Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har en hoper fina effekter som bara blir stående i källaren, då jag inte gitter ta med dem på gig, eller på rep, för den skull. Nån mer som känner igen sig? Jag ska sälja rubbet. Nästan. Lista och annonser kommer. Nog. Kanske.
Senast redigerad av Roger Hedin den tis 22 jan 2019, 08:01, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av Lowlife »

Känner igen fenomenet. Har gjort samma stunt flera gånger. Det enda jag kan tänka mig är möjligen, kanske en wah. Som jag troligen inte heller använder...
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av blackparkas »

Nej.

Du har bara fel pedaler helt enkelt!

(Jag har nog iofs också 10-15st som jag aldrig använder, men de är ju bra att ha... kanske...)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av theLopp »

Pedaler gör att jag spelar mycket mer hemma, och på ett annat sätt beroende på vad det är för pedal. Det i sig tycker jag är värt mycket.

Sen använder jag mig av en handfull pedaler för mitt grundljud, kör utan stärkare rätt ut till FOH och IEM.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kommer att sälja av med en hel hoper. Annonser kommer. Kanske ett välgörenhetslotteri också.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av 41HZ »

Släpar runt pedalbordet varenda gång, har aldrig ångrat det. Visst, har drivor av pedaler liggandes, men det brukar komma till användning ibland det med.
Preamp+h9 är grunden för mej(oftast olika nivåer av drive och eq).
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag använder bara preamp/DI och stämmare , allt annat är trist
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har jag sålt det mesta och ersatt med EN pedal:
Bild
Det funkar lika bra, om inte bättre, och är betydligt mer lättråddat.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av mrbaloo »

På tal om trött på pedaler och lättroddade pedalbord:

Bild

Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av bootsy »

Pedaler är svinkul att leka med, men i verkligheten använder jag väldigt få. Stämmis, VT-Bass och kompressor är det enda jag "behöver". Och ofta räcker det utmärkt med bara stämmis.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av Roger Hedin »

bootsy skrev: tis 08 jan 2019, 11:09 Pedaler är svinkul att leka med, men i verkligheten använder jag väldigt få. Stämmis, VT-Bass och kompressor är det enda jag "behöver". Och ofta räcker det utmärkt med bara stämmis.
Så är det nog. :)
Trots allt kan det vara anändbart med lite effekter emellanåt, men jag har alltid skrotat det tidigare p.g.a. krångel och bök. Nu har jag sålt en hel hoper saker, så Helix är betald med råge. Med lite användbara tips från "Helix-pionjärer" har jag lyckats få stärkarmodelleringarna att låta och kännas som stärkare och inte komprimerade ljudkorvar. En annan fördel är att man kan sätta kompressorn efter stärkaren (och kabinettet, om man använder det) för att behålla dynamiken in i stärkaren.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trött på effekter och pedaler? Jo!

Inlägg av Roger Hedin »

Småburkarna ut - storburken in!
Bild
Det tog ett tag att vrida denna gitarranpassade storburk i basens riktning, men efter ett par veckors tillvänjning går det riktigt bra. De basförstrkarmodelleringar som finns låter riktigt bra om man hanterar dem rätt. Till och med så att en kräsen gnällspik som jag tycker att de låter bra. Inte bara låter - svarar som en riktig stärkare. Jag får till alla effekter - och de är inte många - som jag kommer att använda.

Jag testade också att lägga in Eventide H9 i en loop, liksom min Goliath rörpreamp, men efter lite tweakande fick jag till det utan dem också. Jag kommer att köra Helix utan annat inkopplat; det spar plats och vikt. Äventyret fortsätter.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av strummer »

Just nu kör jag med bara stämmis, bit crusher, chorus och kompressor, men rätt vad det är kommer nåt som kräver dist, octaver, rejält oljud eller annat, och då bygger man på pedalbordet.
Hade jag musik som jobb skulle jag nog tänka mig mer för, men med max ett par gig per år håller jag mig till mina individuella pedaler, en känslomässig koppling mest:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Roger Hedin »

strummer skrev: tis 22 jan 2019, 08:26 Just nu kör jag med bara stämmis, bit crusher, chorus och kompressor, men rätt vad det är kommer nåt som kräver dist, octaver, rejält oljud eller annat, och då bygger man på pedalbordet.
Hade jag musik som jobb skulle jag nog tänka mig mer för, men med max ett par gig per år håller jag mig till mina individuella pedaler, en känslomässig koppling mest:)
Jag kör alltid med ett uns kompressor, inte så det hörs, men för att jämna ut toppar och dalar lite diskret. Chorus på bandlöst, lite slap back eko vid tillfälle, oktav och envelope här och där. Lite smuts då och då. Stämmare är ett måste. En preamp som låter bra är en fördel i vissa fall. Allt finns på Helix och mer därtill, och räknar man pengar så är det en billigare lösning än alla boutique-pedaler som tenderar krypa fram ur skuggorna... ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Doningen »

Hur är det att bläddra mellan patcher i Helix-stompen? Och hur lång tid tar det att växla mellan bypass/stämmare och aktivt läge. Jag körde tidigare på en Zoom B3 och dessa saker var vad som fick mig att gå tillbaka till enskilda pedaler. Hemma spelar det ju ingen roll, live gör det all skillnad i världen.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Doningen »

Förlåt, nu tänkte jag fel. Du har ju inte HX Stomp, utan den stora tjollaballongen. Sorry.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Roger Hedin »

Doningen skrev: ons 23 jan 2019, 13:30 Förlåt, nu tänkte jag fel. Du har ju inte HX Stomp, utan den stora tjollaballongen. Sorry.
Prata med archisland. Han har en. :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av strummer »

Roger Hedin skrev: ons 23 jan 2019, 08:22
strummer skrev: tis 22 jan 2019, 08:26 med max ett par gig per år håller jag mig till mina individuella pedaler, en känslomässig koppling mest:)
en billigare lösning än alla boutique-pedaler som tenderar krypa fram ur skuggorna... ;)
Kompressor, det är livet!
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Subsonic »

Lyfter och kapar tråden med liknande funderingar.
Jag har en pedalsetup som jag är lycklig med, men jag är lat och vill hitta nåt smidigare att använda ibland. Har en Zoom B2 som låter helt ok men är alldeles för yxig att editera i, imho. Funderar på nån DSP-pedal med iOS-kontroll... nåt mer kompakt än HX Stomp... funkar iRig Stomp + AmpliTube i praktiken, eller har det alternativet nåt som man blir vansinnig på irl? :P
(Insåg just att iRig Stomp inte är en effektpedal alls utan bara en förlängningskabel; att signalen processas i mobilen/paddan via hörlursjacket... och det känns litet tveksamt.)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av mrbaloo »

Subsonic skrev:Lyfter och kapar tråden med liknande funderingar.
Jag har en pedalsetup som jag är lycklig med, men jag är lat och vill hitta nåt smidigare att använda ibland. Har en Zoom B2 som låter helt ok men är alldeles för yxig att editera i, imho. Funderar på nån DSP-pedal med iOS-kontroll... nåt mer kompakt än HX Stomp... funkar iRig Stomp + AmpliTube i praktiken, eller har det alternativet nåt som man blir vansinnig på irl? Bild
(Insåg just att iRig Stomp inte är en effektpedal alls utan bara en förlängningskabel; att signalen processas i mobilen/paddan via hörlursjacket... och det känns litet tveksamt.)
En Zoom B3 eller B3n kanske?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Subsonic »

mrbaloo skrev: tis 12 feb 2019, 09:03En Zoom B3 eller B3n kanske?
Kanske. Inte så kompakt som jag skulle önska, behöver egentligen inte en massa pedalknappar, och fortfarande ett litet yxigare användargränssnitt än ett typiskt iOS-GUI... men kanske ett alternativ.
Det jag egentligen drömmer om är en liten kompakt multieffektpedal för pluggar, där all processning sker internt och iOS bara administrerar via BT eller wifi. Fast det kanske inte finns.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Roger Hedin »

Fördelen med Helix och HX Stomp är att de inte bara låter rätt: de KÄNNS helt rätt att spela genom. Det som sitter i fingrarna/plektrumet kommer ut i andra änden som man vill att det ska göra. Jag hade en Boss GT-10B förr; den lät helt okej men var bedrövlig att spela genom och få till fingertoppskänslan.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Subsonic »

Roger Hedin skrev: tis 12 feb 2019, 21:41Det som sitter i fingrarna/plektrumet kommer ut i andra änden som man vill att det ska göra.
Ja, väldigt viktigt och ofta svårt att utvärdera utifrån publicerade specar.
Har bollat litet fram och tillbaka i olika forum men hittills verkar HX Stomp vara mest lik det jag önskar mig. Trots att den överhuvudtaget inte alls är lik.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Doningen »

Roger Hedin skrev: tis 12 feb 2019, 21:41 Fördelen med Helix och HX Stomp är att de inte bara låter rätt: de KÄNNS helt rätt att spela genom. Det som sitter i fingrarna/plektrumet kommer ut i andra änden som man vill att det ska göra.
Upplever du att det gäller både i lurar och i stärkare? Tycker att de emuleringar jag testat oftast låter bra och även känns hyfsat rätt i lurar, men så fort man vill få livetryck och blåsa på i låda skiter det sig.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trött på effekter och pedaler? Smått ut - Helix in!

Inlägg av Roger Hedin »

Doningen skrev: tor 21 feb 2019, 20:34
Roger Hedin skrev: tis 12 feb 2019, 21:41 Fördelen med Helix och HX Stomp är att de inte bara låter rätt: de KÄNNS helt rätt att spela genom. Det som sitter i fingrarna/plektrumet kommer ut i andra änden som man vill att det ska göra.
Upplever du att det gäller både i lurar och i stärkare? Tycker att de emuleringar jag testat oftast låter bra och även känns hyfsat rätt i lurar, men så fort man vill få livetryck och blåsa på i låda skiter det sig.
Det beror på de lurar du har. Det blir ofta mulligare i lurarna, men jag rattar inte ljuden i lurar, utan i basriggen. Det krävs lite trixande och fnulande för att få till det så det blir användbart. Jag jämför alltid med tonen och volymen "rakt förbi", så det inte blir för stora skillnader.

Dessutom har jag, med hjälp av Erik Arkö och Jon Willis på FB-forumet, ställt in en global "anti Fletcher-Munson-kurva" som ser ut så här:
Bild

Detta för att stävja "knasigheterna" som blir vid olika volymer.Det gör att det blir lättare att anpassa sig till den tonala omgivningen.
Bild

Sen överdriver jag inte preamp-emuleringarna, utan håller dem relativt modesta. Effekter, däremot, drar jag på rejält, då de annars har en tendens att drunkna. Fast jag använder mycket filtrering så bara relevant del av signalen går genom effekten/effekterna.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar