Re: HX Stomp på Bas
Postat: ons 02 dec 2020, 19:28
Följer.
Härligt!! Hoppas du blir nöjd:)Danny skrev:Jag har också fallit för frestelsen och köpt mig en HX Stomp. Ska bli kul som bara den när den dyker upp i brevlådan!
Tack för det. Efter ett jävla tråkigt år i isolering pga Covid-19, med arbete hemifrån 100% och i princip inga rep med bandet sedan mars månad, så behöver jag en dyr julklapp att pigga upp mig med.
Stompen är bra. Ingen tvekan. Men, jag sålde min just därför att jag tyckte det var för pillrigt användargränssnitt.
Bra tips!Aslan skrev:Det finns en Helix-fantast som heter Jon Willis. Han har en hemsida med massor av gratis presets och mycket annan info.
http://drtonelab.com/
IR, Impulse Response, är en fil man laddar in i en mjukvara, som simulerat ett ”rum”. Kan vara både riktiga rum, som t ex konsertsal, kyrka, toalett etc. Filen kan även simulera ”rummet” i en högtalare. Det man mest använder till gitarr och bas är simulerad mickad högtalarlåda.inber skrev:Nu har jag köpt en HX Stomp!
Verkar utmärkt. Gränssnittet är faktiskt ganska logiskt och lättrattat (du har för dåligt tålamod, Bjelkeman!). Men framför allt så kör man ju HX Edit i datorn så i princip kan man pilla med ljuden utan att ens röra själva HX Stomp.
Fråga till panelen: Jag har försökt att begripa vad jag ska ha Impulse Response till. De flesta filmer jag sett på YouTube verkar få en akustisk gitarr med piezomik att låta bra, vilket de också lyckas med. Och sen såg jag en kille med en billig fiol som fick den att låta som en dyrare fela. Rena trolleriet.
Men till bas? Jag har hittat några få IR som jag laddat ner men inte provat än. Verkar vara högtalarlådor.
Är det någon som har tips på ställen där man kan ladda ner just IR? Måste erkänna att jag inte fullt förstår i detalj hur IR funkar än, så alla inlägg välkomnas.
Tack för tipsen. Jag har begripit själva handgreppen - att jag behöver ladda in en fil som finns att köpa men även gratis. Men vad är det som händer?Aslan skrev: ↑ons 23 dec 2020, 17:35 IR, Impulse Response, är en fil man laddar in i en mjukvara, som simulerat ett ”rum”. Kan vara både riktiga rum, som t ex konsertsal, kyrka, toalett etc. Filen kan även simulera ”rummet” i en högtalare. Det man mest använder till gitarr och bas är simulerad mickad högtalarlåda.
Finns massor av ställen som har. Både gratis och sånna som kostar.
De populäraste är nog: Ownhammer, 3 Sigma Audio, Lancaster, Celestion m fl.
Är heller inte så insatt rent tekniskt vad som händer, men din bild stämmer bra överens med min. Det man gör är att svepa en högtalare 20-20k som spelas in. Sen bearbetas detta till info, som låter som ett knäpp om man lyssnar på wav-filen. Men det innehålla den infon mjukvaran behöver. Mer än så vet jag inte:) Själv gillar jag mer IR-filer än de medföljande lådorna..inber skrev:Tack för tipsen. Jag har begripit själva handgreppen - att jag behöver ladda in en fil som finns att köpa men även gratis. Men vad är det som händer?Aslan skrev: ↑ons 23 dec 2020, 17:35 IR, Impulse Response, är en fil man laddar in i en mjukvara, som simulerat ett ”rum”. Kan vara både riktiga rum, som t ex konsertsal, kyrka, toalett etc. Filen kan även simulera ”rummet” i en högtalare. Det man mest använder till gitarr och bas är simulerad mickad högtalarlåda.
Finns massor av ställen som har. Både gratis och sånna som kostar.
De populäraste är nog: Ownhammer, 3 Sigma Audio, Lancaster, Celestion m fl.
Man brukar väl säga att i brist på information så skapar folk sina egna verkligheter. Så här är snillen spekulerar - i min egen tappning:
Jag kan tänka mig att man skapar en IR genom att skicka ut pulsformat vitt brus (vitt brus innehåller som bekant alla frekvenser) och spelar in svaret med mik. Sedan låter man ett analysprogram (typ någon form av Fourier-analys) mäta envelopen i varje enskilt frekvensband dvs vilka frekvenser som dämpas/förstärks och hur det varierar över tiden upp till någon sekund eller så.
Fast det där har jag själv tänkt ut, och kanske inte har ett jota med verkligheten att göra...
Dessutom verkar många IR vara WAW-filer. Hm. Men om man spelar upp dem så kommer bara ett kort knäpp, så det är inte precis någon inspelad gitarr, fiol eller baslåda som hörs.
Äh, jag fattar fortfarande inte.
Du har ju en klar poäng i att man antagligen sveper hela frekvensbandet istället för att skicka in en massa brus. Bruset måste plockas isär vilket ju kan undvikas. Om man då sveper 20 Hz - 20 kHz och skickar ut korta pulser som mätmicken får ta upp, så kommer man ju att få en envelop för varje enskild frekvens, dvs hur snabbt tonen klingar av och om den rentav förstärks pga resonans i något område. I så fall kan man göra som jag skrev, även om det fattas rätt många poäng i signalanalys för att jag egentligen ska begripa vad som händer.Aslan skrev: ↑ons 23 dec 2020, 22:39
Är heller inte så insatt rent tekniskt vad som händer, men din bild stämmer bra överens med min. Det man gör är att svepa en högtalare 20-20k som spelas in. Sen bearbetas detta till info, som låter som ett knäpp om man lyssnar på wav-filen. Men det innehålla den infon mjukvaran behöver. Mer än så vet jag inte:) Själv gillar jag mer IR-filer än de medföljande lådorna..
Det skulle va så lätt att säga att du har helt rätt....men det har du intelowfreq skrev: ↑fre 25 dec 2020, 07:31 Det är just sånt här ”meck” som jag får rysningar av.
Man kommer ytterligare ett steg längre bort ifrån det primära; att spela bas och spela/göra musik. - Men visst, jag kan förstå att om man är teknikintresserad och vill förstå hur varje digital/analog grunka fungerar mellan bas och stärk, och gillar att sitta och ratta, och tycka att det är ok att ”offra”/reducera den tid man har för själva musicerandet, så kan jag förstå det också... tror jag... eller inte .
Sen är jag antagligen för korkad för att förstå varför man sitter med sånna här apparater och rattar, letar och jagar ett basljud som redan finns i fysisk form. - För man kan ju inte överträffa originalen... som... som sagt...redan finns.
Jaja.. man vill kunna ha flera olika basljud med bara ett fotstamp. Fast personligen tror jag att dom flesta spelar med bara ett (1) basljud, sitt favorit-basljud. Bortsett från de som spelar både elbas och kontra på ett gig. Men det finns ju vanliga pedaler .
Jag vill inte vara nån glädjedödare, men ibland händer det att man skriver det man tänker.
Tja, jag har spelat bas i 45 år ungefär, vilket statistiskt sett antagligen över halva mitt liv. I stort sett samtliga dessa år har jag haft en (1) bas och under många år hade jag inte ens en riktig stärkare. Jag vågar påstå att jag lagt de år som finns på "själva musicerandet" om idealet är någons slags munk-i-kloster-liv där man bara spelar Riktig Musik med Riktiga Musikanter och på Gamla Fina Instrument.lowfreq skrev: ↑fre 25 dec 2020, 07:31 Det är just sånt här ”meck” som jag får rysningar av.
Man kommer ytterligare ett steg längre bort ifrån det primära; att spela bas och spela/göra musik. - Men visst, jag kan förstå att om man är teknikintresserad och vill förstå hur varje digital/analog grunka fungerar mellan bas och stärk, och gillar att sitta och ratta, och tycka att det är ok att ”offra”/reducera den tid man har för själva musicerandet, så kan jag förstå det också... tror jag... eller inte .
Sen är jag antagligen för korkad för att förstå varför man sitter med sånna här apparater och rattar, letar och jagar ett basljud som redan finns i fysisk form. - För man kan ju inte överträffa originalen... som... som sagt...redan finns.
Jaja.. man vill kunna ha flera olika basljud med bara ett fotstamp. Fast personligen tror jag att dom flesta spelar med bara ett (1) basljud, sitt favorit-basljud. Bortsett från de som spelar både elbas och kontra på ett gig. Men det finns ju vanliga pedaler .
Jag vill inte vara nån glädjedödare, men ibland händer det att man skriver det man tänker.
Jo, jag kan absolut förstå poängen med t ex HX Stomp - många bra ljud i en liten grunka i behändigt format,Roborock skrev: ↑fre 25 dec 2020, 08:41Det skulle va så lätt att säga att du har helt rätt....men det har du intelowfreq skrev: ↑fre 25 dec 2020, 07:31 Det är just sånt här ”meck” som jag får rysningar av.
Man kommer ytterligare ett steg längre bort ifrån det primära; att spela bas och spela/göra musik. - Men visst, jag kan förstå att om man är teknikintresserad och vill förstå hur varje digital/analog grunka fungerar mellan bas och stärk, och gillar att sitta och ratta, och tycka att det är ok att ”offra”/reducera den tid man har för själva musicerandet, så kan jag förstå det också... tror jag... eller inte .
Sen är jag antagligen för korkad för att förstå varför man sitter med sånna här apparater och rattar, letar och jagar ett basljud som redan finns i fysisk form. - För man kan ju inte överträffa originalen... som... som sagt...redan finns.
Jaja.. man vill kunna ha flera olika basljud med bara ett fotstamp. Fast personligen tror jag att dom flesta spelar med bara ett (1) basljud, sitt favorit-basljud. Bortsett från de som spelar både elbas och kontra på ett gig. Men det finns ju vanliga pedaler .
Jag vill inte vara nån glädjedödare, men ibland händer det att man skriver det man tänker.
Vi pratar nästan bara om själva förstärkarsimuleringen nu och de är väl där vi inte riktigt lyckas efterapa vår favorit stärkare, så där har du helt rätt....sen går det alldeles utmärkt att ratta in ett ljud som går att leva med, som man kan skicka direkt till en mixer och inte behöva dra med hela riggar osv ...
De vi inte säger ett ord om eller frågar efter lösningar är själva effekterna ...för dom är svin bra, så det med att byta ut till "vanliga" pedaler ....vi har bytt ut alla vanliga pedal mot denna, vi behöver då bara denna lilla finna smidiga enhet till allt , jag använder mest Singel pitch ( som liknas närmast svart magi) en compressor, en dist/Drive och i bland en eq , det är fyra pedaler. jag har haft mängder med pedal tidigare och HXen är minst lika bra som dem....och då blir ju en sådan här mojäng både billigare och smidigare på alla sätt, så förstärka biten i den är bara bonus ....och att ratta in ljud i den tar ingen längre tid än att fixa med "vanliga" pedaler, en extra bonus är ju att den dessutom fungerar som ljudkort för inspelning
Jag håller faktiskt med om det mesta du skriver.inber skrev: ↑fre 25 dec 2020, 14:59Tja, jag har spelat bas i 45 år ungefär, vilket statistiskt sett antagligen över halva mitt liv. I stort sett samtliga dessa år har jag haft en (1) bas och under många år hade jag inte ens en riktig stärkare. Jag vågar påstå att jag lagt de år som finns på "själva musicerandet" om idealet är någons slags munk-i-kloster-liv där man bara spelar Riktig Musik med Riktiga Musikanter och på Gamla Fina Instrument.lowfreq skrev: ↑fre 25 dec 2020, 07:31 Det är just sånt här ”meck” som jag får rysningar av.
Man kommer ytterligare ett steg längre bort ifrån det primära; att spela bas och spela/göra musik. - Men visst, jag kan förstå att om man är teknikintresserad och vill förstå hur varje digital/analog grunka fungerar mellan bas och stärk, och gillar att sitta och ratta, och tycka att det är ok att ”offra”/reducera den tid man har för själva musicerandet, så kan jag förstå det också... tror jag... eller inte .
Sen är jag antagligen för korkad för att förstå varför man sitter med sånna här apparater och rattar, letar och jagar ett basljud som redan finns i fysisk form. - För man kan ju inte överträffa originalen... som... som sagt...redan finns.
Jaja.. man vill kunna ha flera olika basljud med bara ett fotstamp. Fast personligen tror jag att dom flesta spelar med bara ett (1) basljud, sitt favorit-basljud. Bortsett från de som spelar både elbas och kontra på ett gig. Men det finns ju vanliga pedaler .
Jag vill inte vara nån glädjedödare, men ibland händer det att man skriver det man tänker.
Tycker fortfarande att det absolut roligaste är att spela bas med ett nästan rent ljud och en sladd rakt in i stärkaren. Min nya älskling är en Music Man Stingray Special och när jag pluggar in den i min hemmastärkare och en trumloop från YouTube så går timmarna utan att jag knappt märkt det. Sen har vi kul i replokalen också, men dem träffar jag ju bara en gång i veckan, inte varje dag. Och nu i Coronatider så har vi inte setts på ett halvår.
Med det sagt - det är ju alldeleles förbaskat roligt att ha olika basar och apparater som ger olika ljud. Jag ser faktiskt inte någon motsättning mellan det, så länge som man inte fastnar i pillandet och slutar spela. Det roliga med att ha olika basar och olika ljud är ju att man spelar olika saker beroende på hur instrumentet känns och hur ljudet svarar. Instrumentets egenskaper (inklusive pedaler och stärkare) smittar av sig på ens egen spelstil.
Sen inser jag också att de flesta musikanter aldrig kommer djupare i tekniken än möjligen till vilken konding de ska ha på diskantpotten och är fine med det. Glädjen i musik ligger inte riktigt i att optimera fram det perfekta ljudet utan att skapa något man blir glad av. Men teknik kan ju också vara oerhört kul! Jag fick både en dator och en lödkolv i handen i tonåren (alltså på 70-talet...) och tycker det är rätt spännande hur nya grejor funkar.
Många med dig, lowfreq, hyllar fortfarande "originalen", vilket ofta är gamla stärkare och lådor från 60-talet eller rentav äldre. Men om du extrapolerar vad digitaltekniken kan göra redan idag så inser du nog också att om en handfull år så kan du göra ljud med boxarna som en gammal Ampeg eller vad man nu har för ideal inte ens är i närheten av. Och då menar jag inte meningslösa swischljud och märkliga effekter som moderna pedaler svämmar över av, utan snyggare dist, mer organiskt ljud och det som vi flesta av oss uppfattar som Bra Ljud.
Med IR kan man ju helt uppenbart få en piezo-mikad gitarr att låta som en Taylor eller en fin gammal stålsträngad Gibson från farfars ungdomstid. I en mix lurar nog ljudet de flesta, men den som äger en Gibson hör såklart skillnaden.
Idag.
Men imorgon? Jag blir förvånad om man inte om 5-6 år kan lura även en publik som lyssnar på gitarren solo. Digitaltekniken går med raketfart.
Jag är nöjd med mitt pillande, det finns sämre saker att ägna Corona-isoleringen åt än att utforska ljud i en ny pedal.
Den är inte så pillig som jag befarade. Kör man den från en PC så är det ungefär som att koppla pedaler - fast på skärmen.
Som sagt, jag håller med dig egentligen:)lowfreq skrev: ↑mån 04 jan 2021, 17:31Jo, jag kan absolut förstå poängen med t ex HX Stomp - många bra ljud i en liten grunka i behändigt format,Roborock skrev: ↑fre 25 dec 2020, 08:41Det skulle va så lätt att säga att du har helt rätt....men det har du intelowfreq skrev: ↑fre 25 dec 2020, 07:31 Det är just sånt här ”meck” som jag får rysningar av.
Man kommer ytterligare ett steg längre bort ifrån det primära; att spela bas och spela/göra musik. - Men visst, jag kan förstå att om man är teknikintresserad och vill förstå hur varje digital/analog grunka fungerar mellan bas och stärk, och gillar att sitta och ratta, och tycka att det är ok att ”offra”/reducera den tid man har för själva musicerandet, så kan jag förstå det också... tror jag... eller inte .
Sen är jag antagligen för korkad för att förstå varför man sitter med sånna här apparater och rattar, letar och jagar ett basljud som redan finns i fysisk form. - För man kan ju inte överträffa originalen... som... som sagt...redan finns.
Jaja.. man vill kunna ha flera olika basljud med bara ett fotstamp. Fast personligen tror jag att dom flesta spelar med bara ett (1) basljud, sitt favorit-basljud. Bortsett från de som spelar både elbas och kontra på ett gig. Men det finns ju vanliga pedaler .
Jag vill inte vara nån glädjedödare, men ibland händer det att man skriver det man tänker.
Vi pratar nästan bara om själva förstärkarsimuleringen nu och de är väl där vi inte riktigt lyckas efterapa vår favorit stärkare, så där har du helt rätt....sen går det alldeles utmärkt att ratta in ett ljud som går att leva med, som man kan skicka direkt till en mixer och inte behöva dra med hela riggar osv ...
De vi inte säger ett ord om eller frågar efter lösningar är själva effekterna ...för dom är svin bra, så det med att byta ut till "vanliga" pedaler ....vi har bytt ut alla vanliga pedal mot denna, vi behöver då bara denna lilla finna smidiga enhet till allt , jag använder mest Singel pitch ( som liknas närmast svart magi) en compressor, en dist/Drive och i bland en eq , det är fyra pedaler. jag har haft mängder med pedal tidigare och HXen är minst lika bra som dem....och då blir ju en sådan här mojäng både billigare och smidigare på alla sätt, så förstärka biten i den är bara bonus ....och att ratta in ljud i den tar ingen längre tid än att fixa med "vanliga" pedaler, en extra bonus är ju att den dessutom fungerar som ljudkort för inspelning
och att det är praktiskt både vid inspelning och gig. Men det här med digitala ljud har jag aldrig haft någon dragning till.. det har ju hittills inte varit någon höjdare vad gäller pedaler och förstärkare, tycker att de oftast låter sterilt och o-organiskt.
Men..
Att man nu, med HX Stomp, "kommer väldigt nära original-ljuden" - och det må vara sant.
Själv gillar jag mer det analoga.. bara lukten av rörförstärkare är ju mysigt ...och ljudet.
Ähhh... det är tycke och smak vad man gillar såklart.
Själv står jag nog med ena benet i Old School -stuket och andra benet i den nya tekniken.
Generöst! Hör av mig isf.inber skrev: ↑mån 04 jan 2021, 19:17 ...Skicka mig ett PM, lowfreq, om du vill låna den ett par dagar och testa för att se vad du tycker om den. (Det blir väl inget Glanshammar på ett bra tag i dessa Coronatider, och då får väl vi basister hitta på andra sätt att testa andras grejor. Du kan ju få armbågshälsa både på mig och på din gamla Mike Lull M5V också, för den hänger här på väggen.)