. men imho är dom så pass djävla bra.. bara man spenderar lite tid med dem och sin bas för att hitta rätt nivåer....
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Har en Q-tron som är kanon!
Låter dessutom skitbra om man slappar måste jag säga, inte för att jag brukar göra det så ofta, men den här inbjuder till det.... lite funky-doodle-70´s-Disco-slap...
Är väl kanske inte betraktad som billig, kostar väl 2500 ny ca och runt 1000-ingen beggad, men den är grymt cool.
Hade IQ:n innan, men den sålde jag till Svarte Jack när jag köpte Q-tronen.
IQ:n är riktigt bra den med, men på ett helt annat sätt, Q-tronen är mer funky, och definitivt mer slap-vänlig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Vart hittar man ljudklipp på dessa Q-Trons? Speciellt den där billlige jäkeln Fredrikr hade :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

the_great_alfonzo skrev:Vart hittar man ljudklipp på dessa Q-Trons? Speciellt den där billlige jäkeln Fredrikr hade :)
på internet.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Liten skrev:
the_great_alfonzo skrev:Vart hittar man ljudklipp på dessa Q-Trons? Speciellt den där billlige jäkeln Fredrikr hade :)
på internet.
Var hittar man detta "internet"?
Skriv svar