EBS Dilemma...

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

EBS Dilemma...

Inlägg av mackanbass »

Hello!

Ok, problemet är alltså att min Octabass triggar dåligt ihop med mina basar (som är aktiva) En lösning är att vrida bort mid och treb kontrollerna på basen då triggar den bra, men jag vill ju inte ändra mitt grundljud för att få in oktaven. Så... lösningen tror jag blir att splitta signalen från basen innan den går till oktaven med en EQ före så att dom andra effekterna blir opåverkade och sen försöka blanda in den i kedjan igen, men hur?! Oktaveran har ju en ratt för normal som man kan dra ner så man kan få bara den låga oktaven till outputen.
Någon som har haft samma problem??? Lösning??

Marcus
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag inte haft några direkta triggningsproblem med min octabass, tycker den fungerar lika bra till min aktiva bas som till min passiva bas. Eftersom att den är analog så får man ju ändra lite i spelet för att den ska fungera bra. Men det låter som att du skulle behöva en digital octaver, som t ex Pog, om du inte redan har provat den förstås.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Jag har samma problem med min EBS OctaBas. Provade den för första gången igår. Provat med både passiv och aktiv bas. Batteriet är nytt.

Följer intresserat tråden....
Senast redigerad av Cuba den mån 12 maj 2008, 15:58, redigerad totalt 2 gång.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Alla Octavepedaler jag har testat fungerar så.

Man måste spela lite anpassat för att få bra trigg. Smaskar man på med för mycket diskant och t.ex. plektrum så blir övertonerna så starka så octavern "vet inte" vilken ton den ska oktavera, och det resulterar i dålig, förvirrad trigg.

Har inte testat digitala pedaler.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag kör aktiva basar och har också en Octabass men har inga triggningsproblem som jag upplever att jag inte kan leva med. Det finns några som testat digitala oktaveffekter och dessa triggar ju över lag bättre men låter ljudmässigt otroligt mycket sämre i mina öron. Och jag begär inte att min oktavpedal ska kunna trigga på otroligt låga toner. B eller Bb på a-strängen duger gott för mig. Under det tycker jag att det blir FÖR låga toner och att det låter dåligt i ljudbilden och då har man inga tekniska problem utan musikaliska, för att vara elak. Förra gången jag skrev detta på forumet tog det hus i helvete. :)

Men det är kanske inte detta som är ditt problem då det verkar som att den över lag triggar dåligt, om jag läser ditt inlägg rätt, och då ska man kanske inte glömma det faktum att pedalen faktiskt kan vara defekt. Trasig. Octabass:en har ett rykte om sig att vara en av dom analoga oktavtrampor som faktiskt triggar bäst i jämförelse så det låter lite besynnerligt.

Så här skrev dom om den i tidningen Fuzz:

Octabass hänger med på alla typer av spel om du inte spelar extremt snabbt och slarvigt. Glissandon på bandlös bas lät till exempel mycket imponerande. Det går bara att spela en ton i taget med undantag för oktavspel, då pedalen går efter den lägsta tonen.
Jag hade dock lite problem med tonen B (H). Oktavtonen kom visserligen alltid, men dog ut fortare än på alla andra toner. Detta oavsett vilken bas jag använde. Spel högt upp på halsen fungerade alltid bäst. Om du också undviker toner som skall klinga länge slipper du alla problem. Oktaveringen fungerade ner till låga G, det vill säga jordbävningsljud långt under en vanlig femsträngad bas.


En annan oktav-trampa som är bra är Ampeg Sub-Blaster.

http://reviews.harmony-central.com/revi ... P-OCT/10/1

http://www.musiciansfriend.com/product/ ... c=3SOSWXXA

Verkar vara lite svår att få tag i men jag är otroligt nöjd med min. Väldigt bra på alla sätt och vis.

//Jan
Användarvisningsbild
Night Prowlèr
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 14:02
Ort: Järfälla

Inlägg av Night Prowlèr »

Fungerar EBS pedaler med batterier :?: :shock:

Jag har faktiskt en Ampeg Sub-Blaster som är till salu om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Inlägg av mackanbass »

Jo EBS pedalen triggar helt ok över hela halsen men just efter Bb alltså A på E strängen dör den. Och ja det är ju en fråga om det är musikaliskt eller inte :lol: men i ett av mina band ska det spelas drop A på en 7 strängad, tro mig jag försöker få tillbaka det upp till B men det blir faktiskt tufft sound där nere. Hur som så är det ju ner till A:et jag behöver komma och jag gillar verkligen soundet som man får med EBS pedalen, och den triggar ju hur bra som helst när jag drar bort mid och treb. Frågan var ju mer hur man får in den i pedalkedjan efter man har fått den att trigga bra, Blir det knas om man har en plugg som gör 2 mono till 1 mono?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

mackanbass skrev:Och ja det är ju en fråga om det är musikaliskt eller inte. :lol:

Blir det knas om man har en plugg som gör 2 mono till 1 mono?
:lol: Jag skriver så där för att sticka ut hakan lite och jag kom ihåg en artikel i MM för en herrans massa år sedan då det pratades om midi och midistandardens begränsningar. Någon hävdade att 127 midikanaler inte räckte till på långa vägar varpå någon sa att "du har inte tekniska problem utan musikaliska....". Så jag brukar använda det ibland mest för att jag tycker att det är skoj. Kanske inte just detta men bakom många av dom saker som vissa upplever som "problem" med den teknik vi använder är det nog egentligen inte tekniken som är problemet. I samma artikel i MM var det även en intervju med blues gitarristen Roffe Wikström där han lite torrt konstaterade att "Det fantastiska med Yngwie Malmsteen är inte att han KAN spela så där otroligt fort utan att han VILL......"

Vad det gäller två mono till en mono tror jag nog att du kan få rejäla problem men här måste nog någon mer teknik/elektronik-kunnig kliva in. Men jag TROR att du bl.a. nog får fas problem. Jag har aldrig provat men jag TROR inte att det är lämpligt.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Testa en Ampeg Sub-Blaster om du lyckas hitta någon. Jag upplever att den faktiskt triggar bättre än EBS trampan. Tror inte att det går att få så värst mycket bättre med en analog oktaver. Men EBS pedalen LÅTER bättre.

//J
dereborn

Inlägg av dereborn »

sorry fel tråd
Senast redigerad av dereborn den mån 12 maj 2008, 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Re: EBS Dilemma...

Inlägg av barium »

mackanbass skrev:Hello!

Ok, problemet är alltså att min Octabass triggar dåligt ihop med mina basar (som är aktiva) En lösning är att vrida bort mid och treb kontrollerna på basen då triggar den bra, men jag vill ju inte ändra mitt grundljud för att få in oktaven. Så... lösningen tror jag blir att splitta signalen från basen innan den går till oktaven med en EQ före så att dom andra effekterna blir opåverkade och sen försöka blanda in den i kedjan igen, men hur?! Oktaveran har ju en ratt för normal som man kan dra ner så man kan få bara den låga oktaven till outputen.
Någon som har haft samma problem??? Lösning??

Marcus
Det verkar som om en Barge Concepts VFB-2 skulle kunna fungera för det du vill göra. Jag har själv märkt att min Octabass triggar riktigt illa med tone neddragen på basen. Maxar jag tone så triggar den ned till öppet E...
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

dereborn skrev:Smaskar man på med för mycket diskant .... så blir övertonerna så starka så octavern "vet inte" vilken ton den ska oktavera, och det resulterar i dålig, förvirrad trigg.
Intressant! Jag tyckte att jag upplevde det så. Allt under D på A-strängen krånglade!
Night Prowlèr skrev:Fungerar EBS pedaler med batterier :?: :shock:
Ja...

Intressant läsning!
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Inlägg av mackanbass »

OK!

Nu har jag suttit å pillat en del med oktaven och EQ på basen. Om jag rullar av bara en uns på mid ratten, precis så den inte är i mitten, och spelar rätt löst nära halsen så triggar den väldigt bra, ända ner till G faktiskt, gillar inte riktigt lösningen. MEN jag gillar oktavern för den låter bra och jag har en kompressor senare i kedjan så det jämnar ut allt lite. Sen är det väl så att man får spela en analog pedal som man spelar ett instrument. :D

Fortsättning följer antar jag, tack för all input!

Mack :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

mackanbass skrev:Sen är det väl så att man får spela en analog pedal som man spelar ett instrument.
Du kan inte ha mer rätt än det du skriver nu och detta borde alla lära sig vad det gäller det mesta. ALL musikutrustning har sina för och nackdelar och dom måste man lära sig för att utnyttja sina prylar till max. Man måste anpassa sig till sin utrustning då det är elektronik det handlar om. Elektronik kommer inte att anpassa sig till en själv.

//Jan
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

mackanbass skrev:MEN jag gillar oktavern för den låter bra och jag har en kompressor senare i kedjan så det jämnar ut allt lite.
EBS rekommenderar att man sätter en kompressor före oktavern för att den ska trigga bättre. Testa det.
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Inlägg av mackanbass »

patrik skrev:EBS rekommenderar att man sätter en kompressor före oktavern för att den ska trigga bättre. Testa det.
Har testat och fick mycket sämre resultat, det jag också kände var att jag inte kunde spela den lika dynamiskt som det behövs för att den ska trigga bra. Men tack för tipset! :lol:

Köpte en UniChorus pedal idag och då fick jag med en låååång lista på hur man kunde koppla ihop sina ebs pedaler beroende på vilket resultat man ville ha, så nu ska jag testa kedjan på lite olika sätt. :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:
mackanbass skrev:Sen är det väl så att man får spela en analog pedal som man spelar ett instrument.
Du kan inte ha mer rätt än det du skriver nu och detta borde alla lära sig vad det gäller det mesta. ALL musikutrustning har sina för och nackdelar och dom måste man lära sig för att utnyttja sina prylar till max. Man måste anpassa sig till sin utrustning då det är elektronik det handlar om. Elektronik kommer inte att anpassa sig till en själv.

//Jan
AMEN!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hur konstigt det än kan låta... så tror jag starkt på att ha Octavern först och en booster efter den i signalen.
Jag kör en EHX Octave Multiplexer med EHX q-tron padda efter.. q-tronen boostar upp signalen precis det där lilla extra man behöver för att man inte ska vara orolig för en "platt" ton.. men som med alla analoga pedaler så kommer den att tappa triggningen vid tex långa toner.. Man får spela lite mer busy.. så är det bara.. ( inte mig emot.. )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Re: EBS Dilemma...

Inlägg av Folxam »

mackanbass skrev:Så... lösningen tror jag blir att splitta signalen från basen innan den går till oktaven med en EQ före så att dom andra effekterna blir opåverkade och sen försöka blanda in den i kedjan igen, men hur?!
Det blir att bygga lite i basen och sen en sån här:
http://www.thomann.de/se/nobels_spx31.htm
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Skriv svar