Pitch shiftpedaler

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Pitch shiftpedaler

Inlägg av Pumpa »

Hej

Jag letar efter en bra pitch shifter.
Jag har testat EHX Pitch fork och Mooer Pitch box. Nackdelar kan vara latency, wobblande ljud samt att ljudet ändras när pedalen är på.

Är det någon som känt på Digitechs "Drop" eller "Whammy Ricochet" på bas? Hur är dom?
Tips på andra stomp boxar?
Finns det bra pitch shifter i moderna multieffekter som zoom eller HX stomp?
Senast redigerad av Pumpa den lör 29 dec 2018, 18:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pitch shiftpedaler

Inlägg av bjelkeman »

HX Stomp pitch shiften är riktigt imponerande. Inge lagg, låter naturligt och jämnt och bra. Om jag spelar ett E på E strängen och sedan slår på pitch effekten med fem steg ner och spelar på A strängen, byter fram och tillbaka, så hör inte jag någon skillnad i alla fall.

Jag tror aldrig jag behöver stämma BEAD, eller någon annan drop tuning någonsin igen. Bara ställa in i Stompen.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Pitch shiftpedaler

Inlägg av Pumpa »

Någon som vet hur Pitch shiftern i Zoom MS-60B funkar?
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+
Inlägg: 721
Blev medlem: lör 13 sep 2008, 10:01
Ort: Sundsvall

Re: Pitch shiftpedaler

Inlägg av bassgroover »

Pumpa skrev: lör 29 dec 2018, 18:53 Någon som vet hur Pitch shiftern i Zoom MS-60B funkar?
Jag har HX Stomp och Zoom MS-pedalen, och dom går tyvärr inte att jämföra.
Har även ägt Digitech Drop, och där är Zoom lika bra som den, typ.

Men jag håller med Bjelkeman!
Simple Pitch i Helix pedalerna sedan 2.70 uppgraderingen är det bästa jag provat :-)
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pitch shiftpedaler

Inlägg av archisland »

Spelade in hela sista Structural Disorder-plattan (...and the cage crumbles in the final scene) som släpptes i år med min Yamaha Attitude, en B7k Ultra, en Darkglass Super Symmetry och min Helix LT som pitchade ner basen till BEAD (och AEAD på ”Nine Lies” och ”Drowning”). Den basen (Yamahan) är väldigt ”middig”, och är nog inte bas som är ”bäst lämpad” för att pitcha ner - i midden kan man ana en mindre artifakt i tonen om man lyssnar på de ”isolerade basspåren”. Vilket ingen i det kända universum gör (eller kommer göra) med mina basspår :D

Summa sumarum: Helix LT eller HX Stomp är bäst för jobbet :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
IvarLudvigNitzler
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 17 maj 2019, 20:10
Ort: STHLM/UÅ
Kontakt:

Re: Pitch shiftpedaler

Inlägg av IvarLudvigNitzler »

Jag har hobbyforskat i det här! Både provspelat och kollat upp de flesta. Av de jag testat så är just EHX's Pitchfork bäst på tracking, speciellt breda ackord och riktigt låga toner. Nu ser det också ut som att Meris har släppt Hedra - ser ut som en pitchshifter utan begränsningar what so ever. Personligen kommer jag nog sälja min ehx pitchfork och köpa denna.

https://www.youtube.com/watch?v=NTNfxhqXmFE
Instagram: @IvarLudvigNitzler
Bandcamp
Spotify
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Pitch shiftpedaler

Inlägg av Roger Hedin »

Annars är ju Eventide H9 superstadig vad gäller tracking. Polyfoni: inget problem! Helix är bra också, men inte på långa vägar som H9.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar