Re: Boss oc-2 vs boss oc-3?

Prata om effekter och pedaler
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Boss oc-2 vs boss oc-3?

Inlägg av Micke Lu »

Börjar fundera på en oktavpedal. Kan dock inte ett skit om såna. Kan ni hjälpa, spelar mest 70-tals hårdrock men även modernare hårdrock (Muse mm). Hårt och tungt är melodin 😃🤘
Kollat på boss som många skriver om. Hur är den där Subway otavern? 😃
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Boss oc-2 vs boss oc-3?

Inlägg av Micke Lu »

T-Rex Quint Machine! Hur är den?
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Boss oc-2 vs boss oc-3?

Inlägg av Fibbel »

Har haft EBS Octabass, Boss OC-3 och jag har just nu TC Sub´n Up och EHX Micro Pog. Jag tycker att Pogen är den som funkar bäst. Trackar bra och är inte så grumlig på den låga oktaven. En för jävla bra pedal är det.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Boss oc-2 vs boss oc-3?

Inlägg av eeakga »

Jag kör Quint Machine och gillar den som fan. Den är ju lite mer än bara oktavpedal, men jag har en hel del användning av kvinten också.

Triggar och låter bra. Och så är den ju polyfonis också, vilket är ett plus för mig.

Däremot är den ju inte sådär skönt luddig och retrofet i tonen som jag tycker att analoga oktavpedaler kan bli. Jag har tidigare använt både Boss OC2 och en Subway, och jag gillar dom också, men det blir ett helt annat sound tycker jag.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Boss oc-2 vs boss oc-3?

Inlägg av gabrieldahl »

Jag har spelat på en OC-2 på ett gäng gig som jag fick låna av bas/tubaisten i bandet vi delade scener med, och testat OC-3 i butik. Hade kompressor vid båda tillfällen.

Utan att testa alltför ingående tyckte jag OC-2:an var grym! Hört att folk klagar på dess tracking men det var verkligen inget som jag störde mig på. Använde aldrig 2-oktaver-ner läget pga kändes överflödigt. Det var i USA, och basisten snackade om att typ alla "swears by it".

Testade OC-3:an lite mer grundligt i butik, dock ej med band, och tyckte att den hade jättebra tracking, tyvärr inte över hela halsen. I bas-inputen hade den svårt att tracka över höga C på g-strängen men jättebra neråt, gick att få en Bb med helt ok klang. Detta var genom en liten markbass-kombo så kan finnas mer tryck i en större. Gitarr-ingången hade jättebra tracking uppåt men var klart wobblig så fort en kom nedanför E på A-strängen. Värt att nämna är att båda exemplen var i "poly"-läget med range-knoben på max, som sägs ska ge den bästa trackingen. Synd, för hade den trackat lika bra uppåt i basläget hade jag absolut köpt.

Dock tycker jag verkligen om ljudet i båda pedalerna; det är ganska midigt och ger en bra punch i soundet som går igenom. Pog:arna jag testat har tyvärr varit lite för dova för min smak.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Re: Boss oc-2 vs boss oc-3?

Inlägg av 41HZ »

Hemligheten med oc-3 och poly-läget, är att köra den i gitarringången. Då trackar den över hela halsen. Vanliga monoläget är snarlikt oc-2 och det läge som låter bäst.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Boss oc-2 vs boss oc-3?

Inlägg av B-Å Åhs »

Oc3 polyläge är kul på gura

Skickat från min G8441 via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar