Patchbayfråga

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Patchbayfråga

Inlägg av JohannesH »

Jag är väldigt noga med att ta väl hand om min musikutrustning och en grej jag ofta tänker på när jag lirar med artister som rör sig mycket på scen är hur tråkigt det vore om det trampades på jacken till pedalerna. Så jag funderar på om jag skulle löda ihop en patchbay där allt kopplande sker så kan jag minimera risken för just den sortens skador. Dessutom minskar man vanligt slitage på pedalerna. :)
Det jag undrar är hur mycket en patchbay kan påverka ljudet och om DI-signalen (xlr) också kan köras igenom.
Vilka komponenter är bäst och hur skärmar man signalerna från varandra i samma box?

Det borde ju inte vara något problem tänker jag men man missar ju alltid något i beräkningarna. :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Patchbayfråga

Inlägg av Roger Hedin »

Jag råkade själv sparka av gitarristens teleplugg, då han hade en rak som stack rätt upp ur ett Boss-bord...

Det bästa du kan göra utan att tjorva till det är att använda vinklade kontakter som inte sticker ut som överklasslillfingrar från ett kaffekoppsgrepp. Jag antar att du är smart och har ett pedalbord och inte ett Briotåg i ett snöre på golvet, vilket guitards tenderar att ha...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Patchbayfråga

Inlägg av JohannesH »

Har bara haft tonehammer och oc2 ett bra tag nu och då har oftast bara oc2'an varit på golvet. Men nu på sista har jag börjat att falla in i pedalträsket igen så sista gigat jag gjorde så blev det ett briotåg... :oops:
Så jag börjar leka med tanken att sätta ihop ett riktigt välljudande bord med en fet preamp, cali76 och octabvre som grund för att få så gött sound som möjligt i både scen och studiosammanhang. Men det vore najs att kunna lägga ett halvlock eller något över "alltid på-burkarna" för scenbruket. Detta är med andra ord ett led i planeringen för att skaffa ett pedalbord. :)

Vinklade kablar är alltid bra men det är sällsynt med vinklade xlr till preamp/di.

(Tonehammern är riktigt bra för livebruk men i studion har jag tyckt att den är lite platt. Den låter betydligt mycket bättre än att bara lajna men ändå. Så då tänkte jag att jag fixar en så bra "chanel strip" som möjligt i pedalform för att ta med till främst inspelningssammanhang men även för livesammanhang. Nördigt men kul :) )
Skriv svar