Digitech Drop

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Digitech Drop

Inlägg av Eagle Hazze »

Har beställt hem en Digitech Drop. Det är en pedal som bara har uppgiften att sänka basen/gitarren till valfri helton/halvton. Kör med bandet i ciss och har alltid problem med att hålla stämning, lite för sladdriga strängar och att joxa med stämapparat. Har kollat en del demos med både bas och gitarr och det berkar som om Digitech har en lösning. Tanken är att köra basen i bead stämning och sänka den med pedalen.
Basdemo
https://m.youtube.com/watch?v=4Ux3pEIpxjc" onclick="window.open(this.href);return false;


Gitarrdemo

https://m.youtube.com/watch?v=-O0fgwbLZ8s" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Digitech Drop

Inlägg av 41HZ »

Om det fungerar lika bra som i videon, verkar det ju vara ett givet köp för dej.
Återkom med recension!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Digitech Drop

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag återkommer, ska även låta gitarristerna hårdköra pedalen, de är sugna om den håller vad den lovar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Digitech Drop

Inlägg av inber »

Jag är lite misstänksam när det gäller latency. Annars låter ju en drop-X-pedal som en klockren grej.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Digitech Drop

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja vi får se nästa vecka.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Digitech Drop

Inlägg av Eagle Hazze »

Första testet hemma i studion avlöpte med ett hyfsat resultat. Jag anade en liten fördröjning mellan anslag och utljud, men det kan vara datorn. Idag blir det analogtest rakt in i basstärkare. Återkommer om utfallet av det.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Digitech Drop

Inlägg av Eagle Hazze »

test 2 i replokalen blev intressant. Startade upp med en normalstämd bas gdae. Drar ner Droppedalen till C. Det fungerar utan problem och utan märkbar fördröjning av signalen. Men lägre än C fungerar inte så bra, då blir tonen otydlig. Ljudbilden: jag tycker pedalen skapar en aning mer highmid/ diskant än ursprungsljudet, där får man kompensera på bas/ stärkare. Då jag bara är intresserad sv C- stämning så tycker jag att pedalen gör det den ska. Jag antar att pedalen levererar bättre med gitarr. Våra gitarrister ska testa den om några dagar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Digitech Drop

Inlägg av Eagle Hazze »

Test tre, bandets bägge gitarrister körde idag med varsin Digitech drop i C med normalstämda gitarrer, alltså i E. Jag körde med en nedstämd (C) neuser femma, alltså nedstämd på riktigt. Vi är riktigt nöjda efter testet. En av gitarristerna upplevde en minimal latency, men han tyckte att fördröjningen låg innanför marginalerna. vår andra gitarrist upplevde ingen fördröjning. Det var märkligt i sammanhanget.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Digitech Drop

Inlägg av Geddan »

Hörde talas om den här pedalen för första ggn idag.
Det låter ju för bra för att vara sant. Vet att gitarristen hade det på sin Line6 Variax för 10-talet år se´n.
Sjukt när det låter en sak ackustiskt och en annan ur PA´t.

Men det här behöver ju testas!
Ingen som har en och tröttnat?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Digitech Drop

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja och stabila i droppen
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Digitech Drop

Inlägg av Fibbel »

Eagle Hazze skrev: ons 27 maj 2015, 23:00 Test tre, bandets bägge gitarrister körde idag med varsin Digitech drop i C med normalstämda gitarrer, alltså i E. Jag körde med en nedstämd (C) neuser femma, alltså nedstämd på riktigt. Vi är riktigt nöjda efter testet. En av gitarristerna upplevde en minimal latency, men han tyckte att fördröjningen låg innanför marginalerna. vår andra gitarrist upplevde ingen fördröjning. Det var märkligt i sammanhanget.
Hur är latencyn på bas när man kör ackord? Har varit nyfiken på pedalen ett tag och tysken har ett bra pris nu.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Digitech Drop

Inlägg av Eagle Hazze »

Vad jag minns så var latencyn nästan ok, innanför gränsen. Men den fungerar sådär ner till låga E som ska ner några heltoner toner, men riktigt intressant. Jag har tyvärr inte min kvar utan dåvarande gruppgitarrist köpte den. Han är supernöjd.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar