Problem med Boss ODB-3 Ovedrive!

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Problem med Boss ODB-3 Ovedrive!

Inlägg av Fisken »

Jag har fått hem en Boss ODB-3 Overdrive som jag köpte för några dagar sen.

Men jag har ett problem, när jag kopplar in den låter det bara skit.
Alltså inte skit för att jag inte gillar soundet, utan det låter fel. Det måste vara något fel med den, eller så har jag gjort något fel. :?

Jag ska försöka fixa lite imorgon och se om jag kan få fram något. (Kan inte just nu med tanke på att jag inte vill störa dom som sover).

Just nu känner jag mig väldigt besviken.

Någon som kan veta vad som är problemet? Även fast jag inte har beskrivit något speciellt vad som verkar vara fel. Kan jag ha kopplat in den på något konstigt sätt? :?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Matar du den med nätagregat? Det gjorde jag och det lät verkligen skit innan jag upptäkte att wahwahn var polvänd, så jäkla korkat att bygga den tvärt om alla andra pedaler i världen.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

Valle skrev:Matar du den med nätagregat? Det gjorde jag och det lät verkligen skit innan jag upptäkte att wahwahn var polvänd, så jäkla korkat att bygga den tvärt om alla andra pedaler i världen.
Eehh... :?

Jag är nog lite trög.. Men fattar inte vad du menar....
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Han menar att om du kör den med adapter så prova med batteri för att utesluta att det är pedalen som är knas och inte strömmen.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Det som är normalt på pedaler, i alla fall mina, är att det ser ut så här:

Bild

Den DC adaptern jag använder matar för minuspol i mitten, alltså funkar fint för alla pedaler jag äger utom denna:

Bild

När jag kopplade in Wah-Wahn i pedalkedjan med samma adapter som alla andra lät det bokstavligt talat skit, vilket inte är så kostigt, det är ju lika som sätta batterierna fel väg. Jag skulle inte tro att Boss är lika korkade som Hi-Watt när dom bygger sina pedaler, men deremot vet jag att t.ex. clas ohlson saluför DC adaptrar som är polvända åt båda hållen, så har man fel borde det bli samma grej. Jag äger även en DC adapter som är vändbar i polaritet och med den är det rätt lätt att det blir fel.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Ahab skrev:Han menar att om du kör den med adapter så prova med batteri för att utesluta att det är pedalen som är knas och inte strömmen.
+1 på att prova med batterier. Om du redan kör med batterier och det låter skit så vete katten vad det kan vara.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

Okej! Då förstår jag.

Får väl testa med batteri sen.
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Hmm, hur skulle du definiera "skit"? Hade en ODB-3 innan, och det är onekligen en ganska speciell pedal, som verkligen inte stämmer något vidare överens med Boss' ljudprover..
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

Nyrostad skrev:Hmm, hur skulle du definiera "skit"? Hade en ODB-3 innan, och det är onekligen en ganska speciell pedal, som verkligen inte stämmer något vidare överens med Boss' ljudprover..
Den låter inte alls likt ljudklippen.
Men den låter inte alls distad och låter bara konstigt. Jag är nästan säker på att det är något fel, för det låter verkligen inte rätt...
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Har haft en sån....testat en gång.....sålt. Lät väldigt oanvändbart för min del. ( ville ha lite skitigare ljud, men det blev bara fel.... )

Den kanske funkar som den ska !!! :lol: :wink:
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

whatawaste skrev:Har haft en sån....testat en gång.....sålt. Lät väldigt oanvändbart för min del. ( ville ha lite skitigare ljud, men det blev bara fel.... )

Den kanske funkar som den ska !!! :lol: :wink:
Isåfall är den verkligen sämst.
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Jag skulle beskriva den som lite brusig dist, i stort sett helt utan "knorr". En hyfsad liknelse skulle jag säga är som följer:

Tänk dig att du spänner tunt smörpapper över dina högtalare, som prasslar och fladdrar av lufttrycket. Ungefär så låter en frisk ODB-3 :P

Jag gillade förvisso det ganska mysiga distade strängrasslet osv jag kunde få till med gainet på 0, men då var jag även tvungen att rulla av massor med volym på basen, och därefter dra upp gain på förstärkaren. Det var helt enkelt ingen hållbar lösning, eftersom varje in och urkoppling av pedalen krävde ett par minuters inställning för att få optimalt ljud.

Du har ingen möjlighet att spela in nånting med säg gain på 0 och balance på 100% od, och EQ:n ganska rak? Kommer ganska väl ihåg hur min lät med de inställningarna, så kanske jag kan avgöra om den är hel eller skadad? :D
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

Tyvärr så har jag ingen möjlighet att spela in ett ljudklipp.

Men ska hålla på och testa lite med pedalen nu, har inte haft så mycket tid innan...
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

Nu tror jag att jag har fått ordning på den. :)

Fast bara här hos min pappa när jag spelar genom min lilla Gardisten 20w förstärkare. :P
Men i helgen kommer jag nog få det att funka när jag använder min ashdown istället. Längtar! :)
Användarvisningsbild
silfver
Medlem
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 18 dec 2007, 22:47
Ort: hudiksvall

Inlägg av silfver »

jag fick till as skönt ljud med min på 5 min. och jag köpte min igår så jag blev skit nöjd med min fast jag vill ju inte ha den riktigt skitiga skrikiga disten som man kan få utan bara "lite grus i stärkarn!"
som sagt den pedalen är som klippt och skuren för mig ;)
fender jazz & ashdown

http://www.myspace.com/culturecb
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

Jag ska köra med den här ett tag nu framöver... Få se om jag kanske försöker sälja den och istället försöker hitta någon annan distpedal.

Men jag är ändå ganska nöjd med ljudet.. Fast skulle kanske vilja ha lite skitigare och skrikigare dist som du skriver.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

fisken, har du vägen eller omvägen förbi balsta i morgon vid eller efter 18-tiden så finns jag där. vi kan prova din pedal och se om den är som den ska. så kan du få prova mina distpedaler jag har, ifall det är nåt du vill kolla in.
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

bassdude skrev:fisken, har du vägen eller omvägen förbi balsta i morgon vid eller efter 18-tiden så finns jag där. vi kan prova din pedal och se om den är som den ska. så kan du få prova mina distpedaler jag har, ifall det är nåt du vill kolla in.
Gärna! :)
Fast jag tror nog att jag har fått ordning på den, men jag testar gärna andra distpedaler. Och för säkerhetsskull kan vi testa min. :P

Alltså på onsdag isåfall? (imorgon)
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

idag alltså. tisdag.
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

bassdude skrev:idag alltså. tisdag.
Jaha, du skrev meddelandet igår natt. Det var därför jag trodde du menade onsdag när du sa imorgon. :P

Men hmm... Jag nog tyvärr inte idag. Har elbaslektion idag och den börjar 18.00 och slutar 18.45 eller nåt sånt.
Skriv svar