Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Bassplaya »

BasTore skrev:
mrbaloo skrev:Ha!

Här är nog lösningen som jag skall använda framöver: http://www.pedalboots.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån här som provat?
Ser ju mycket smart ut...men att punga ut 20€ /pedal kan bli kostsamt om man har många pedaler.
Precis min tanke också. Billigare med kardborre, oavsett om man använder den som följer med PT-borden eller köper den på biltema. Att det är mer meck med att skruva av och på bottenplattor på pedaler är det värt tycker jag :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Jag ser nog så mycket fördelar med Pedalboots så att jag kan komma överens med priset. Däremot tycker jag att det var lite svårt att veta vilka storlekar som passar ens pedaler. Men jag har (med min vana trogen) nu gjort en tabell som reder ut detta:
The Boss
Passar bla.

Kod: Markera allt

Boss           73 x 129	
Maxon 9     74 x 124	
Ibanez 9    74 x 124	
Tokai        69 x 126	
Marshall    55 x 120 (Är det rätt storlek?)
Behringer  70 x 123

Mått i mm.


em-X-aR
Passar bla.

Kod: Markera allt

small MXR    60 x 111	
small EHX    56 x 109 (Nano-serien)

Mått i mm.

T-Cee
Passar bla.

Kod: Markera allt

TC Electronics Compact                72 x 122 (Ej mini-pedaler)
TC Electronics incl. Tone Print      72 x 122	

Mått i mm.


Baby Cry
Passar bla.

Kod: Markera allt

Dunlop wah-wah        102 x 254	
VOX wah-wah            102 x 252

Mått i mm.


Flex 4
The universal solution for various pedal sizes,
midi controller, power supplies, foot switches etc.

Mina pedaler:
Pedal och Passande modell

Kod: Markera allt

EBS Black label                 70 x 115         T-Cee
EHX Nano series                55 x 110         em-X-aR
Boss LS-2                          73 x 129         The Boss
SansAmp Bass Driver DI              121 x 95          Flex 4
Zoom B3                           234 x 170        Flex 4

Mått i mm.
Jag har lite kontakt med CEO:n hos företaget som tillverkar och säljer Pedalboots. Var själva lite osäkra vilken modell som passade till EBS Black label-serien. Men jag kom nog fram till att det var T-Cee som verkade mest lovande.

Kommer nog köpa såna boots inom kort (hoppas jag). Återkommer då med en utförlig recension av dem...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Bassplaya »

mrbaloo skrev:Jag ser nog så mycket fördelar med Pedalboots så att jag kan komma överens med priset. Däremot tycker jag att det var lite svårt att veta vilka storlekar som passar ens pedaler. Men jag har (med min vana trogen) nu gjort en tabell som reder ut detta:
The Boss
Passar bla.

Kod: Markera allt

Boss           73 x 129	
Maxon 9     74 x 124	
Ibanez 9    74 x 124	
Tokai        69 x 126	
Marshall    55 x 120 (Är det rätt storlek?)
Behringer  70 x 123

Mått i mm.


em-X-aR
Passar bla.

Kod: Markera allt

small MXR    60 x 111	
small EHX    56 x 109 (Nano-serien)

Mått i mm.

T-Cee
Passar bla.

Kod: Markera allt

TC Electronics Compact                72 x 122 (Ej mini-pedaler)
TC Electronics incl. Tone Print      72 x 122	

Mått i mm.


Baby Cry
Passar bla.

Kod: Markera allt

Dunlop wah-wah        102 x 254	
VOX wah-wah            102 x 252

Mått i mm.


Flex 4
The universal solution for various pedal sizes,
midi controller, power supplies, foot switches etc.

Mina pedaler:
Pedal och Passande modell

Kod: Markera allt

EBS Black label                 70 x 115         T-Cee
EHX Nano series                55 x 110         em-X-aR
Boss LS-2                          73 x 129         The Boss
SansAmp Bass Driver DI              121 x 95          Flex 4
Zoom B3                           234 x 170        Flex 4

Mått i mm.
Jag har lite kontakt med CEO:n hos företaget som tillverkar och säljer Pedalboots. Var själva lite osäkra vilken modell som passade till EBS Black label-serien. Men jag kom nog fram till att det var T-Cee som verkade mest lovande.

Kommer nog köpa såna boots inom kort (hoppas jag). Återkommer då med en utförlig recension av dem...

/MrBaloo
:tummenupp:
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 10:44
Ort: Umeå

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av BaktaktsBilly »

Fick den här idén när en designer jag delade lägenhet med hade kardborre utan lim hemma och en Line6 M5 skulle sättas på mitt PT-jr.
Nu när OC-2:an skulle dit lite hastigt, istället för M5:an, tog jag samma kardborre, kortade av den, gjorde hål för skruvarna och skruvade fast den. Det borde finnas svart variant och det går att göras snyggare. Nu var det ett 4-minutersjobb som gällde. Inget klister och det sitter rätt bra.
Bild
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av B-Å Åhs »

vakuumpump kan var en krånglig lösning , fixa små kjolar på pedalerna så man kan suga fast dom
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

B-Å Åhs skrev:vakuumpump kan var en krånglig lösning , fixa små kjolar på pedalerna så man kan suga fast dom
Åsså en stor mullrande drivanläggning till denna vakuumpump vid sidan om förstärkaren på scen. ;)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av B-Å Åhs »

gäss annars är man väl teknikfientlig
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Nu tror jag att jag kommit på en bra lösning. Skall prova om det fungerar innan jag "lanserar" den. Det är inte en helt ovanlig lösning på pedalbord som går att köpa, men jag fattar inte att fler tänkt på det som en stand-alone-lösning för valfritt pedalbord. Hmmm...
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Mc Green »

Bild

Med öppningsbara buntband byter man plats eller tar bort en pedal på några sekunder.
Har kört så i ngt år nu, skulle dock behöva göra en som är aningens större.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Mc Green skrev:Bild

Med öppningsbara buntband byter man plats eller tar bort en pedal på några sekunder.
Har kört så i ngt år nu, skulle dock behöva göra en som är aningens större.
:tummenupp:

Ser ut som en annan bra lösning! Kanske provar jag det också och ser vilken som funkar bäst för mig.
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Hugo Drax »

http://www.thomann.de/se/harley_benton_mounties.htm" onclick="window.open(this.href);return false; kanske?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Nix, då faller kravspecifikationen i min första post i denna tråd.
Användarvisningsbild
joacimnilsson
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: sön 03 apr 2011, 17:09

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av joacimnilsson »

det finns ju sådana här, som de smart marknadsfört till mig genom att kartlägga mitt beteende på internet:

http://www.pedalboardsupplies.com/pedal ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

som är typ i gummi, så de ska "hänga med pedalerna vid påfrestningar".
de har lurat mig, än så länge!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

joacimnilsson skrev:det finns ju sådana här, som de smart marknadsfört till mig genom att kartlägga mitt beteende på internet:

http://www.pedalboardsupplies.com/pedal ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

som är typ i gummi, så de ska "hänga med pedalerna vid påfrestningar".
de har lurat mig, än så länge!
Nix, då faller kravspecifikationen i min första post i denna tråd.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Eagle Hazze »

mrbaloo skrev:
joacimnilsson skrev:det finns ju sådana här, som de smart marknadsfört till mig genom att kartlägga mitt beteende på internet:

http://www.pedalboardsupplies.com/pedal ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

som är typ i gummi, så de ska "hänga med pedalerna vid påfrestningar".
de har lurat mig, än så länge!
Nix, då faller kravspecifikationen i min första post i denna tråd.
Det var en enerverande lång inledning på reklamen, ja den faller utanför din spec men en nästan lite tokig lösning som säkert fungerar bra i praktiken.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Eagle Hazze skrev:
mrbaloo skrev:
joacimnilsson skrev:det finns ju sådana här, som de smart marknadsfört till mig genom att kartlägga mitt beteende på internet:

http://www.pedalboardsupplies.com/pedal ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

som är typ i gummi, så de ska "hänga med pedalerna vid påfrestningar".
de har lurat mig, än så länge!
Nix, då faller kravspecifikationen i min första post i denna tråd.
Det var en enerverande lång inledning på reklamen, ja den faller utanför din spec men en nästan lite tokig lösning som säkert fungerar bra i praktiken.
Jo funktionen är det säkert inte något fel på. Mem det blir ju liksom lite bökigt att ta lös pedalerna "on the fly".
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av newheartshadow »

Magneter?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Skulle kanske fungera, men alla pedaler är tyvärr inte tillverkade i magnetiskt material. Om man inte lägger in en järnkärna i pedalens botten. ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Nu tror jag att jag kommit på en bra lösning. Skall prova om det fungerar innan jag "lanserar" den. Det är inte en helt ovanlig lösning på pedalbord som går att köpa, men jag fattar inte att fler tänkt på det som en stand-alone-lösning för valfritt pedalbord. Hmmm...
Nu är jag på gång. Har fått ett pedalbord Rockboard Solo i julklapp och börjat fixa fram delar till detta. Dock har jag gått ifrån Pealboots eftersom de dels är för dyra/st och del är begränsade då det gäller fastsättning av boots på bordet. Skruvar man fast bootsen är de ju lite svåra att flytta om man vill ändra pedalordning.

Sen kommer jag också göra ett extra litet eget bord som bla skall rymma min The Weeping Birch Buff till kontran.
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av ennam »

En klassiker är att ta länkarna och skruva fast pedalerna med. Dock så är träbord nästan krav då. Spikband funkar också
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

ennam skrev:En klassiker är att ta länkarna och skruva fast pedalerna med. Dock så är träbord nästan krav då. Spikband funkar också
Säkert en klassiker, men det faller direkt på min kravspec (se första posten).

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Nu har jag kommit vidare på min tänkta konstruktion. Det blir något i stil med en kombination av Pedalboots och Boss BCB-6 pedalbordet.

Så här typ:
Bild

Bild
Illustration med synliga konturlinjer

Gjorde en liten enkel CAD-modell så att jag skulle se hur det såg ut med en pedal i hållaren (den röda pedalboxen motsvarar min The Weeping Birch Buff).

Hållaren gör jag av en transparant PETG-plastskiva (ca 2 mm) som jag bockar till. Sedan sätter jag en smal EPDM-gummilist på insidan av varje uppbockad kant. Gummilisten är inte inritad i ovanstående bilder men listen skall pedalen klämmas fast i hållaren. Kardborre appliceras på undersidan och hållaren i sig sätts fast på pedalbordet.

Givetvis måste man göra en unik hållare för varje unik storlek på pedalerna. Men med lite god vilja kommer man kunna göra en matematisk formel för hur stor plastskivan skall vara innan bockning om man bara vet pedalens yttermått. Jag har redan skissat på ett mycket smidigt och enkelt bockningsverktyg så att de uppvikta kanterna blir lika bockade varje gång.

Fördelar:
- Pedalen i sig behöver inte ha kardborre
- Enskild pedal är enkel att ta lös (byte av batteri, ta med en enda pedal på ett speciellt gig)
- Enkelt att möblera om lite i pedalbordet om man har många pedaler av samma sort
- Inga dyra gjutformar behöver göras per pedalstorlek (som Pedalboots behöver göra)
- (Förhoppningsvis) Snyggare än Pedalboots
- Billigare än Pedalboots
- Uppfyller min kravlista
- ...

Ja, jag är full av entusiasm! :D

Vad tycks?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Ok, min entusiasm håller i sig!

Bild

Testade att bocka 2 mm PETG plasten lite. 20 mm breda rimpor av plasten skars till för detta test. Klämde fast änden och värmde lite med värmepistol. Det var faktiskt inte helt lätt att få rätt mått på den slutliga formen. Men efter lite möda fick jag till åtminstone en modell som hade "rätt" breddmått.

Bild

Applicerade lite cellgummilist med självhäftande baksida på de uppvikta "flärparna". Gummilisten var 2 mm EPDM. Ser faktiskt rätt bra ut, tycker jag... ;-)

Bild

Sedan provade jag att klämma fast detta fäste på min mall-pedal. Blev rätt bra och den sitter faktiskt bra även om klämkraften inte är überstor. Det är även mycket enkelt att sätta i och ta lös klämman från pedalen. Här börjar jag min bana att tänka mig in i att pedalfästena kan utgöras av 20 mm breda PETG-bitar med lite högre uppvikta "flärpar". Sedan är det väl bara att klämma fast lite kardborreband under plastklämman och applicera på pedalbordet.

Bild

Det går ju alldeles utmärkt att sätta plastklämman bredvid fötterna också, även om min första tanke var att man kan placera fötterna på själva plastklämman.

Med lite högre uppvikta "flärpar" och mer precis bockningsmetod borde detta fungera alldeles utmärkt. I bockningsarbetet ser jag framför sig att man har ett verktyg så att slutbredden blir den tänkt varje gång och att man viker upp "flärparna" och kapar till rätt höjdmått i efterhand. Nu försökte jag göra allt i samma bockningsoperation och det vart alldeles för svårt med oprecisa resultat.

Nu är jag det på spåret! Och hoppas att jag inte sinkar er tid med att ni tvingas läsa om mina smått nördiga projekt. :vinkar:

/MrBaloo
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord, nu mer koncept!

Inlägg av 41HZ »

Tänker mej att flärparna kanske måste vinklas aningen inåt mot pedalen för att kunna nypa tag ordentligt?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord, nu mer koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Jo, någon grad skadar inte. Och sedan kommer jag göra dem längre. Håller på att konstruera ett enkelt verktyg så att man säkerställer att bredden hos bockad plastbit blir lika varje gång.
Skriv svar