Synthbas/synthpedal

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Synthbas/synthpedal

Inlägg av saft »

Jag har en EHX Bass Micro synth. Jag trivs ganska bra, men tycker den är lite krånglig och pillrig. Får lixom aldrig till exakt det ljudet jag vill ha, bara nästan. Är alltid lite för lite eller lite för mycket botten eller topp och det smälter inte in i mitt ”vanliga” ljud.

Har ni tips på annan likvärdig pedal jag kan prova?
Skadar inte om den är lite mindre heller:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av victorstoltz »

Kolla in Bit Commander från EQD. Den är najs!
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av saft »

Ja den är najs, men den saknar filtersvep tror jag. Hade en förut som jag sålt, så minns inte riktigt. Jag vill åt en reverse filtersvep. Låg till hög:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Kristoffer Helle
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 04:42
Ort: Borås

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av Kristoffer Helle »

https://www.youtube.com/watch?v=pWrPWi1Qtrs

Jag såg denna videon härom dagen och det är väl lite vad jag själv håller på med för ett sådant sound. Tycker inte att, särskilt digitala multieffekter är något alls bra att ha.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av saft »

Kristoffer Helle skrev: lör 19 dec 2020, 01:52 https://www.youtube.com/watch?v=pWrPWi1Qtrs

Jag såg denna videon härom dagen och det är väl lite vad jag själv håller på med för ett sådant sound. Tycker inte att, särskilt digitala multieffekter är något alls bra att ha.
Snyggt fynd. Tyvärr inte alls vad jag är ute efter, var i princip samma ljud, dvs en envelope-kvack på alla basgångarna med olika mycket dist och modulation.

Jag vill ha styrbart filtersvep åt båda hållen:)

Hittade denna dock som gav mej GAS : https://youtu.be/JKwB5D1DEbE
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av blackparkas »

Ja, C4 går det ju att göra i princip vad som helst med, speciellt om du kopplar den till en dator och tweakar...
Men vem orkar det?

Såg också videon när den kom och tänkte den där ska jag ha!
Sedan kom videon till allt man gjorde i dator och då svalnade intresset för jag skulle inte fatta vad jag skulle göra för att få det att låta bra... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av JohannesH »

Det är svårt att få till definition med pedalsynth tycker jag. Jag hade ett stort bord och spelade i lite moderna sammanhang men i mixen lät det alltid bara bas. Hade behövt göra en massa tricksande med splittar osv för att få det att funka.
Oktav tycker jag gör störst skillnad så den behöll jag och så sålde jag resten och köpte en moog.. Asnajs! Dessutom går synthen till PA och basen till stärk då basstärkare oftast inte är full range blir synthen drabbad och basen gillar att få ett begränsat ljudspectra om man inte kör megahi-fi.

Har provat en Markbass synthgrunka och den gick inte alls hem..

Med det sagt så är jag nyfiken på Iron Ethers Dubterragraph. Analogt och inga menyer. Oktav med lull-lull och ett bra filter.

Ibland saknar jag att lira med en riktigt tight gate som på mastotronfuzzen, eller på bitchrushers. Men det är en annan tråd. :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av bjelkeman »

Vad blev det för Moog?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av JohannesH »

Lång historia.. :D
Först en little phatty. Sen blev det populärt med aggressivare grejer och två oscillatorer kändes lite så jag sålde phattyn och köpte en sub37.
Älskade den synthen men tyvärr strulade den en del och fick vara inne på rep en massa. Då köpte jag en prophet 8 som substitut. Subben byttes ut mot en ny av affären men den nya strulade den med.
Då sålde jag subben och profeten och köpte en av de sista minimoog voyager som fanns i sverige. Även den strulade men med det digitala och det gick aldrig att få till en smooth övergång till vibrato. Den åkte in till verkstad och postnord tappade den så den blev skev. Då ledsnade musikaffären och började skylla problemen på mig. Det blev riktigt otrevligt!
Tillslut lyckades jag returnera voyagern och i samma veva hittade jag en beggad voyager old school (voyager utan digitalt) som funkade och har funkat klockrent! Älskar den synthen!
Jag har haft en massa studiogigs med den men live är den lite bulkig och så saknar den presets och det aggressiva moderna soundet (hiphopparna bryr sig inte om det :D ).

Nu har jag moogen i studion och en pro2 till liveprylar. Pro2an är suverän! Snabba presetbyten och allt från digitalt till analogt tillgängligt. Känns lite som att ha massive-pluggen som hårdvara.

Saknar dock subben då den verkligen var smutt till det jag gör.

Under tiden blev jag sjukt fascinerad av synthar och nu är jag fast.. Det är dyrt.
På sista tiden har jag varit väldigt sugen på en moog matriarch men jag vet inte om jag törs köpa moog längre vilket är synth då de låter fantastiskt!

Bild
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av saft »

Det blev en C4 för mej.
Och en jävla massa rattandes. Precis som Parkas förutspådde....
Men men, det är väl typ det som ”spela synth” går ut på. Ratta ratta ratta.

Jag har en Bass Station II och en Deep Mind sen tidigare. Kan sitta i timmar och snurra på rattar....
Egentligen skaffade jag C4pedalen enbart för att kunna få till exakt svepet som jag har på ehx microsynthen, fast utan att behöva finlira in presetet varje kväll med dom små spakarna som alltid flyttas runt av sej själv. Och för att kunna tweaka det svepet ytterligare lite. Funkade i alla fall perfa, fans en användare som hade laddat upp ett preset exakt som jag ville ha det nästan.
Sen är det en stor bonus att kunna ha 4 ljud till med sej. Oktavpedal, phaser, och nån enklare pad i samma pedal.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av JohannesH »

C4an verkar ju verkligen spännande men jag har grymt svårt med konceptet att man ska ha en dator/surfplatta/mobil för att kunna använda alla funktioner. Som du säger blir det mycket rattande och live kan man ju behöva joxa på lite tänker jag. Sen vill jag kunna använda den även när hemdatorerna uppgraderat iväg. Men det är tur att alla tänker olika så att musiken inte blir statisk! :lol:

Basstationen är jag väldigt nyfiken på, hur är den?

Annat som är ballt är ju att syntha till saxofon, visst lirar du barra Saft?
Jag är lite inne på att skaffa en sån här munstyckesmikrofon till min barra, oktaver låter asfett!

Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av saft »

Jag är inte orolig för att datorerna kommer bli för moderna för att klara äldre programvara. Folk spelar ju fortfarande Nintendo NES tänker jag:)

Visst är det drygt att inte kunna ratta allt live. Men jag tror man ska se pedalen mer som en pedal. Och editering mer som ”lödstationen”. Först sätter du dej vid lödstationen och bygger dina effekter. Slutligen så löder du dit kretsen för vilka parametrar man vill kunna joxa med live via rattarna, expression eller midi.
Därefter spelar man och joxar med parametrarna man valt att göra joxbara:)
Så nej man kan inte joxa en effekt från scratch live, men man kan ju joxa rätt mycket, förutsatt att man byggt effekten för att tillåta det.
Själv så joxar jag helst hemma eller i repan, live så stampar jag bara av och på:)

Bassstationen är mumma tycker jag.
Lättrattad och enkel att lära sej vilket passade bra när det var första riktiga synthen. Låter bra också tycker jag.
Går även att djupdyka och modda för parafoni och massa tok. Typ ”micro tuning”, oscillator drift mm. Samt att man kan spara olika presets för individuella toner, så att alla toner i princip kan ha olika presets (nu skrev jag samma sak igen, fast baklänges). Man sparar helt enkelt ett sound på en specifik tangent, så när man spelar den så ändras alla parametrar till det sparade. I princip kan man programmera hela keyboarden att ha olika unika ljud för varje ton...om man nu skulle orka det:P


Nej jag spelar tenorsax! Och lite lite sopran. Jag hade en ”piezobarell” till nacken förut och lekte massa. Tröttnade tyvärr då det var mer krångel att spela sax för att få det att låta synth än att bara spela synth eller Roland Aerophone. Har tyvärr sålt den.
Har däremot en Eventide Mixing Link som jag använder för att köra lite pedaler i effektloop på en vanlig Dpa-Mick, mest envelope, reverb och delay. Men har testat lite annat tok också. Ända egentliga fördelen med pickup är att det inte blir rundgång lika lätt. Annars låter det tyvärr inte så kul när effekterna är avstängda;/ därför jag bytta till en vanlig mick istället.
Senast redigerad av saft den sön 14 mar 2021, 02:21, redigerad totalt 3 gång.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av saft »

Sån här körde jag:
http://piezobarrel.com/

Köpte en billig nacke på eBay, borrade och lödde fast en gängad kopparmutter.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av bjelkeman »

Nu vart jag sugen på en Bassstation, igen.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av JohannesH »

Du har helt rätt med c4an. Jag är mest lite ärrad av Waves/Native-pluggarna där de slutar att underhålla programvaran för att passa nya operativsystem efter ett litet tag. Kör på en 2012 mac-mini som jag inte kan uppdatera OS på då jag kommer att förlora en ansenlig mängd pengar i mjukvara..

Wow! Basstation hamnade på önskelistan! Den är ju sjukt smidig också!

Sax är ju mindre förlåtande än trumpet och elbas då den låter så mycket rent akustiskt men jag är bra sugen på att oktavera barran, körde en del pog på altsax för jättelänge sen. Men med barra.... Jag körde ett gig där jag och en som lirade tubax (subkontrabassaxofon) dubblade stämman. Asfett! Eventidetrampan verkar ju perfekt!

Har annars hört mycket gott om rumberger kontra piezobarrel. Till baryton är ju nackbyten busenkelt då de saknar mekanik osv.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av saft »

JohannesH skrev: sön 14 mar 2021, 11:56 Du har helt rätt med c4an. Jag är mest lite ärrad av Waves/Native-pluggarna där de slutar att underhålla programvaran för att passa nya operativsystem efter ett litet tag. Kör på en 2012 mac-mini som jag inte kan uppdatera OS på då jag kommer att förlora en ansenlig mängd pengar i mjukvara..

Wow! Basstation hamnade på önskelistan! Den är ju sjukt smidig också!

Sax är ju mindre förlåtande än trumpet och elbas då den låter så mycket rent akustiskt men jag är bra sugen på att oktavera barran, körde en del pog på altsax för jättelänge sen. Men med barra.... Jag körde ett gig där jag och en som lirade tubax (subkontrabassaxofon) dubblade stämman. Asfett! Eventidetrampan verkar ju perfekt!

Har annars hört mycket gott om rumberger kontra piezobarrel. Till baryton är ju nackbyten busenkelt då de saknar mekanik osv.

Ja det är ju en ständig skräck med nya operativsystemå så. Har dock (inget bevis) en känsla att det är mycket en såndär typisk applepryl, att inte stödja äldre software, plocka bort usbportar, hörlursutgång mm osv.

Jag impulspontanade Basstationen på 4sound vid konkursrean, var inget planerat men är sjukt nöjd nu i efterhand. Första synthen och hade ingen koll på något sånt då.

Har inte provat rumberger, men har sett en barytonsaxofonist som körde det i sitt munstycke (dvs ett hål i munstycket) och det lät bra! Han körde samma på sin klarinett och bytte mellan. Min stora invändning mot piezomick var att det inte kändes som att den fick med nyanserna. Typ övertonerna i en ton blev inte lika tydliga utan mer fokus på grundtonen vilket kändes lite som en filt över saxsoundet:P för mej i alla fall. Det kändes inte som att det gick att forma soundet ”akustiskt” som jag önskade. Man behövde dock inte hålla på att grotta mellan olika modeller på rörblad, alla lät samma syntetiskt som trä:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av JohannesH »

Men tusan, vi borde köra en Pratabas/synth/sax-träff efter pandemin! :D
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av saft »

JohannesH skrev: sön 14 mar 2021, 12:41 Men tusan, vi borde köra en Pratabas/synth/sax-träff efter pandemin! :D
Ja. Ser att du bor i Falun? Jag bodde ju där till för 3 år sen, lite synth (hehu) att jag flyttat....
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av JohannesH »

Oj, jag flyttade hit sommaren -17. Kanske lite överlappning där?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av saft »

JohannesH skrev: sön 14 mar 2021, 13:46 Oj, jag flyttade hit sommaren -17. Kanske lite överlappning där?
Jag flyttade hösten 2017! Aja men jag är uppe rätt ofta (när det inte pågår pandemi) så ett synth å saxparty ska vi nog kunna ordna! Vore skoj:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Synthbas/synthpedal

Inlägg av JohannesH »

It’s a date!
Skriv svar