Sansamp.. Alltså!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Sansamp.. Alltså!

Inlägg av JohannesH »

Jag har haft sansamp i flera svängar två BDDI och en programmable. Jag har använt de en massa live och i studio, olika scener och sammanhang. De är välbyggda och de gör vad de ska, kött och potatis. De strular aldrig. (Om man inte får en DOA)

MEN..

Jag känner att de dödar min ton och dynamik, de är tråkiga och för det mesta är sansampkretsen urkopplad. Även då känns basen lite "mufflad". Funkar till kött och potatis/covera men man blir ju inte så inspirerad.

Lik förbannat får man gas när man ser en programmable som ligger till försäljning! :? Ska man köpa en standard och ge fan i att sälja den bara för att ha den som snuttefilt och gasdödare? Vad gör jag för fel då så många använder sansamp med grymt resultat?

Kör på fender J och P by the way.


(Har ju en tonehammer di som jag alltid använder, älskar disten på den (då man kör distat) men den är också lite småtråkig i tonen, långt ifrån sansampen men ändå.)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sansamp.. Alltså!

Inlägg av Roger Hedin »

Det är skillnad på att HÖRA bas genom en Sans-Amp och SPELA genom en. Du hör att det kan låta bra, men så fort du ska spela och använda din teknik och dynamik så låter den Sans-Amp i alla fall. Processad och klar, hands on försvinner. Typ. Så.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sansamp.. Alltså!

Inlägg av mrbaloo »

Är det inte fortfarande så att man inte förstår hur reglagen skall ställas in för att få ett bra ljud?

Bild

Om man orkar läsa punkt ett så kan man komman närmare gåtans lösning.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Sansamp.. Alltså!

Inlägg av JohannesH »

Jo, det låter sansamp oavsett. :)

Gainstaging har jag koll på efter att pysslat med en massa stärkare, effekter, mixerbord, mjukvara med mera. Oftast så kör jag driven mellan kl 07 och 10 på sansampen. Och jag jobbar mest med att cutta frekvenser. Det låter fortfarande väldigt mycket sansamp och väldigt lite av den bas jag kör in i den. Men det är kanske där det sitter, jag har ofta svårt för ampegpluggar och andra medel att få till det soundet. Att lira genom en rör-ampeg å andra sidan.. :eyebrow: Med det sagt så finns det ju flera tillfällen då sansampen och pluggarna gör ett riktigt bra jobb, och det är väl då man saknar den.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sansamp.. Alltså!

Inlägg av Roger Hedin »

Som jag sa: det är en sak hur det låter och en sak hur det känns att spela genom den. Om andra lyssnar låter du säkert bra, men det känns knasigt att inte få svaret i fingrarna, liksom...

Nu har ju jag varit så korkad att jag köpt en "enkel lösning" i form av Boss GT1B, för att ha och leka med... :mrgreen:
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sansamp.. Alltså!

Inlägg av mrbaloo »

JohannesH skrev:Jo, det låter sansamp oavsett. :)

Gainstaging har jag koll på efter att pysslat med en massa stärkare, effekter, mixerbord, mjukvara med mera. Oftast så kör jag driven mellan kl 07 och 10 på sansampen. Och jag jobbar mest med att cutta frekvenser. Det låter fortfarande väldigt mycket sansamp och väldigt lite av den bas jag kör in i den. Men det är kanske där det sitter, jag har ofta svårt för ampegpluggar och andra medel att få till det soundet. Att lira genom en rör-ampeg å andra sidan.. :eyebrow: Med det sagt så finns det ju flera tillfällen då sansampen och pluggarna gör ett riktigt bra jobb, och det är väl då man saknar den.
Förlåt, jag klippte in fel sida ur manualen åsså läste jag lite slarvigt. Det som egentligen är viktigaste med denna mackapär är nåra sidor tidigare i samma manual:
Adjusting Mid-Range Content: The mid-range level of SansAmp Bass
Driver DI is preset. Boosting Bass and Treble gives you the equivalent of a
“mid-cut” where the relative mid-range level is lower than the Bass and Treble
frequency levels. Cutting Bass and Treble is the equivalent of a “mid-boost”
where the relative mid-range level is higher than the Bass and Treble frequency
levels. NOTE: The overall output level will change in relation to the adjustments
you make with the EQ controls.You can compensate accordingly with
the Level control.
Det tar ju emellertid alltid emot att dra ner basreglaget. ;-) Men gör man en "cutting bass and treble" och sedan ökar på förstärkning/drive eller nåt så skall man se att BBDI lever upp på ett helt annat sätt.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Sansamp.. Alltså!

Inlägg av JohannesH »

Jo, det tricket kör jag. :) Jag tror nog mest att det är Rogers förklaring som gäller i mitt fall.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sansamp.. Alltså!

Inlägg av RolleHarris »

Det viktigaste är att bara ha blend på 50%. Alltså aldrig mer än kl 12. Runt kl 10 tycker jag funkar bäst :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sansamp.. Alltså!

Inlägg av mrbaloo »

RolleHarris skrev:Det viktigaste är att bara ha blend på 50%. Alltså aldrig mer än kl 12. Runt kl 10 tycker jag funkar bäst :)
Precis, det är också jätteviktigt för att få ett bra ljud (i mina öron alltså).
Skriv svar