Effekter i studion (Älskar min Cali76)

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Effekter i studion (Älskar min Cali76)

Inlägg av JohannesH »

Jag hade aldrig använt kompressor innan Cali76an. Använder den inte live (ännu) men i studion älskar jag den!
Här är en bit jag slängde ihop på en kvart:

Allt är inspelat direkt i mpc’n ingen extra mixning. På basen är det minifooger delay (med lite cp251 för modulering), cali76-tx, clusterflux chorus och så tror jag att det var lite blue sky reverb också. Men jag ger störst cred åt cali76an då den verkligt får basen att bli massiv!

Jag tycker att många pedaler har blivit så bra att de konkurrerar med gamla studioburkar.
Jag körde ett tag med universalkort och pluggar men det är ju så dyrt och så blir det snabbt utdaterat pga. hård och mjukvaru-utveckling. En pedal/effektburk behöver ju aldrig uppdateras och så är det ju jätteroligt med lite riktiga rattar.
Dessutom blir det inte mycket dyrare än t.ex UA-pluggar. Man kan tyvärr inte använda dem på lika många källor men å andra sidan får man prioritera lite mer och det kan ju automatstäda mixen lite åt en.

Jag försöker att styra studion mer åt att göra så lite som möjligt i mixen. Blir mycket roligare att experimentera med sound på väg in än att sitta och stirra på en skärm.

Cali76an har blivit självklar för mig men även mina foogers och strymontrampor.

Vilka lådor gillar ni i studion och hur står sig WA76an mot Cali76an?