Hur boostar ni er själva?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: tis 15 maj 2007, 20:40

Hur boostar ni er själva?

Inlägg av sorghwind »

Jag skulle vilja ha en pedal för att höras bättre när jag gör något "viktigt" på scen, typ när man kör något basintro eller soloräka och gitarristerna inte är så jättenoga med att hålla käft. Tänkte mig en EQ med level-reglage, så man kan ändra både nivå och kanske skruva lite spetsigare ljud för dessa ögonblick, tänker jag rätt? Eller är det en volympedal jag borde ta? En booster?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av saft »

Jag skulle ta en OD! Så du kan kräma lite kräm och lite volym på räkorna:)

Annars har du en volymratt på basen. Om du drar ner lite i normalfallet så finns lite att vrida upp för soloräkor.
Men det enklaste är nog att höja på stärken och spela svagare, så har du kräm du kan få från fingrarna när det behövs. Det svåra är att lära sej spela lite svagare bara.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av blackparkas »

Det är så många OD:s som färgar ljudet bara, men samtidigt kan det ju vara lite trevligt med lite skitigare sound i de partier du vill höras lite mer.

Jag hade också kört en OD, men se till att vara noga med vad man väljer, inget som stjäl botten osv...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kristoffer Helle
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 04:42
Ort: Borås

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av Kristoffer Helle »

Jag har själv provat mig fram genom åren med olika pedaler och annat men kommit fram till för ganska länge sedan att det mesta sitter i fingrarna. Använder inte pedaler för att boosta längre, utan för att färga. En oktavpedal kan ändå till viss del ge en boost.

Det jag dock aldrig har funnit är en bra pedal för dist/overdrive/fuzz till bas. Tycker att det mesta låter symaskin och att botten så lätt försvinner. När jag själv har använt dist har det blivit så att jag använt en gitarrtopp med rör och hög watt genom en baslåda. Då, tycker jag botten stannar kvar.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av BBQV »

En hyfsat transparent boostpedal är väl det enklaste. Om du använder OD så kan du prova att ha boosten före eller efter den, det ger lite olika resultat. Jag gillar boost innan OD, då får man lite hårigare ton samtidigt med volymökningen.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av Per »

OD är väl trevligt och en enkel lösning. Problemet tycker jag är, när man vill ha exakt samma ljud bara lite starkare. Jag har en boost, som i princip fixar det, en Harley Benton (!), men den finns inte längre. En EQ med volymkontroll skulle ju kunna vara ett alternativ.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av fieldflower »

Per skrev: lör 19 dec 2020, 10:07 OD är väl trevligt och en enkel lösning. Problemet tycker jag är, när man vill ha exakt samma ljud bara lite starkare. Jag har en boost, som i princip fixar det, en Harley Benton (!), men den finns inte längre. En EQ med volymkontroll skulle ju kunna vara ett alternativ.
EQ är en trevlig lösning - då kan man pusha lite mid där man hörs också.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av funkys**t »

Jag har två. En Hardy som (har tyvärr glömt vad det modellen heter) är en OD/Fuzz/Boost. Plus en Wren & Cuff Phat Phuk.

Färgar en del men funkar alldeles utmärkt ändå. Hardy:n har en Lo cut som är användbar i solon och om man vill trycka på ännu mer.

Bild
Bild
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: tis 15 maj 2007, 20:40

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av sorghwind »

Tack för tipsen. Jag kanske borde ha nämnt lite hur min setup/mitt ljud ser ut, det känns som det spelar in att jag spelar rådistat till vardags, att det skulle kunna "sitta i fingrarna" tror jag inte riktigt på. Och att reglera med volymknappen, det blir för meckigt för mig, för stor risk att nivån blir fel när den ska ner igen - plus att vi snackar rätt korta partier som ska boostas, samtidigt som man ska sjunga osv - jag tror en pedal är den enda vägen jag klarar av att sköta.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av fieldflower »

Vad kommer din dist ifrån? Är det överstyrd stärkare eller distpedal på golvet?
Tänker att det blir totalt olika möjliga lösningar beroende på hur kedjan ser ut.
Är stärkaren maxad till dist blir det kanske bara mer gröt med mer volym...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: tis 15 maj 2007, 20:40

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av sorghwind »

fieldflower skrev: mån 21 dec 2020, 11:54 Vad kommer din dist ifrån? Är det överstyrd stärkare eller distpedal på golvet?
Tänker att det blir totalt olika möjliga lösningar beroende på hur kedjan ser ut.
Är stärkaren maxad till dist blir det kanske bara mer gröt med mer volym...
Just det, det är ju också bra info att ha med. En ODB-3:a, rejält påvriden.
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av N Röding »

Jag råkar ha en pedal till salu som löser dina bekymmer :)

viewtopic.php?t=92291


DryBell Unit 67 kompressor/preamp
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Senast redigerad av N Röding den mån 21 dec 2020, 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: tis 15 maj 2007, 20:40

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av sorghwind »

N Röding skrev: mån 21 dec 2020, 19:48 Jag råkar ha en pedal till salu som löser dina bekymmer Bild:

DryBell Unit 67 kompressor/preamp
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Tack för erbjudandet, men jag tror jag ska testa med en vanlig BOSS EQ eller liknande först och se hur långt jag kommer på det.
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Hur boostar ni er själva?

Inlägg av N Röding »

sorghwind skrev:
N Röding skrev: mån 21 dec 2020, 19:48 Jag råkar ha en pedal till salu som löser dina bekymmer Bild:

DryBell Unit 67 kompressor/preamp
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Tack för erbjudandet, men jag tror jag ska testa med en vanlig BOSS EQ eller liknande först och se hur långt jag kommer på det.
Tummenupp.
Skriv svar